Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Skriftlig eksamen
    • Delprøve 1
    • Delprøve 2
  • Vigtigt
  • 4 genrer del 2
  • Eksamen og den daglige undervisning
  • Redskaber
  • Tjeklister

Skriftlig spansk

 
Skriftlig eksamen

Den skriftlige eksamen i spansk består af to dele:
  1. Delprøve 1 uden hjælpemidler (1 time)
  2. Delprøve 2 med alle hjælpemidler (3 timer)
 
Begge prøver har fokus på et emne inden for faget, fx Inmigración, La vida en Cuba eller lignende.

 
Delprøve 1
Prøven udleveres i papirform og skal besvares i hånden. Du må hverken bruge ordbøger, notater eller computer til at løse opgaverne. Besvarelsen afleveres efter 1 time. 
 
Prøven består af:
  • En kort tekst (½-1 normalside), fx et interview eller en artikel om et emne. Der er gloser til teksten, men du skal forstå tekstens indhold uden at slå yderligere gloser op for at kunne løse opgaverne. Du skal også være forberedt på, at du skal inddrage teksten i delprøve 2.
  • 14 opgaver, der tester bl.a. din tekstforståelse, grammatiske forståelse, ordforråd og evne til at skrive sammenhængende sætninger på spansk uden hjælpemidler.
 
Opgaverne kan være spørgsmål/svar matches, sandt/falsk, synonymer/antonymer, valg af verbalbøjninger, beskrivelser af billeder m.m.
 
Delprøve 2
Prøven besvares på computer. Adgang til internettet og kommunikation med omverdenen er ikke tilladt, bortset fra ordbogen.com, som du normalt bruger i undervisningen samt evt. andre sider, som din lærer tydeligt har givet tilladelse til. Besvarelsen afleveres efter 3 timer. Den skal fylde ca. 250 ord.
 
Prøven består af:
  • En opgaveformulering, der fortæller, hvilken genre du skal skrive indenfor. Det vil være én af følgende: artikel, brev, dagbog, læserbrev, blogindlæg.
  • Krav om, at du inddrager teksten fra delprøve 1.
  • Krav om, at du inddrager materiale fra delprøve 2 efter eget valg.
  • Når du inddrager materialet fra delprøve 1 og 2, skal du indsætte en reference i parentes eller fodnote til det anvendte materiale. 
  • En samling benspænd, dvs. en boks med verber, hvoraf du skal bruge fem i din tekst. Disse fem verber fra boksen skal du bøje i tre verbaltider, som opgaven angiver. Du skal angive (i parentes eller fodnote) hvilken tid, du har bøjet verbet i.

 
VIGTIGT!
  • Din besvarelse skal være din egen, selvstændige besvarelse!
    Hvis din besvarelse er meget uensartet, dvs. dels sætninger i delprøve 1 fyldt med fejl, dels komplicerede, helt korrekte sætninger i delprøve 2, vil dette trække ned i karakter og kan i værste fald føre til anklage om snyd.
    Hvis du ikke anvender ord og grammatik fra boksen med benspænd, vil det yderligere bekræfte censor i, at du ikke selvstændigt har formuleret din besvarelse.​

 
De 4 genrer i delprøve 2

Læs mere om, hvad du skal huske, når du bliver bedt om at skrive inden for en bestemt genre:

  • Artikel
  • Brev
  • Dagbog/blogindlæg
  • Læserbrev/blogindlæg

 
Hvad betyder eksamensformen for dit daglige arbejde i faget spansk?

  • Du skal oparbejde et basalt, alment ordforråd og en basal viden om grammatik, som sidder på rygmarven. Det er nødvendigt for at klare delprøve 1 – men også for at kunne klare sig i virkelige situationer med spansktalende

  • Du skal øve dig i at bruge ordbøger, verbebøjnings-sider og internettets hjælpemidler i det hele taget på en kritisk og selvstændig måde, så du undgår at skrive volapyk eller måske noget helt andet, end du havde til hensigt

  • Du skal øve dig i at læse og forstå enkle tekster på spansk uden at slå ord op. Fx kan du støtte dig til transparente ord (genkendelige fra engelsk), billeder, din viden om den spansktalende verdens historie og kultur og – naturligvis – helst have et så stort ordforråd som muligt

Redskaber

Når du skriver spansk, er der en række redskaber, du kan anvende, og som også må benyttes til eksamen:

"Tag tyren ved hornene", spansk grammatik
Et vigtigt redskab, du skal øve dig i at bruge i det daglige.

www.ordbog.gyldendal.dk 
Online ordbøger, som du anvender fra starten af 1g. For at få mest muligt ud af siden, skal du bruge den jævnligt, så du vænner dig til at slå op på den mest hensigtsmæssige måde. Fx skal du huske, at verber altid skal skrives i infinitiv i søgefeltet.

www.verbix.com
En online tjeneste, som hjælper dig med at bøje verber. Ulempen er dog, at du ikke kan regne med, at siden altid fungerer, så det er vigtigt også at træne bøjning af verber, så du kan gøre det selv. De uregelmæssige verber kan du finde i Tag tyren ved hornene.

www.merespansk.dk
En online tjeneste i stil med Verbix.

Links til grammatikøvelser
http://degne.vuc-odense.dk/kol/ejercic/Grete.htm 
http://personal.colby.edu/~bknelson/SLC/ 

Tjekliste

Nedenfor kan du se en oversigt over en række af de mest almindelige grammatiske fejl i skriftlige opgaver på spansk. De fleste fejltyper er efterfulgt af en henvisning til grammatikbogen Tag tyren ved hornene:
​
Picture

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om skriftlig spansk. 

Læs også

  • Genrer i delprøve 2
  • Spansk i fagligt samspil


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk