Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp

Overgange: sådan får du det til at hænge sammen

Afsnit og overgange
Afsnittet er den grundlæggende enhed når du skriver: en ide -- et afsnit. Men teksten falder fra hinanden hvis der ikke er noget der forbinder afsnittene indbyrdes, så du må sikre dig dels at afsnittene følger hinanden i en logisk rækkefølge, dels at der sprogligt er forbindelse mellem dem. Den overordnede logiske sammenhæng omtaler vi ofte som den røde tråd, og den er et spørgsmål om rækkefølge. Den sikrer du dig ved at disponere dit stof og kontrollere sammenhængen undervejs. Uden den røde tråd vil selv nok så mange sproglige greb ikke få din tekst til at hænge sammen.

Når den logiske sammenhæng er sikret, kan du forbedre tekstens sammenhæng ved at arbejde med overgangene mellem de enkelte afsnit. Til det bruger du først og fremmest forbinderord/-adverbialer (conjunctive adverbs/transitional phrases) (vi kunne måske tale om overgangsfraser?):

Forbinderord/linking adverbs:
accordingly 
also
anyway
besides
certainly
consequently
finally

furthermore
hence
however
incidentally 
indeed
instead
likewise
meanwhile
moreover
nevertheless
next 
nonetheless
now
otherwise

similarly
still
then
thereafter
therefore
thus
undoubtedly 
Forbinderadverbialer/transitional phrases
in addition
in contrast

for example
for instance

of course
as a result 


in other words
as a result
Andre forbindelser
Ofte skabes forbindelsen mellem afsnittene ved at fokussætningen i begyndelsen af et afsnit refererer tilbage til noget i sidste sætning i det foregående afsnit:

  • When Ulysses S. Grant and Robert E. Lee met in the parlor of a modest house at Appomattox Court House, Virginia,...a great chapter in American life came to a close.  
       These men were bringing the Civil War to its virtual finish.


Forbindelsen kan også skabes af en gentagelse af et nøgleord:

  • What I did not know when I began researching the connection between radioactivity and genetic damage was that I would find the probably cause of my own family's battle with cancer and other health problems. 
       Hailing from Utah, the state known for its Mormon population's healthy lifestyle, my family has been plagued with a number of seemingly unrelated health problems.

Og endelig kan forbindelsen bestå i at en tanke eller et indhold føres videre:

  • ....The large yearly catches, peaking at 130 million pounds from the Gulf of Maine in 1942, wiped out the fishery.  It has yet to recover.
        The propensity to ravage the sea is by no means unique to New England.  The northern cod fishery in Canada is closed indefinitely.  In Newfoundland more than 20,000 fishermen and fish processors were abruptly put out of work in 1992 when the government shut down the Grand Banks..



Når du læser korrektur

Kig nøje på den sidste sætning i hvert afsnit og vurder om den kobler fint til første sætning i næste afsnit. Hvis koblingen halter, må du vurdere om problemet er rent sprogligt (og kan klares med en god forbinder) eller om det skyldes en logisk brist, så afsnittet må suppleres, flyttes eller helt slettes.

Note:
I danskfaget ville vi tale om koblinger: sætningskoblinger, referentkoblinger, deiktiske koblinger, kontekstuel ramme

Baseret på http://www.writing.ucsb.edu/faculty/donelan/para.html

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse lidt om hvilke sproglige redskaber du har til at sikre dig at din tekst hænger sammen.

Læs også

  • Skrivehandlinger i Engelsk
  • Checkliste


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk