Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Kinesisk og SRP
  • Kinesisk og AT

Kinesisk i samspil

 
Kinesisk og SRP

Hvis du har kinesisk, kan du vælge at skrive SRP med kinesisk i kombination med et studieretnings A-fag. 


Emneområde

Når du vælger at skrive med kinesisk som et af dine fag, kan du beskæftige dig med emner inden for Kinas sprog, historie, kultur og samfund.

Materiale

Du skal skrive din SRP på dansk, men du skal anvende kinesisksprogede materiale i din opgaven på en relevant og fyldestgørende måde, så du får demonstreret dine sproglige og kulturelle kompetencer. Det er altså vigtigt, at du arbejder med udgangspunkt i noget kinesisksprogede materiale, men du må ud over det godt benytte dig af sekundært materiale på dansk eller engelsk.
I læreplanen for SRP står der:

”Ved studieretningsprojekter, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af det anvendte materiale være på de(t) fremmede sprog.”

I vejledningen til lærerplanen for SRP står der endvidere:
 
”Det fremmedsprogede materiale skal have et omfang og en tyngde, der muliggør, at elevens viden fra fremmedsproget kan inddrages relevant i opgaven, herunder i en perspektivering og diskussion, og desuden gør det muligt at evaluere opgaven i forhold til relevante faglige mål i fremmedsproget.”
 
(…)

”Ved bedømmelse af besvarelser, hvori fremmedsprog indgår, bedømmes det, om eleven formår at tildele det fremmedsprogede kildemateriale en fyldestgørende rolle i besvarelsen. Er der citeret relevant fra det fremmedsprogede kildemateriale og er citaterne kommenteret og anvendt hensigtsmæssigt i besvarelsen? Hvis fremmedsprog indgår i et studieretningsprojekt, skal en del af de anvendte kilder være på de(t) fremmede sprog. Er der ikke benyttet kildemateriale på de(t) pågældende fremmedsprog, er der tale om en ikke tilstrækkelig besvarelse. (…)”
 
Du skal selv finde materiale på kinesisk, som du kan inddrage i din opgave, men dine vejledere kan i din opgaveformulering også vedlægge ukendt materiale på kinesisk for at fastholde et kinesisk fokus i opgaven. Eksempler på kinesisk materiale er kinesiske noveller, digte, sange, film, taler og artikler.
Når du søger efter kinesisksprogede materiale så lav din søgning på kinesisk og undlad brug af google. Brug i stedet den kinesiske søgemaskine baidu.com. Undersøg først hvad det emne, du vil beskæftige dig med, hedder på kinesisk og søg derefter på det på baidu.com.
Hvis du leder efter officielle nyheder fra Kina så søg efter materiale på http://www.people.com.cn/ eller www.news.cn. Der vil du finde artikler, der udtrykker Kinas Kommunistiske Partis holdning.
Når du citerer fra kinesisk materiale, skal du oversætte citatet til dansk og skrive det originale kinesiske citat i en fodnote eller i en parentes efter din danske oversættelse. Dette er både af hensyn til censor eller eksaminator, der måske repræsenterer dit andet fag i SRP’en og derfor ikke nødvendigvis kan kinesisk, men det er også en måde, hvorpå du kan demonstrere dine sproglige kompetencer. 


Metode

Kinesisk er et humanistisk fag, og du vil derfor benytte dig af de metoder, du kender fra andre humanistiske fag, når du arbejder med kinesisk materiale. Men hvis du arbejder med et samfundsfagligt emne, så kan du også benytte dig af samfundsvidenskabelig metode. Hvilke metoder, du helt konkret bør anvende, afhænger af dit materiale, og hvad du gerne vil bruge det til. Hvis du vil lave en litterær analyse af et kinesisk digt eller novelle, kan du benytte dig af de metoder, du kender fra dansk og engelsk. Hvis du gerne vil undersøge, hvordan etbarnspolitikken har påvirket befolkningsvæksten i Kina, kan du benytte kvantitativ metode ved at kigge på tabeller over Kinas befolkningsvækst. Hvis du vil undersøge årsager til kommunisternes overtagelse af magten i 1949 ved hjælp af historiske kilder, kan du benytte dig af historiefagets metode. Se mere om brug af metoder i kinesisk her: http://octavius.vibygym.dk/fagenes-metoder-srp.html#kinesisk
​
Den mundtlige eksamen
Ligesom opgaven skal skrives på dansk, så skal du også til eksamen fremlægge på dansk. Du skal altså ikke snakke kinesisk til den mundtlige eksamen. Men medbring dit kinesiske materiale og brug det til at demonstrere og underbygge dine faglige pointer over for eksaminator og censor. Læs mere om den mundtlige eksamen her: http://octavius.vibygym.dk/den-mundtlige-eksamen-srp.html  


 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan Kinesisk kan indgå i de store opgaver og projekter i gymnasiet. 

Læs også

  • Skriftlig Kinesisk
  • SRP
  • AT


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk