Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Synopsisens dele
  • Problemformuleringer og problemstillinger
  • Eksempler på problemstillinger
  • Husk

Synopsis (eksamen)

Den mundtlige eksamen i samfundsfag på B- og A-niveau, tager udgangspunkt i en synopsis, som eleven selv har lavet og medbringer til eksaminationen.
Eleven giver lærer og censor et eksemplar hver (også af sit selvfundne materiale) og fremlægger sin synopsis (ca. 10 min), hvorefter læreren begynder at spørge ind.

Du kan downloade en synopsisskabelon her: 
synopsisskabelon_samfundsfag_b-a.docx
File Size: 12 kb
File Type: docx
Download File


 
Synopsisens dele

  • Forside/sidehoved: dit navn og klasse/hold
  • Indledning (ikke altafgørende): Der tages udgangspunkt i nogle bredere sammenhænge, der viser emnets relevans og naturligt vil føre hen til en afgrænsning i form af en problemformulering
  • Problemformulering
  • Problemstillinger (underspørgsmål), der inddeles i taksonomiske niveauer: redegørende, undersøgende og diskuterende
  • Brødtekst – selve besvarelsen af problemstillingerne (underspørgsmålene) et efter et. (Gerne på punktform)
  • Konklusion – en samlet besvarelse af den overordnede problemformulering
  • Litteraturliste (kun materiale der ligger udover bilagssæt og undervisningsmaterialer)
  • Selvfundet materiale (skal medbringes i udskrift til eksamen)

 
Problemformuleringen og problemstillinger

Problemformuleringen
Et spørgsmål – helst HV-spørgsmål, der bygger på en undren

Problemstillinger
Er inddelt i taksonomiske niveauer (behøver ikke starte med ”redegør”, ”undersøg” og ”diskuter” – må gerne bare være et hv-spørgsmål). 

Taksonomiske niveauer
En redegørelse er en fokuseret udlægning af de vigtigste pointer, sammenhænge og konklusioner i et materiale (et bilag) eller en teori (som typisk ikke er med som bilag, men som det forventes at man kender fra undervisningen). I en redegørelse skal man være loyal over for materialet. Man skal altså ikke begynde at forklare eller diskutere det, men gengive de vigtigste pointer. Nøgleordet er HVAD. Hvad står der i materialet?/ Hvad siger teorien om x?

En undersøgelse er en forklaring på noget. Nøgleordet er HVORFOR, og det handler om at finde årsager til, hvorfor tingene er som de er. I en undersøgelse skal man bruge sin faglige viden fra undervisningen (trække på pensum). Selvom man bliver bedt om at tage udgangspunkt i et eller flere bilag, skal man altså også inddrage sin viden fra undervisningen. En særlig form for undersøgelse er sammenligningen. Her er det vigtigt, at man sammenligner præcis det, man bliver bedt om, og gør det systematisk.

En diskussion er en argumentation for og imod et eller flere synspunkter/løsninger. En god diskussion er velargumenteret og veldokumenteret. Dvs. at den bygger på teoretiske eller empiriske belæg (dvs. enten teorier fra undervisningen eller generel viden, fx det som bilagene viser).  I diskussionen skal man inddrage viden fra undervisningen. Det er godt at starte sin diskussion med at kridte banen op: hvad er problemet/uenigheden, før man går i gang med at diskutere. Nøgleordet er typisk HVORDAN og vil ofte handle om fx løsninger på emnets problemstilling: "Hvordan kan man løse x problem".

 
Eksempler på problemstillinger
Eksempler med EU:
  1. Redegøre for EU’s institutioner/integrationsproces/ beslutningsproces
  2. Undersøge deltagelsesdemokratiet i EU/ Undersøge EU’s demokratiske legitimitet/opbakningen til EU i forskellige lande
  3. Diskutere hvordan EU’s demokrati kan styrkes.
  1. Hvad er de aktuelle økonomiske problemer i EU?
  2. Hvilke forskellige holdninger er der til EU’s finanspagt?
  3. Vil finanspagten kunne sikre økonomisk fremgang i EU?
Eksempler med velfærdsstaten
  1. Hvordan er sammensætningen af den offentlige sektors indtægter og udgifter.
  2. Hvilke centrale udfordringer er der for den danske velfærdsstat. 
  3. Hvilke løsninger ville være bedst til sikring af en fremtidig velfærdsstat i Danmark.
  1. Redegøre for regeringens X-reform
  2. Undersøge hvilke problemer den danske velfærdsstat står over for, og hvordan forskellige reformer vil kunne løse problemerne.
  3. Diskutere om de foreslårede løsninger på Danmarks økonomiske problemer vil bevæge Danmark væk fra den universelle velfærdsmodel.

 
Husk

  • Husk at inddrage bilagsmaterialet direkte, fx citater/nedslag i tabeller (sig gerne ”hovedpåstanden er…”, ”argumenterne er…”)
  • Husk at inddrage og anvende TEORIER OG BEGREBER!!!
  • Husk at inddrage jeres selvfundne materiale/empiri!
  • Husk at selvom i evt. arbejder sammen i eksamensgrupper, er du selv ansvarlig for hvad DU afleverer. Dvs. at det du skriver i din synopsis, er det DU vil fremlægge til eksamen. 
  • Husk at synopsis er ekstemporal-tekst for eksaminator/censor - at de ikke har læst hverken din synopsis eller dit selvfundne bilagsmateriale. Hjælp ved at gøre synopsis så struktureret som muligt. Brug punktopstilling, fremhæv centrale dele af bilagsmaterialet m.v.. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan du bedst laver en synopsis til eksamen i samfundsfag A- eller B-niveau. 

Læs også

  • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • Materialesøgning i samfundsfag


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk