Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Skrivningens forskellige faser
  • Fællesdelen
  • Delopgaven

Om at skrive sammenhængende

Som tidligere beskrevet, er opgavesættene til skriftlig samfundsfag del i en Fællesdel (med to spørgsmål 1a og 1b) samt tre Delopgaver, hvoraf du skal vælge en af dem til besvarelse. 

Skrivningens forskellige faser


Uanset om det er fællesdelen eller delopgaver, er det vigtigt, at du laver et grundigt forarbejde til din besvarelse. 

Læs-tænk-skriv-læs

"Læs"
  • Start med at læse opgaveteksten grundigt.
    - Hvilket emne (økonomi, velfærd, parti, international politik eller?)? 

    - Læs bilag, først hurtiglæsning, herefter struktureret. 
"Tænk"
  • Hvilke begreber og teorier lægges der op til at du anvender (husk - tænk nuanceret, og vælg gerne mere end en teoretisk vinkel)
  • Hvordan kan bilagene behandles struktureret vha. begreber og teorier? 
  • Hvordan 

"Skriv"
  • Skriv din besvarelse på baggrund af forarbejdet. 
  • Sørg for, at du har sammenhæng igennem besvarelsen - får du svaret på spørgsmålet? 

"Læs"
  • Inden du afleverer opgaven, skal (!) du læse opgaven igennem med kritiske øjne med fokus på: 
    - sprog og tegnsætning
    - sammenhæng i besvarelsen (indledning og konklusion)
    - gentagelser (sikr dig, at du ikke gentager dig selv)
    - længde på fællesdelen (må ikke overskrive de 700 ord)


I boksen til højre kan du finde et skema til bilagsbehandling. 

Fællesdelen

I Fællesdelen er der en begrænsning på længden af din besvarelse. Du må IKKE aflevere mere end de angivne 700 ord.

Uanset hvilken opgavetype der er tale om, bør du derfor sørge for, at være så præcis som muligt, sådan at du ikke ”spilder” pladsen på afsnit, hvor du ikke ”scorer point”.

Du kan fx:
- bruge punktopstilling (fx i opstil hypoteser eller opstil model),
- undlade at lave lange indledninger/konklusioner i forhold til spørgsmålet, men bare ”gå i gang” med besvarelsen. 

Delopgaven

I delopgaven er der til gengæld ingen begrænsninger på længden. Her bør du derfor også tænke på, hvordan du binder besvarelsen sammen, og får en god struktur.

Uanset hvilken opgavetype du vælger, bør du overveje, hvordan du bedst får kombineret 1) opgavens spørgsmål, 2) opgavens bilag og 3) de relevante faglige begreber og teorier.

Struktur

  • Start altid med en kort indledning, der præsenterer emnet (definér fx det mål/begreb, der skal undersøges). 
  • Sørg dernæst for, at gennemgangen af tabeller/figurer/tekster styres af DIG og ikke den rækkefølge, de tilfældigvis står i. Undgå altså at sige ”tabel 1 viser….tabel 2 viser….tabel 3 viser….”. 
  • Dette kan du undgå, hvis du (inden du begynder at skrive undersøgelsen) kigger bilagene igennem og finder nogle overordnede tendenser – og så dernæst præsenterer disse som:
    - For det første…. Dette ses fx i tabel/bilag 2, som ….
    - For det andet….
    - For det tredje…
  • Ofte vil det være muligt at strukturere dine observationer ud fra samfundsfaglige begreber. Fx kan du måske sammenfatte observationerne i to eller tre bilag under samme tendens.
  • Kæd også gerne bilagene sammen (hold dem op imod hinanden), hvor det giver mening.
  • Slut undersøgelsen af med en konklusion, der svarer sammenfattende på det, du blev bedt om at undersøge.

I menuen til højre kan du finde en tjekliste til delopgaver. 
Derudover kan du også finde et skema til struktur i delopgaverne du kan bruge, hvis du har svært ved at ramme strukturen i de samfundsfaglige afleveringer (du bør nok IKKE ANVENDE SKEMAET TIL EKSAMEN). Snak evt. med din lærer, inden du bruger skemaet.  

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde hjælp til, hvordan du bedst skriver sammenhængende i din opgave. 

Læs også

  • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
  • Eksamensråd til skriftlig samfundsfag

Download

skema_bilag.docx
File Size: 12 kb
File Type: docx
Download File

tjekliste_delopgaver.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Download File

skema_delopgave.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Download File



Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk