Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Titel
  • Formål
  • Teori
  • Materialer
  • Fremgangsmåde
  • Resultater
  • Diskussion
  • Konklusion
  • Litteraturliste

Rapportstruktur

En rapport skal indeholde

  • Titel
  • Formål 
  • Teori
  • Materialer
  • Fremgangsmåde
  • Resultater
  • Diskussion
  • Konklusion
  • Litteraturliste - slutnoter
.
Titel
Titlen skal lade læseren vide præcis hvad rapporten handler om og gerne være kort og tillokkende.
Titlen anføres på forsiden sammen med navn, klasse, dato og eventuelle holdkammerater.
.
Formål (eksempel på en formåls beskrivelse)
Her skal formålet med forsøget angives. Hvad er det man vil undersøge?
.
Teori (eksempel på et teori afsnit)
Teori afsnittet er, sammen med diskussionen, rapportens vigtigste afsnit. Her gives en relevant beskrivelse af hvad man ved om emnet (baggrundsteori) og hvilke resultater man forventer af forsøget – hypoteserne.  
Baggrundsteorien har til formål at give læseren den nødvendige baggrundsviden til at forstå de spørgsmål og hypoteser man behandler i rapporten. Husk at angive hvor I har fundet teorien, hvad enten det er i jeres biologi bog eller på nettet (Evt. som fodnoter eller slutnoter)
En hypotese er det forventede udfald af forsøget. Hypoteser formuleres før udførelsen af forsøget.
Teori afsnittet må gerne indeholde illustrationer/tegninger. 
Det er en fantastisk hjælp for den videre rapportskrivning, hvis teoriafsnittet er klar, logisk og velstruktureret.
.
Materialer (eksempel på afsnit med materialer)
Dette afsnit er sjældent ophidsende læsning ☺. Det er dog et vigtigt afsnit, som skal beskrives så læseren kan vurdere resultaternes robusthed og eventuelt gentage forsøget. Her anføres de anvendte materialer som f.eks. organisme, kemikalier, apparatur mm., samt en beskrivelse af forsøgets udførelse.
.
Fremgangsmåde (herunder eksempel på en fremgangsmåde beskrivelse)
Forsøgsbeskrivelsen skal være kort og klar og i logisk rækkefølge. Ofte vil det være en god idé at bringe illustrationer/tegninger af forsøgsopstillingen. Brug evt. øvelsesvejledningen.
.
Resultater (eksempel på et resultat afsnit)
Her præsenteres alle resultaterne, i form af en tekst, som fortæller læseren hvad der er fundet ud af. Man angiver ofte resultater i form af skemaer, tabeller, grafer, diagrammer mv. 
Skemaer, tabeller mv. skal altid forsynes med en tekst (figurtekst, tabeltekst) og husk enheder!
Resultaterne skal ikke tolkes og forklares i dette afsnit, det gøres først i diskussionen.
.
Diskussion (eksempel på en besvarelse i en diskussion)
Under dette punkt skal de opnåede forsøgsresultater analyseres, fortolkes og vurderes. Man skal vurdere om de opstillede hypoteser kan bekræftes eller afvises på baggrund af de fundne resultater. Dette punkt er rapportens kerne. Eventuelle afvigelser fra hypoteserne diskuteres og forklares vha. f.eks. fejlkilder og usikkerheder samt eventuelle årsager til disse. I dette afsnit kan man også sammenligne sine resultater og konklusioner med resultater og konklusioner fra lignende forsøg (husk kildehenvisning)
.
Konklusion (eksempel på en konklusion)
Konklusionen afrunder diskussionen og opsummerer hvad forsøget har vist. Den skal være ganske kort og fortælle læseren hvad formålet med forsøget var, hvordan det i grove træk blev udført, hvad de væsentligste resultater viste og hvad forsøgets konklusioner var. Der må ikke diskuteres nye ting. Konklusionen kan sammenlignes med et resumé. Hvis det er relevant, kan man skrive om forsøget kunne være udført mere hensigtsmæssigt?
.
Litteraturliste - slutnoter
Rapporten afsluttes med en liste over den litteratur I har anvendt (både bøger og hjemmesider).  Dette giver læseren mulighed for nemt at kontrollere de anvendte oplysninger eller studere emnet dybere. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde hjælp til, hvordan du formulerer rapportens enkelte dele. 

Læs også:

  • Hvad er en Rapport 

Download en zipfil med alle vejledninger her: 
eksempler_p_rapportens_dele.zip
File Size: 87 kb
File Type: zip
Download File



Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk