Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp

Skriv med Words punktopstilling

For mange er det et stort problem at sikre strukturen i en opgavebesvarelse: Har jeg fået alle delelementerne med? Har jeg skrevet nok om dit? Har jeg skrevet for meget om dat? Har jeg husket at …?

En måde at styrke strukturen på er at skrive efter Flyums 5-punktsmetode, hvor du starter med 5 ord, som du bygger videre på i flere omgange, indtil du har en færdig besvarelse.

Byg et stillads og fyld det ud
En anden, beslægtet, måde er at starte i Words punktopstilling, hvor du bygger et stillads op, som du arbejder videre på, indtil du har en næsten færdig besvarelse. Her starter du med at skrive betegnelserne til underafsnittene op i punktform, hvorefter du skriver underpunkter og under-underpunkter (osv.) ind, efterhånden som du kommer i tanker om dem.

På den måde kan du bygge din besvarelse op i en træstruktur, hvor du hele tiden kan se:


  • hvordan afsnittene forholder sig til hinanden,
  • om de står på rette sted,
  • om de er blevet foldet ordentligt ud,
  • om du mangler noget.
Til sidst, når du er tilfreds med indholdet, fjerner du punkter og overskrifterne, og skriver forbindende tekst så afsnittene også sprogligt hænger sammen til en rigtig artikel.

Metoden kan selvfølgelig — ligesom Flyums — bruges til alle opgavegenrerne.

Picture
Eksempel
Her er et eksempel med et øjebliksbillede af arbejdet med en novelle:
ANALYSERENDE ARTIKEL OM ’BULBJERG’

  • INDLEDNING
    • Hvad skal der til for at skeletterne vælter ud af skabet? Og hvordan tackler vi det når fortiden pludselig rammer os i nakken i en ellers tilsyneladende uskyldig situation? Det giver Naja Marie Aidt et bud på i sin novelle ’Bulbjerg’.
    • MERE OVERLEDNING?
  • ANALYSE
    • RESUME – ULTRAKORT! I Naja Marie Aidts novelle novelle "Bulberg" er en lille familie faret vild og kørt galt på cykeltur ved Bulbjerg. Man fornemmer straks en uro mellem dem, som bryder løs, da manden uden at blinke og på en demonstrativt sårende måde fortæller sin kone at han er hende utro med hendes søster. Hun løber sin vej og efterlader hunden, manden og deres adopterede søn, som manden tager på skadestuen med. Hen mod novellens slutning møder vi kvinden sammen med den mand som hun har opkaldt sønnen efter, men da ægtemanden og sønnen kommer tilbage til sommerhuset, sidder hun der i mørket.
    • TID OG STED:
      • Bulbjerg = Vestkysten = vildt og forrevet sommerland
      • Bymennesker på sommerferie, ude af deres rutiner?
    • FORTÆLLEREN
      • Kvindelig forfatter – mandlig fortæller, hvorfor mon? Hvilken effekt?
      • Kan vi stole på ham? (→ ’Da jeg vendte mig om, syntes jeg, at han stod midt på vejen og kyssede Anne dybt mens han trak i hendes hestehale … måske var det ham, jeg er ikke sikker”
    • KARAKTERERNE:
      • han – hun – adoptivsønnen – den gamle flamme (?)
      • adoptionen ≠ eget barn
      • navngivningen
      • Hun har helt suverænt afgjort at sønnen skulle hedde Sebastian – ligesom hendes gamle flamme? Faderen kalder ham Seba, hvorfor?
      • …
  • FORTOLKNING
    • Det moderne menneske: isolation, egoisme, følelseskulde?
      • Hvorfor handler de som de gør?
      • Hvad er der på spil imellem dem?
      • Hvad med hunden?
      • …?
  • PERSPEKTIVERING
    • Novellegenren:
      • Novellens opgave er traditionelt at undersøge en situation, som muligvis ser uskyldig nok ud, men som har vist sig, eller viser sig, at være skelsættende for hovedpersonen. I den forstand er ’Bavian’ …
  • AFRUNDING
    • Lille krølle om …?

Picture
Vær omhyggelig med den forbindende tekst — alle spor af punktopstilling skal fjernes
Picture
Undgå at tage rubrikkerne med
Undgå stave- og sjuskefejl

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Erfaringsmæssigt kan det være vanskeligt at komme i gang med at skrive, og det kan være vanskeligt at få struktur på arbejdet og i den færdige besvarelse.
Words punktopstilling kan muligvis hjælpe med begge.

Hvis du ikke bryder dig om at arbejde i Words punktopstilling, kan du overveje at  bruge Flyums 5-punktsmetode

Læs også
  • Skrivehandlinger i dansk

  • ​Den analyserende artikel
  • ​Den debatterende artikel
  • ​Den reflekterende artikel​
     
  • Flyums 5-punktsmetode

Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk