Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Vejlederens rolle
  • Din rolle
  • Hvordan du bruger din vejleder bedst

Vejledning

Når du har valgt fag, får du tildelt vejleder(e). Det er ikke altid muligt at du får din egen lærer som vejleder, men skolen forsøger at tildele vejlederne sådan, at du får mindst en lærer du kender.

Du vil enten få en vejleder i hvert fag eller en vejleder, der kan dække begge dine fag. Du vil møde din vejleder ved de obligatoriske vejledningssamtaler (se tidsplanen og lectio), men du kan også på eget initiativ tage kontakt til din vejleder med spørgsmål. 

Udover du tildelte vejledere, vil du også kunne bruge andre af skolens lærere som vejledere ved fx skrivecaféer, SRP-undervisning mv. 

 
Vejlederens rolle

En vejleder er ikke det samme som en lærer - selvom det i praksis ofte er din lærer, der optræder i rollen som din vejleder.
Læreren fortæller dig, hvad det er du skal læse, og gennemgår stoffet. Han eller hun har overblik over det faglige indhold og sætter rammerne for det, du skal lære.
Vejlederen støtter dig i dit eget arbejde med en faglig opgave ved at rådgive, diskutere og stille spørgsmål, som kan hjælpe dig videre. Vejlederen stiller sin erfaring og opmærksomhed til rådighed. Vejlederen kan forudse faldgruber og inspirere dig til, hvordan du kan gribe opgaven an. Det er dit ansvar, hvordan arbejdet udvikler sig. Hvad du i praksis gør, er dit eget valg.

 
Din rolle


Det er dig, der skal skrive en opgave, og det er derfor dig, og ikke din vejleder, der skal komme med et udspil. Vejlederen kommenterer til gengæld dit udspil og forbereder respons til jeres møde.

Husk!
Det er dig, der tager initiativ til møder med vejleder.
Du skal melde afbud i god tid, hvis du bliver forhindret i at komme til mødet. Hvis du ikke kommer til et aftalt møde, har du ikke ret til et erstatningsmøde.

 
Hvordan du bruger din vejleder bedst 

Der kan være stor forskel på vejleders rolle i projektet afhængigt af fagvalget og opgavens område, men uanset hvilken opgave, du skal skrive, er der nogle områder, det altid er relevant at komme ind på i vejledningen:
  • I første fase kan vejlederen hjælpe dig med at komme godt i gang og afklare, om dit emne er rimeligt afgrænset, og om din idé til problemformulering er fornuftig, så det er realistisk at skrive en god opgave indenfor rammerne.
  • I anden fase kan du diskutere teori, empiri og metode i forhold til din problemformulering. 
  • I tredje fase kan du diskutere struktur og formidling 

Generelt
Et forløb med vejledning i forbindelse med studieretningsprojektet kræver, at du arbejder på en anden måde, end du er vant til i den daglige undervisning. Du skal selv være den aktive og opsøgende.
Det er i orden at være usikker - også overfor vejlederen - men det er ikke i orden at være doven, eller undgå at bruge din vejleder. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om vejledningen til SRP, og finde råd og vink til en god vejledningsproces. 

På næste side kan du læse om de forskellige vejlednings-aktiviteter i projektperioden. 

Læs også

  • Vejledningsaktiviteter i studieretningsprojektet​
  • Den videnskabelige undersøgelsesmodel


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk