Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Opbygning
  • Omfang
  • Forarbejde
  • Titel
  • Indledning
  • Hoveddel
  • Afrunding

Den reflekterende artikel

Om den reflekterende artikel
Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
 
Emnet vil altid være danskfagligt og ligge inden for et eller flere af fagets tre perspektiver: Det sproglige, det litterære og det mediemæssige.
 
Til en opgave vil der typisk høre:
  • En hovedtekst, der belyser en eller flere vinkler på emnet
  • Et eller flere konkrete eksempler, som du skal inddrage
  • Eksempler, som du enten kan bruge som inspiration eller selv inddrage i din artikel  
  • Der kan også optræde kortere tekster med supplerende vinkler og oplysninger; dem kan du enten inddrage eller bruge til at tilegne dig viden om emnet
Tekstmaterialet kan bestå af skreven tekst (både fakta og fiktion), levende billeder, radioklip, billeder, tekster fra nettet og hybrider.  
Når der i opgaveformuleringen og i dette kapitel tales om tekst, benyttes det udvidede tekstbegreb, dvs. at ’tekst’ ikke kun omfatter skrevne tekster, men også film, tale, interviews o.l.
 
Opgaven skal indeholde:
  • En præsentation af hovedteksten og de væsentligste vinkler, den lægger på emnet
  • Konkrete eksempler, der belyser emnet og gør dig selv og læseren klogere på det; eksemplerne skal præsenteres, skrives frem og betragtes med et danskfagligt, analytisk blik
  • Abstrakte refleksioner over eksemplerne og emnet

I den reflekterende artikel skal du vise, at du kan…                                  
  • … formulere abstrakte overvejelser over emnet
  • … præsentere og inddrage konkrete eksempler, som du kobler til dine abstrakte overvejelser. Eksemplerne er fra det tilknyttede tekstmateriale, men det kan også være stof fra undervisningen, egne iagttagelser, erfaringer og oplevelser, eller noget du har læst eller set i bøger, aviser, på nettet, i fjernsynet el.lign.
  • … gå i dybden med en del af det udleverede materiale – dvs. at du skal kunne uddrage en eller flere vigtige analytiske pointer, som du kan koble til dine overvejelser om emnet og anvende som eksempler
  • … skrive med en personlig stemme og være opmærksom på at få læseren til at tænke med. Lidt fint formuleret siger man, at den reflekterende artikel er dialogisk: Dine refleksioner skal åbne emnet og vise, hvordan du gennem din tanke- og skriveproces bliver gradvist klogere på dit emne sammen med læseren.

 
Opbygning
Den reflekterende artikel bør indeholde 3 hovedafsnit – som du godt kan underinddele for fremstillingens skyld, men læseren skal have en klar fornemmelse for hvornår du bevæger dig fra hovedafsnit til hovedafsnit. Du skal ikke lave underrubrikker, men du kan sagtens lave et ekstra linjeskift mellem hovedafsnittene hvis du synes det tydeliggør strukturen.
​Afsnit
​Indhold

Indledning
Skriv dig ind på emnet og præsenter teksten, så både du og læseren kommer i gang — og i samme retning!|
Åbningen bør være undrende, åben, undersøgende, sprogligt interessant. 
Hovedsafsnit
(Huskeliste)
Beskriv hovedemnet fra 3-5 vinkler:
  • Sørg for at præsentere og indarbejde teksten fra opgaven
  • Indarbejd både abstrakte og konkrete sekvenser, dvs. både eksempler og refleksioner
  • Hold dig på måtten/til emnet!
  • Sørg for gode overgange.
  • Besvar (eller reflekter i det mindste) over alle de spørgsmål du stiller. Og omvendt: stil kun spørgsmål du kan besvare eller reflektere over.
  • Sørg for variation i eksemplerne.
  • Inddrag danskfaglig viden (og terminologi).
  • Kontroller at du har besvaret opgaven.
​Afrunding
Du skal i mål, og det skal læseren også. Rund artiklen af i forhold til indledningen og det oplæg du gav der.

 
Omfang
Du forventes at skrive 3-4 sider. Hvis vi tager udgangspunkt i 4 sider, kan hovedafsnittene fx fordeles således:
Picture
De stiplede linjer i grafikken angiver at grænserne er flydende og selvfølgelig bør indrettes efter indholdet. Grafikken er rent vejledende. Husk at du ikke skal lave overskrifter til afsnittene!

 
Forarbejde

Den reflekterende artikel skal åbne op for indsigt og erkendelse, såvel hos afsenderen som læseren.

Formen:
  • Den reflekterende artikel er personligt og åbent så læseren kan tænke med.
  • Den reflekterende artikel blander det almene med det konkrete og indeholder derfor både personlige erfaringer og konkrete eksempler som mere almene betragtninger.
  • En forfatter skal så at sige ”tænke højt” gennem sproget. Den reflekterende artikel bliver derved på en gang en personlig tilkendegivelse, en undersøgelse og et sprogligt forløb, der åbner op for indsigt og erkendelse.
  • Den reflekterende artikel  skal derfor rumme både beskrivelse, påstande, argumenter, vurdering og sammenfatning samt eventuelt en perspektivering.
  • Dertil skal den reflekterende artikel  være skarpt fokuseret, det skal mene noget og derfor er en forudsætning for en god reflekterende artikel, at skribenten har noget på hjerte.

 
Titel
Brug opgavens titel som titel på dit artikel — medmindre du ligefrem bliver bedt om at finde på en titel selv.


 
Indledning
Indledningen præsenterer emnet og skal gerne gøre det nærværende og interessant for læseren fra starten. Ofte vil man vælge at give et konkret eksempel på det som man undrer sig over i resten af artiklen. Som i resten af den reflekterende artikel bør eksemplet være personligt, men ikke privat. En reflekterende artikel om klicheer i kunsten kunne fx starte med at du undrer dig over en skulptur af Jeff Koons, som du lige har set. — Eller over en film du lige har set, hvor helten forsvinder ud i aftensolen til sidst.

Du kan lave en klassisk tragtindledning, som fx
De fleste af os kender en kliche når vi ser den. Eller hører den. De fleste af os er parate til at håne klicheen, og endnu mere dens ophavsmand, så hvorfor er det egentlig at vi holder så meget af dem at vi læser de samme kioskbaskere med forskellige titler, hvorfor ser vi de efterfølgende stadigt tyndere opkog på en oprindeligt god film, og hvorfor gider vi lytte til den ene sang efter den anden hvor hjerte rimer på smerte?

Picture
Start med et konkret eksempel, og undr dig over det.
Sørg for at vække læserens nysgerrighed fra starten.
Picture
Undgå metasprog: start aldrig med I denne opgave …


 
Hoveddel
Åbning
Her fortsætter du linjen fra din indledning og åbner den mod den undersøgelse du vil foretage i artiklen. Det kan du fx gøre ved at præsentere den tekst du skal tage afsæt i. Du kan også præsentere den senere, men du får en klarere struktur ved at præsentere den her — så overvej det.
Præsentationen af teksten er skarpt vinklet: du skal ikke analysere eller fortolke den, men fremhæve hvad det er du vil arbejde videre med i den. Husk at angive tekstoplysningerne: titel, forfatter, kilde.

Ex.: Nogle af de samme tanker har NN gjort sig i … hvor han gør sig til talsmand for det synspunkt at …

Undersøgelse
Nu er du klar til at undersøge, overveje, reflektere over artiklens emne i en blanding af konkrete eksempler og abstrakte refleksioner. Skriv så læseren kan se eksemplerne for sig!
Dine refleksioner skal indeholde danskfaglige elementer (fx viden om periode, genrekoder, sprog, m.m.) og gerne viden fra andre fag og områder.
Din sprogtone skal være personlig — men skal også kunne forstås og accepteres af din læser.
Din tilgang til emnet skal have præg af (struktureret) højttænkning: du skal holde døren åben for nye vinkler og synsmåder.

Picture
Brug tekstmaterialet til noget — det er ikke nok at nævne det
Skriv gerne billedskabende
Skriv personligt (men vær bevidst om din sprogtone og dit ordvalg)
Brug uafklarethedsmarkører, som fx hvis, måske, vist, sikkert, muligvis, sandsynligvis, nok, vel også, en slags, nærmest, eventuelt, osv.
Brug gerne retoriske spørgsmål (med måde!)
 
Picture
Undgå at blive privat
Undgå at blive plat
 

 
Afrunding 
Afrundingen skal være åben og ikke konkluderende. Dvs, den skal samle op på refleksionerne, understrege linjerne i undersøgelsen, og holde døren åben for videre refleksion.
Samtidig skal den gøre det klart for læseren at nu slutter du — det skyldes ikke en fejl at der ikke står mere på siden.

Picture
Picture
Følg læseren til dørs

Undgå at konkludere


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her får du en kortfattet, skematisk oversigt over den reflekterende artikel med vejledende angivelser af omfang.

Læs også

  • ​Den analyserende artikel
  • ​Den debatterende artikel
  • Skrivehandlinger


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk