Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Forberedelse
  • Talepapir
  • Eksamen
  • Huskeliste

Den mundtlige eksamen

Som afslutning på studieretningsprojektet skal du til en 30 minutters individuel eksamen, hvor du skal præsentere din opgave, hvorefter eksamen udformer sig som en dialog om din opgave, de indgående fag og fagenes metoder. 

Til eksaminationen vil censor have et af fagene i dit projekt, mens den af dine vejledere med det andet fag vil deltage som eksaminator. I perioden fra du har afleveret opgaven til den endelige eksamen, vil de to (eksaminator og censor) læse opgaven, og med udgangspunkt i det du har afleveret, forberede sig på eksaminationen. 

 
Forberedelse

Når du skal til den mundtlige eksamen, er det ikke mening, at du skal komme og præsentere din opgave fra ende til anden - både censor og eksaminator har jo læst og rettet din opgave.

I stedet for skal du ​præsentere dine hovedkonklusioner, dit faglige belæg for hovedkonklusionen (dit faglige arbejde i forhold til at besvare opgavens problemstillinger) og hvordan du har arbejdet (anvendte metoder). Til at sikre at netop dette sker, anbefales det, at du tager udgangspunkt i din oversigt over projektet fra den videnskabelige undersøgelsesmodel. Det kan således være en rigtig god ide, om du måske allerede i opgaveperioden får ajourført din videnskabelige undersøgelsesmodel med de konklusioner og overvejelser om din brug af de indgående fag. 
Picture
Få udfyldt din videnskabelige undersøgelsesmodel

Medbring den til din eksamen som støtte. 
Når du så nærmer dig den mundtlige eksamen, skal du have omformet dit projekt til en mundtlig præsentation. Nedenunder kan du finde hjælp til, hvordan du kan udforme et talepapir, og du kan også downloade en tom skabelon til talepapir.  Talepapiret er i nogen grad inspireret af den videnskabelige basismodel, og indeholder således både overvejelser om din problemformulering, dine teorier, materialer mv., men også overvejelser om, hvordan du har arbejdet med fagene i projektet. 
​

NB! Der kan selvfølgelig være forskel på, hvordan forskellige fag arbejder. Du skal derfor overveje, hvad der giver mening at fokusere på i forhold til dit projekt.  

 
Talepapir
Problemformulering
Hvad er det dit projekt undersøger? 
Hvad er det samlede fokus/formål med dit projekt? 
Konklusion
​Hvad er din overordnede konklusion? 
Vigtigste pointer
​Hvad er det vigtigste fra dit dit arbejde med at besvare problemstillingerne?
Du skal her demonstrere din faglighed, fx ved at vise de anvendte faglige metoder (analyse, databehandling eller lignende).  
Fag, materialer og metoder
Hvordan har du arbejdet i fagene
Hvilke metoder?
​Hvilke begreber og teorier?
Hvilke materialer/data/empiri? ​
Perspektivering
Hvilke faglige, metodiske og videnskabsteoretiske problemstillinger  rejser din opgave? Kan det kobles til faglige begreber fra undervisningen? 
Begrænser dit valg af fag, metoder, teori og empiri mv. din analyse? 
Kan du koble opgaven til nogle af de videnskabsteoretiske begreber du har gennemgået i undervisningen? ​

Download talepapirsskabelon
talepapirskabelon_srp.docx
File Size: 19 kb
File Type: docx
Download File


 
Eksamen

Eksamen starter med din præsentation af projektet ud fra dit talepapir. Du har ca. 8-10 minutter til din præsentation, så sørg for at disponere tiden. Øv evt. dit oplæg igennem hjemme. Du skal også være klar over, at eksaminator kan vælge at afbryde din præsentation for at få uddybet pointer, eller for at hjælpe dig med at holde tiden. 

Undgå at læse op fra talepapiret.  Præsenterer mere frit, hvad du har gjort i din opgave. Pas på med at skrive talepapiret i fuld tekst, og vær også forsigtig med at have talepapiret på computeren (fx powerpoint). Hvis læreren vælger at afbryde dig for fx at uddybe, er det ofte sværere at komme tilbage på sporet, hvis du sidder med computeren. 

Efter din præsentation, skal du indgå i en dialog om dit projekt, hvordan du har arbejdet med fagene, fordele og ulemper ved de valgte tilgange med videre. Du skal forvente, at censor også spørger ind til projektet, da censor jo som hovedregel repræsenterer et fag, som din eksaminator ikke har. 

Du skal huske at være inde i dit projekt. Sørg for at have læst opgaven igennem, og vær klar på at kunne forklare både de faglige begreber/teorier og metoder. Sørg desuden for at medbringe dine materialer/empiri, sådan at du kan dokumentere dine konklusioner. 

 
Husk til Eksamen!!

  • Forbered en præsentation af dit projekt. Brug skabelonen
  • Læs opgaven igennem, og sørg for, at du har styr på opgavens faglige elementer (begreber, teorier, metoder osv.). 
  • Sørg for at medbringe materialer (data, tekster, billeder mv.) så du kan dokumentere dine konklusioner. 
  • Medbring en ajourført udgave af den videnskabelige undersøgelsesmodel som rygdækning. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om den mundtlige eksamen, og råd til hvordan du bedst får forberedt et mundtligt oplæg. 

Læs også



Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk