Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Hvad er skriftlig musik
  • Delprøve 1
    • Akkordlæsning
    • Harmonisk analyse
    • Harmonisering
    • Melodisk analyse
    • Aflytning

Skriftlig musik

 
Hvad er skriftlig musik

Det er kun A-niveau elever der kan komme til eksamen i skriftlig musik. 
Opgaven består af en 1-times prøve uden hjælpemidler (Delprøve 1), samt en 5-timers prøve med hjælpemidler(Delprøve 2).

Delprøve 1: 
Her bliver du prøvet i akkordlæsning, harmonisk analyse, harmonisering, melodisk analyse og aflytning(primært rytmer). Du kan finde hjælp til de enkelte dele i delprøve 1 herunder. 

Delprøve 2:
Der er flere forskellige typer opgaver. De to typer vi primært underviser i, er jazzarrangement og pop-rock. Du kan finde råd og tips til disse opgavetyper i menuen til højre. På musikholdet vil du typisk arbejde med enten en eller begge opgavetyper.

Når du skal til eksamen bør du vælge en af de typer som holdet har arbejdet med.

 
Delprøve 1
Kilder: 
Kristian Larsen, Aurehøj
Erik Berg Olsen

 
1) Akkordlæsning
Bekendtgørelsen:
Notér besifringer inkl. bastone over de markerede akkorder
Faglige delmål: Eksaminanden skal notere becifring inkl. bastone over 8-10 akkorder noteret i klaverpartitur(g- og f-nøgle). Hver akkord der ønskes aflæst er indrammet, og sværhedsgraden er tilføjet sekst, tilføjet septim (stor, lille), none-akkorder (stor, lille), dim-akkorder (3-klang, 4-klang), sus4-akkorder, terts i bas, kvint i bas, septim i bas.
Picture
  • Det gælder i første omgang om at identificere grundtreklangen, (tertsstabler). Kik efter en kvint eller terts:
Picture
  • Dernæst udvidelsestoner. Til sidst, tjek nederste tone. Bemærk, at man kun skal notere nederste tone hvis det Åer grundtonen, f-eks.: Dm7 (= d-mol septimakkord med d nederst), A7/G (= A-dur septimakkord med g nederst).

 
2) Harmonisk analyse

Bekendtgørelsen:
Tílføj funktionstegn under denne melodis becifringsakkorder
Faglige delmål: Eksaminanden skal anføre toneart og funktionstegn under en melodi (uden tekst), som er becifret med 10-15 akkorder. Sværhedsgrad: hovedfunktioner, parallelakkorder samt bidominanter, akkordudvidelser (fx S6, tilføjede septimer)
Picture
  • Her er det en god idé at kunne kvinteirklen. Opgaven slutter garanteret med en tonalkadence. Husk at bidominant til dominanten ((D) - D), hedder vekseldominant, DD.

 
3) Harmonisering

Bekendtgørelsen:
Skriv becifring i de angivne felter. Det er tilladt at tilføje akkorder derudover
Faglíge delmål: Eksaminanden skal tilføje 10-15 becifringer til en melodi uden tekst.
Opgaven er tænkt i en strengt funktionstonal sammenhæng og sværhedsgraden er hovedfunktioner og parallelakkorder, men med latent mulighed for bidominant(er). 
Over melodien er anbragt små rammer, hvor becifring ønskes indskrevet, men det er tilladt at tilføje akkorder derudover.
Picture
  • ”Funktionstonal sammenhæng” = tonale kadeneer. Start med slutningen, udfyld baglæns. Der skal du garanteret bruge en variation af den tonale kadence:
Picture
  • Lav dernæst starten. Der skal du hurtigt få bekræftet toneartent T - S / D -~ T.
  • Find dernæst melodiens hvilepunkter (melodiens kommaer) og sørg for at få afviklet de
  • melodiske fraser ordentligt. (En mellemafslutning kunne typisk være a) Helslutning på T, eller b) Halvslutning på D).
  • Lav først hele melodien kun med de 3 hovedfunktioner T,S og D. Variér dernæst med nogle paralleller, oftest i sidste halvdel af melodien. Tilstræb akkorder i kvint-fald.
  • Måske er der plads til en enkelt bidominant til at krydre med, men sørg for at den passer teoretisk.

Download 
Her kan du downloade et dokument, med en række gode råd til harmonisering. 
harmonisering.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Download File


 
4) Melodisk analyse

Bekendtgørelsen:
Foretag en skriftlig melodisk analyse af denne melodi. Besvarelsen skal indeholde en angivelse af; toneart, taktart, ambitus, struktur samt øvrige melodiske og rytmiske iagttagelser.
Faglige delmål: Eksaminanden skal foretage en kortere skriftlig melodisk analyse af en melodi uden tekst og uden akkorder på 7-15 takter. Analysen ønskes formidlet i umisforståelig prosa.
Øvrige melodiske og rytmiske iagttagelser kan være; tonegentagelser, trinvise bevægelser, akkord-brydninger, prægnante intervaller, simple og varierede gentagelser, sekvenser samt motivisk slægt-skab, centraltoner, vippebevaegelser, drejebevægelser, melodiske buer og højdepunkt, karakteristisk melodirytmik.
Melodien vil være forsynet med takttal.
Picture
  • Det væsentlige i denne opgave står nævnt i bekendtgørelsen. Med ”struktur” menes FORM (vigtigt).

Download
Du kan her downloade et dokument med hjælp til Melodik
4_-_melodik_ebolsen.pdf
File Size: 436 kb
File Type: pdf
Download File


 
5) Aflytning/hørelære (primært rytmer)

Bekendtgørelsen:  
Noter det totakters ostinat du hører på vedlagte cd. Bassens starttone er...
Faglige delmål: Eksaminanden skal aflytte og notere følgende totakters ostinater i et fortrykt partitur:
  • en trestemmig slagtøjsfignr (trommesæt / percussion) 
  • en basfigur (rytmisk/melodisk notation i f-nøgle). Starttone er opgivet.
  • en keyboardfigur (strengt homofone akkorder). Becifringer er opgivet og keyboardstemmen noteres rytmisk.
Picture
  • Sæt evt. tempoet ned. (I Windows Mediaplayer: Vis -Udvidede indstillinger-Indstillinger for afspilningshastighed).
  • Noter dig undervejs sekundtallet for hvert enkelt instruments start. Det gør det nemmere at finde 1-slaget.  
  • Hver gang du har høit en ny rytme, er det en god idé at eftergøre den for dig selv.
  • Du ved på forhånd en masse:
    - Hi-hat, sandsynligvis på alle 8 l/8 i takten. Variation: Åben/lukket hi hat på sidste 1/8 i 2. takt.
    - Stortromme på 1 og 3. Variation: Lift til 3-slag / 4-slag/ 1-flslag, dobbeltslag på 3.
    - Lilletromme på 2 og 4. Variation: Lift, dobbeltslag.
    - Bas: Starttone !! . Grundtone ved akkordskift. Start med at aflytte bassens rytme.
    - Keyboardrytmen skal passe i groovet, enten i modrytme eller medrytme eller begge dele.
  • Skriv tydeligt så censor ikke kan misforstå dine rytmer.

Download
Du kan her downloade et dokument med hjælp til aflytning
dp1_mu_opgave_5_tips.docx
File Size: 15 kb
File Type: docx
Download File


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde hjælp til delprøve 1 i skriftlig musik. 

Læs også

  • Arrangementer (delprøve 2)


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk