Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • 3 hovedpunkter
  • Sprogtips

Resumé 

Et resumé er en kort sammenfatning af hele besvarelsen. Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold.
Det gode resumé: 
  • fylder typisk 10-20 linjer
  • indeholder en beskrivelse af opgavens:
    • formål/problemstilling
    • anvendte metoder
    • resultater og konklusioner
  • indeholder ikke citater eller kildehenvisninger
  • laves efter opgaven er skrevet (når du ved hvad opgaven reelt har indholdt)
  • placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen

Det indgår i bedømmelsen af opgaven, om resuméet er:
  • en relevant sammenfatning af opgaven
  • overskueligt disponeret og indholdsmæssigt sammenhængende

NB. Frem til 2018-19 var resuméet på engelsk (abstract), men fra 2019-20 skal resuméet være på dansk! 

 
De tre hovedpunkter i et resumé

1. Formål
  • Hvilken problemstilling ville du undersøge eller teste (din hypotese)?
    Gå tilbage til din opgaveformuleringen og sørg for at der er overensstemmelse hermed.
  • Formuler formålet præcist og sammenhængende.
2. Metode
  • Hvad gjorde du, og hvordan gjorde du det?
      Skriv i korte, præcise vendinger.
3. Resultater og konklusioner
  • Hvad er resultatet af din undersøgelse/analyse?  Hvad har du konkluderet?

 
Sproglige tips
 
Picture
Forhold dig objektivt
Picture
Undgå de personlige stedord “jeg” eller “vi”:


Picture
Skriv i nutid.
 Datid kan evt. bruges til at beskrive metoden (dvs. hvad du har gjort).


Picture
Formuler dine pointer selv. Find en ny måde at sige det på som du har læst dig til.
Varier dit sprog.
Picture
Gentag ikke blot nøgleord og -sætninger fra selve besvarelsen.

Picture
Tænk på din læser!
Resuméet er læserens (censors!) førstehåndsindtryk.
Det vil derfor være en rigtig god idé at ”sælge sig selv” bedst muligt:
Sørg for at alle delene i din opgave er repræsenteret (redegørelse, analyse, vurdering mv.), så du demonstrerer overfor læseren at din besvarelse er dybtgående, velovervejet og gennemarbejdet.
Picture
Undgå forstyrrende sprogfejl.
Undgå fejl i navne og titler.
Eksempel på resumé

Dette resume er skrevet til en opgave i samfundsfag og religion. 

Denne opgave undersøger det danske samfunds udfordringer med radikaliserede unge muslimer, som har deltaget i den syriske borgerkrig – de såkaldte syrienskrigere. Opgaven fokuserer på diskrimination og marginalisering af etniske minoriteter samt hvordan socialisationen af etniske minoriteter i det senmoderne samfund kan påvirke radikaliseringen. Opgaven undersøger to kilder til at belyse, hvordan den religiøse argumentation bliver anvendt i radikaliseringen af unge danske muslimer, med fokus på unge radikaliserede muslimers opfattelse af ’jihad’ og ’martyriet’.
Opgaven konkluderer at syrienskrigerne udfordrer det danske samfund. Fordi de på den ene side kan være en trussel mod det danske samfunds sikkerhed. Og herved har startet en politisk diskussion om straf og modsvar udfordrer samfundet fundamentale retsstatsprincipper, og har påvirket en værdibaseret diskussion om blandt andet fratagelse af statsborgerskab. Men på den anden side også fordi radikaliseringerne afspejler nogle mere grundlæggende udfordringer i forhold til integration og socialisering i forholdet mellem de etniske minoriteter og det danske samfund.


Herover er resuméets tre elementer forsøgt understreget ved de tre farver: Blå for opgavens formål, rød for opgavens metode og grøn for opgavens konklusion. 
Markeringer med fed/understregning viser forskellige formuleringer, der kunne hjælpe dig med at skabe et godt og sammenhængende resumé. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde en opskrift på at udforme dit resumé. 

  • Indholdsfortegnelse
  • Krav til opgaven (SRP)


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk