Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp

Flyums 5-punktsmetode

Flyums 5-punktsmetode går ud på at man først giver sig selv en ide, og derefter skaber struktur omkring den:
  1. Skriv de tre første ord, der falder dig ind.
  2. Udvid de tre ord til tre sætninger.
  3. Skriv en indledningssætning og en afslutningssætning.
  4. Udvid de fem sætninger til fem afsnit.
  5. Korrektur.

Her har du 5 lette skridt til en dansk stil i kronikgenren. Det er ikke en genvej, men en måde at komme i gang på.

1. skridt – 5 minutter – Skriv 3 ord
Skriv de første tre ord, du kommer i tanke om når du tænker på den artikel, du har valgt at skrive om
Det kan fx være nøgleord, der knytter sig til:


  • Den debat, artiklen indgår i
  • Det emne, den tager op
  • Hovedsynspunktet i artiklen
  • Vigtige pointer i artiklen
  • Sproglige virkemidler
  • Måden der argumenteres på
2. skridt – 15 minutter – Skriv 3 sætninger
Skriv tre sætninger på baggrund af de tre stikord, Sætningerne skal ikke nødvendigvis hænge sammen — tænk på dem som trædesten for det videre arbejde.
Brug evt. nedenstående vendinger:


  • Artiklens hovedsynspunkt er …
  • Et belæg for dette synspunkt er…
  • Et eks. på et autoritetsargument ses i følgende citat: …
  • Karakteristisk for hendes måde at argumentere på er at …
  • Debatten handler om …
  • På den ene side … , men på den anden side…
  • Det er vigtigt at…, men det er også vigtigt…
3. skridt – 10 minutter – Skriv yderligere 2 sætninger
Skriv et udkast til en indledningssætning og en afslutningssætning


  • Husk at der i en indledning skal indgå en præsentation af fakta om artikel og skribent samt en fortolkningshypotese og artiklen emne skal gøres ”spiseligt” for læseren.
  • Husk at din afslutning skal gribe tilbage til indledningens centrale formuleringer, herunder fortolkningshypotesen og samle de vigtigste tråde i din artikel
4. skridt – 20 minutter – udvid til 5 afsnit
Udfold indholdet af dine 5 sætninger, så det tydeligt fremgår hvad du mener med hver enkelt sætning


  • Hurtigskriv evt. et par minutter på hvert afsnit
  • Overvej hvad du kan tage for givet at din læser ved, og hvad der kræver en forklaring

Nu har du et første udkast til din kronik!

5. skridt – ?? minutter – hænger det sammen?
Prøv ikke at spare tid ved at springe revisionsfasen over!


  • Undersøg om der er gode overgange mellem dine afsnit, så læseren kan følge din tankegang og forstå hvor du vil hen
  • Undersøg om du har en emnesætning i hvert afsnit
  • Undersøg om du overholder den skrivehandling, der hører til hver afsnit: at indlede, at redegøre, at karakterisere, at diskutere, at afslutte (Du kan tjekke dit begreb om skrivehandlingerne her)
  • Undersøg om noget kræver yderligere forklaring (Hvad er det du ikke kan tage for givet at din læser ved?)
  • Undersøg om noget er overflødigt: Kill your darlings!
  • Evt.?
Videre herfra
  • Få en klassekammerat til at læse dit udkast og give respons på noget bestemt
  • Skriv videre på det/de afsnit, som du umiddelbart kan mærke du har mere stof og flere pointer til
  • Sørg for at få dit danskfaglige begrebsapparat på banen i karakteristikken af argumentationen
  • Udarbejd evt. et mind map over de interessante og relevante pointer, du kunne tage med i diskussionen
  • Overvej hvilken danskfaglig viden du kan få i spil i diskussionen.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Erfaringsmæssigt kan det være vanskeligt at komme i gang med at skrive, og det kan være vanskeligt at få struktur på arbejdet og i den færdige besvarelse.
Flyums 5-punktsmodel kan muligvis hjælpe med begge.

Hvis du ikke bryder dig om Flyums model, kan du overveje at skrive en stil i Words punktopstilling

Læs også
  • Skrivehandlinger i dansk

  • ​Den analyserende artikel
  • Den debatterende artikel
  •  Den reflekterende artikel​
​
  • Skriv med Words punktopstilling

Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk