Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Sidehoved/forside
  • Formål med øvelsen
  • Teorier og formler
  • Materialeliste
  • Fremgangsmåde
  • Resultater
  • Diskussion
  • Konklusion
  • Kilder

Rapportvejledning NV

En øvelsesrapport skal beskrive øvelsen, så du selv på et senere tidspunkt - f. eks. til eksamen - kan sætte dig ind i, hvordan øvelsen blev udført, og hvad der kom ud af den.

Rapporten skal skrives så klart og overskueligt som muligt.

Rapporten kan med fordel stilles op efter følgende disposition. Det er ikke hver gang, at alle punkterne skal med i rapporten. Rapporten skal skrives med dine egne ord.

 
Sidehoved/forside

På sidehovedet skal der stå følgende: Øvelsens titel, dit navn, makkernes navne og dato for øvelsens udførelse.  

 
Formål med øvelsen 
Beskrivelsen af øvelsens formål må gerne være kort.
 
Teori og formler   
Skriv et kort relevant teoriafsnit, som dækker forsøget og dets formål. Hvis der medtages figur - se dokumentet om figur materiale
Hvis der skal bruges formler til beregningerne, kan de skrives og forklares her.
Hvis man opstiller en hypotese, skal den skrives her.
 
Materialeliste 
Her opføres det anvendte udstyr.
Tegning eller billede af opstilling. 
Husk - undgå for mange uvedkommende detaljer.
 
Fremgangsmåde
Beskrivelsen skal være kort og klar og i logisk rækkefølge.
 
Resultater
Måleresultater
Alle måleresultater skal med.  Det er oftest en fordel at skrive måleresultaterne i et skema. Husk enheder.

Typisk i kemiske og biologiske forsøg kan det desuden være på sin plads her at notere evt. yderligere observationer som fx bundfald, farveskift el. lign.

Beregnede resultater
De beregnede resultater opstilles overskueligt. Det er oftest en god idé at skrive dem i et skema. Uden for skemaet skal der gives ét (kun ét) eksempel på hver slags beregning. Husk at skrive formler med bogstaver, inden du benytter dem.

Grafer
Alle grafer skal forsynes med overskrift, enheder og inddelinger på akserne. Skriv i rapporten, hvad du kan læse ud af grafen. (Forklaring af grafen skal være i diskussionsafsnittet)
Læs mere her: Grafer og figurer
 
Diskussion

Svare på spørgsmål. Her skal man beskrive, analysere og forklare resultaterne. Hvilken sammenhæng fik I rent faktisk eftervist? Forhold jer kritisk til resultaterne.
Sammenlign med en evt. tabelværdi. Afvigelser fra tabelværdier skal beregnes i procent.
Nævn de fejlkilder og usikkerheder, der spiller en væsentlig rolle for resultaterne. Diskuter hvilken betydning fejlkilden har for resultatet. 
 
Konklusion

Blev øvelsens formål opnået? Du skal her samle (og eventuelt gentage) de vigtigste resultater. (Intet nyt stof- ca. 2 linier)
 
Kilder
Angiv hvis I bruger teori som ikke findes i lærebogen.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om opbygningen af en rapport i NV. 

Læs også

  • Journal
  • Grafer og figurer


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk