Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Rapportens indhold
    • Forside
    • Formål
    • Teori
    • Apparatur og kemikaler
    • Fremgangsmåde
    • Resultater
    • Resultatbehandling
    • Diskussion
    • Fejlkilder
    • Konklusion
    • Kilder

Rapportskrivning i Kemi

Formålet med rapportskrivning er at give dig øvelse i at formulere dig til andre, om et videnskabeligt emne. Du skal forestille dig, at læseren er på samme faglige niveau, som du selv, men at han/hun ikke kender det eksperiment, der behandles i rapporten. Desuden skal rapporten beskrive øvelsen, så du selv på et senere tidspunkt - f. eks. til eksamen - kan sætte dig ind i, hvordan øvelsen blev udført, og hvad der kom ud af den.

Rapporten skal skrives så klart og overskueligt som muligt.

Rapporten kan med fordel stilles op efter følgende disposition, og den skal skrives med dine egne ord.

 
Rapportens indhold 

  • Forside
  • Formål
  • Teori
  • Apparatur og kemikalier
  • Fremgangsmåde
  • Resultater
  • Resultatbehandling
  • Diskussion
  • Fejlkilder og usikkerheder
  • Konklusion
  • Kilder

 
Forside
Hvad er rapportens titel, dit navn samt klasse, hvilket fag, hvornår er den afleveret, hvem var du i gruppe med til forsøget.

 
Formål
Her skrives formålet med forsøget. I rapportvejledningen vil der oftest være inspiration til dette punkt, men du må meget gerne tilføje, hvis du synes der mangler noget.

 
Teori
I dette afsnit laver du en kortfattet gennemgang af den teori, der ligger bag ved forsøget. I en rapport om ”Salt i vand” kunne det eksempelvis være teori om ioner og ionforbindelser. 

 
Apparatur og kemikaler
I dette afsnit laver du en liste af, hvilket apparatur og hvilke kemikalier, du har brugt til forsøget. (Husk koncentrationer & tilstandsformer, hvis du kender dem)

 
Fremgangs-måde
I dette afsnit skriver du, hvordan I lavede jeres forsøg. I rapportvejledningen er der en vejledning til, hvordan I skulle udføre det, men det er ikke nok at kopiere afsnittet fra vejledningen. I skriver, hvad der skete i jeres forsøg – hvilke målinger I foretog, hvad der skete, hvad I så – om der skete noget uventet osv. Afsnittet skal være, så du kan reproducere jeres forsøg nøjagtigt, hvis du blev bedt om det.

Det kan være en godt idé med billeder af forsøgsopstillingen.

 
Resultater
I dette afsnit opstiller du jeres resultater på en overskuelig måde. Alle måleresultater skal med.  Det er oftest en fordel at skrive måleresultaterne i et skema. Husk enheder.

Typisk i kemiske forsøg kan det desuden være på sin plads her at notere evt. yderligere observationer som fx bundfald, farveskift el. lignende. (Billeder fra forsøget er en god idé)

 
Resultat-behandling
Her viser du, hvordan du laver dine udregninger. Du skal altid lave ét gennemarbejdet og overskueligt eksempel på hver type af udregning. Bruger du samme udregningstype flere gange, laver du bare eksemplet, og indskriver derefter blot de samlede udregninger i et skema. 

 
Diskussion
Her skal man beskrive, analysere og forklare resultaterne. Hvilken sammenhæng fik I rent faktisk eftervist?
Forhold dig kritisk til resultaterne. Sammenlign med en evt. tabelværdi. Afvigelser fra tabelværdier skal beregnes i procent. Hvis der i rapportvejledningen er spørgsmål, der skal besvares, gør du også det her.

 
Fejlkilder og usikkerheder
Nævn de fejlkilder og usikkerheder, der spiller en væsentlig rolle for resultaterne. Det skal altså bruges til at forklare hvis man ikke får det forventede

 
Konklusion
Blev øvelsens formål opnået? Du skal her samle (og eventuelt gentage) de vigtigste resultater.

 
Kilder
Angiv kilder (bøger, internetsider, artikler m.m.).

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde hjælp til, hvordan du skal udforme din rapport i Kemi. 

Læs også

  • Journalskrivning
  • Figurer og grafer



Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk