Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Fagcafé
  • 1. vejledning
  • 2. vejledning
  • Vejledning i skriveperioden

Vejledningsaktiviteter 

I projektperioden fra januar til eksamen i maj/juni er der en lang række aktiviteter, hvor du vil modtage vejledning på dit projekt. 

De forskellige aktiviteter kan groft set opdeles i 1) fælles undervisning, 2) vejledning og 3) andre (obligatoriske/frivillige) aktiviteter. 

 
Fagcafé

Til fagcaféen i januar får du mulighed for at drøfte mulige projektområder med både klassekammerater og et udvalg af skolens forskellige faglærere. 

I ugerne inden fagcaféen vil faglærerne orientere om muligheder for at arbejde med deres fag i studieretningsprojektet. 

Efter fagcaféen vil en af klassens lærere afholde en lektion, hvor det videnskabsteoretiske arbejde i løbet af det tre-årige forløb bliver koblet til arbejdet med studieretningsprojektet. 

Picture

Efter fagcaféen og orienteringerne i klassen skal du vælge fag i lectio. 

 
Første vejledning

Formålet med første vejledning er, at du sammen med dine vejledere får afdækket området for dit projekt, så du får overvejet dit undersøgelsesdesign (jvf. den videnskabelige undersøgelsesmodel). 
Før vejledning
Sørg for at få forberedt dig til mødet. Få formuleret de spørgsmål og emner du vil snakke med dine vejledere om. 
Til vejledningen
Medbring alle relevante materialer og noter. 
Tag noter ved vejledermødet. Det kan være svært både at huske og forstå alt hvad dine vejledere siger. 
Sørg for at få spurgt om alt du skal have forklaret/uddybet. Du skal ikke være bange for at stille 'dumme' spørgsmål. 
Efter vejledningen
Genlæs dine noter. 
Ajourfør din videnskabelige undersøgelsesmodel. 
Overvej: Hvad skal du nu? Lav en handleplan.  
Vejledningsark

Inden vejledning skal ud udfylde og aflevere det i lectio, så dine vejledere kan være forberedt på dine idéer til dit projekt. 
vejledningsark_inden_frste_vejledning.docx
File Size: 18 kb
File Type: docx
Download File


Picture

Efter første vejledning, skal du vælge område for SRP. Valget sker i lectio. 

 
Anden vejledning

Formålet med anden vejledning er at indsnævre, hvad den endelige problemformulering skal være. Ofte vil det være nødvendigt, at I til denne vejledning har styr på projektets centrale metoder, teorier og materialer. 

Til hjælp med materialesøgning kan du kigge her. Der bliver også planlagt et frivilligt kursus i materialesøgning på dokken. Hold øje med sharepoint. Husk - vær ude i god tid med materialesøgning - der er mange elever der arbejder med SRP samtidigt. 

Vejledningen foregår som ved den første vejledning. Husk at ajourføre den videnskabelige undersøgelsesmodel efter vejledningen. 
Vejledningsark

Inden anden vejledning skal du udfylde og aflevere det i lectio, så dine vejledere kan være forberedt på hvilke tanker du har gjort dig siden første vejledning. 
vejledningsark_inden_anden_vejledning.docx
File Size: 17 kb
File Type: docx
Download File


Picture

Efter anden vejledning, skal du formulere opgavens problemformulering. Problemformuleringen skal afleveres i lectio. Se mere om problemformulering her.

 
Vejledning i skriveperioden

Selve skriveperioden starter, når du får udleveret opgaveformuleringen. 
Du vil i skriveperioden have vejledninger med fokus på din faglige formidling. 

Derudover vil der være skrivecaféer og anden undervisningstid med lærere til stede (ikke nødvendigvis din vejleder). Hold øje med både teams og lectio. 

I skriveperioden vil der også være en undervisningslektion med fokus på, hvordan I bringer opgavens konklusioner videre til den mundtlige eksamen. 

Vejledningsark
Til vejledningen i skriveperioden skal du udfylde og uploade nedenstående vejledningsark i lectio. 
vejledningsark_inden_tredje_vejledning.docx
File Size: 342 kb
File Type: docx
Download File


Picture

Opgaveaflevering i netprøver og ​lectio. 


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om vejledningen til SRP, og finde råd og vink til en god vejledningsproces. 

Læs også

  • Vejledning
  • Valg af fag
  • Tidsplan og aflevering


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk