Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Sproget
  • Opsætning

Opbygning og sprog

I den akademiske opgave, er det din opgave, at opstille og undersøge en faglig eller flerfaglig problemformulering, og herefter formidle din besvarelse skriftligt. 

For at din opgave bliver god, skal du, udover selvfølgelig et godt og solidt fagligt arbejde med udgangspunkt i relevante faglige metoder, lave en struktureret og sammenhængende besvarelse, hvor du gennem en faglig argumentation og dokumentation får besvaret opgavens problemformulering. 

Udover de formelle krav til opgavens indhold, og de faglige metodiske krav til undersøgelsen, er der også krav til opgavens udformning og opsætning, herunder til dens sprog. 

Opgaven består som udgangspunkt af disse elementer: 
  • Forside
  • Indholdsfortegnelse
  • Selve opgaven (indledning, hoveddele, konklusion) inkl. noter/henvisninger
  • Litteraturliste
  • Bilag

Opgaven samlede omfang er 6-8 normalsider a 2400 anslag (tegn inkl. mellemrum). 
Medtællende er: 
Selve opgaven (indledning, hoveddele, konklusion inkl. noter/henvisning. ​

 
Sproget 

Du bør i opgaven forsøge at forholde dig objektivt til de problemstillinger du arbejder med. Samtidigt skal du tænke på, at du har en læser, som du gerne vil overbevise om, at det er en god og velskrevet faglig opgave du sidder med. 

Det kan måske være svært at give klare anvisninger til, hvordan du skal skrive let og flydende, fagligt og objektivt på en gang, men her følger et par gode råd: 

Forhold dig objektivt
Du skal I din opgave skrive som en fagperson, der objektivt behandlinger en faglig problemformulering. Du kan fx forsøge med at undgå de personlige stedord (”jeg” og ”vi”), og i stedet anvende passive former.
Picture
”I denne opgave vil det blive undersøgt, hvorvidt….”
”På baggrund af den empiriske analyse, kan det nu konkluderes, at…”
Picture
”Jeg tror ikke, at forfatterens formål er, at...” 
”Jeg synes, at på den ene side har Obama ret i sit syn på..."
Ved at anvende passive former kan du virke mere velargumenteret og mindre påstående - sådan at din konklusion er rigtig, ikke fordi du siger det, men fordi du har argumenteret for det. Du kan dog også bruge et personligt "jeg" i fx din opsamling eller lignende. Snak evt. med din vejleder om de faglige traditioner i dit fag. 

Brug fagets begreber og termer korrekt
Picture
Brug fagbegreber, og undgå at bruge for meget dagligdagssprog - du er fagmand, der skriver til fagfolk.
Varier brugen af fagbegreber. Find en ny måde at formidle det du har læst dig til. 
Picture
Undgå blot at gentage nøglebegreber og termer blindt. Vis at du kan bruge fagets begreber selvstændigt. 
Det er en faglig opgave du skriver, og derfor er det vigtigt, at du anvender et fagligt sprog. 


Sælg din opgave
Picture
Hjælp læseren godt igennem besvarelsen. Vær tydelig i din argumentation, og lad ikke læseren være i tvivl om sammenhængen i din argumentation eller i besvarelsen som helhed. 

Picture
Undgå forstyrrende sprogfejl, fejl i tider (skriv som udgangspunkt i nutid - der er dog faglige traditioner der måske peger i en anden retning - snak evt. med din vejleder), m.v. 

Selvom det måske ikke er en grammatisk opgave, hjælper god stavning, god sætningsopbygning og korrekt tegnsætning m.v. med til at skabe en god besvarelse. 


 
Opsætning


Din opgave skal gerne have et strømlinet og professionelt udtryk. Dette gøres både ved hjælp af opgavens struktur og opgavens layout. 

Dine vejledere angiver i opgaveformuleringen opgavens omfang. Omfanget vil oftest være angivet i normalsider - 2400 tegn inkl. mellemrum (brug dit skriveprograms ordoptælling). 
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, grafer, bilag, tabeller, det engelske resume mv. tæller normalt ikke med, ligesom fodnoter heller ikke er en del af optælllingen af sideantallet. ​

Struktur

Når du skriver din opgave er det vigtigt, at du laver en tydelig struktur i opgaven. Som tidligere nævnt bør du: 

1) Lave inddelinger i afsnit /linjeskift (gerne 2-4 stykker på en side)
2) Lave sigende overskrifter (undgå alene at bruge spørgeordene [redegør, analyser, diskuter m.fl], men skriv kort hvad afsnittet handler om. Husk: du gerne må anvende kapitelnumre og underkapitler (1.0, 2.0, 2.1 osv).

Layout

Det er vigtigt at I giver jeres opgave et professionelt udtryk. Dette gøres bl.a. ved: 

1) God og læsbar skrifttype 
2) Tydelig markering af overskrifter - brug gerne kapitelinddelinger.  
3) Sidetal
4) Sidehoved
5) Forside

Alle disse ting gør læseoplevelsen bedre, og kan understøtte en i forvejen god opgave. Det kan i øvrigt være en fordel at vente med den endelige opsætning til man har hele teksten klar. 

Brug i øvrigt vejledningen til MS-word (øverst til højre) 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du få hjælp til, hvordan du gennem en god struktur og opsætning, kan understøtte opgavens røde tråd. 

Læs også

  • Opgavens røde tråd
  • Vejledning til MS-Word


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk