Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp

Figurer og grafer i Kemi

Når du anvender figurer og grafer m.v. i kemi, skal du huske: 
Picture
  • Alle grafer, tabeller o. lign skal så vidt muligt være forsynet med enheder på akserne, overskrifter eller andre forklaringer, der kan hjælpe læseren til hurtigt at fortolke dem
  • Alle figurer/tabeller/grafer skal have et figur nummer og en tekst. 
Man kan med fordel sætte en 2*1 tabel ind hvor man placerer figuren i det øverste felt og figur teksten i det nederste felt (på den måde vil det forblive sammen og ikke ”hoppe” rundt når man skriver videre i dokumentet). Man kan så fjerne kanterne, så man ikke kan se at det er en indsat tabel.

Figurer og tabeller

Eksempler: 
Picture
Figur 1: Beskrivelse af figuren – husk kildeangivelse (hvis man ikke selv har taget billedet/lavet figuren).
Picture
Figur 2: Resultatet af titrering med 0,100 M AgNO3 ned i 1,5 mL fortyndet øjenskyllevæske (5*fortyndet).
Du skal desuden altid henvise til figurerne i selve rapportens tekst, f.eks.: ”Resultaterne af undersøgelsen ses i Figur 1”. 


Grafer

Grafer er en overskuelig måde at præsentere data på. Man kan bruge forskellige programmer til at lave grafen. Fx Excel, Graph eller Logger pro som bruges til dataopsamling.

Når man laver en graf skal man først afgøre hvad der er x-værdier og y-værdier.

  • Uafhængige variable (den man ændrer) på 1. aksen (x-aksen) fx volumen af NaOH
  • Afhængige variable (den man måler) på 2. aksen (y-aksen) fx pH
Picture
  • Titler på akserne (med enhed) 
  • Titel på grafen 
  • Titel på måleserierne 
  • Figur nummer og figurtekst
Picture
Figur 1: Titreringskurve for 10 ml HCl med 0,100 M NaOH
Efterbehandling af graf



Når grafen er lavet skal du i diskussionsafsnittet:


  • Angive hvad det er en graf over. Det skal ikke fylde meget, blot så læseren er orienteret, det kan evt. være som figurtekst. Du skal desuden henvise til grafen i brødteksten i en rapport 

  • Beskrive forløbet af grafen (hvad ser du på grafen) 
    Er der noget, der stiger/falder
    Datapunkter der falder ved siden af 

  • Tolke/analysere grafen (forklare, hvad du ser) 
    Hvorfor ser du det, du ser 
    Begrunde hvis du vælger at se bort fra målepunkter 
    Sammenligne med teori 
    Evt. tilføje tendenslinje

  • Fejlkilder 
    Hvilke fejl er der i den måde eksperimentet er sat op på?   
    Trækker de resultatet i den rigtige retning 
    Det er ikke en fejlkilde hvis man har udført forsøget forkert, det er "blot" en fejl 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde råd og vink til, hvordan du bruger grafer og figurer i skriftlig kemi. 

Læs også

  • Rapportskrivning
  • Journalskrivning


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk