Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Overskrifter og kapitler
  • Den røde tråd

Opgavens røde tråd

På grund af de tre grundlæggende niveauer i Blooms taksonomi, har akademiske opgaver i gymnasiet en tendens til at have tre hoveddele (redegørende, analyserende og vurderende/diskuterende) - men dette er ikke et krav - man kan fx sagtens forestille sig flere analyserende spørgsmål, en kort redegørelse/begrebsafklaring senere i opgaven osv.. 
Derudover er der nogle fag (især naturvidenskab) hvor Blooms taksonomi ikke umiddelbart kan anvendes, men redegørelsen fx er det højeste taksonomiske niveau. 

Men uanset hvad, er det et krav, at opgaven indeholder en indledning, som indeholder din problemformulering, og din disposition for opgaven (som tager udgangspunkt i problemstillingerne), ligesom opgaven skal indeholde en konklusion, hvori du samler op på opgavens hoveddele, for at kunne svare på din problemformulering - det spørgsmål som har været styrende for opgaven. 

En opbygning kan altså være: 

Indholdsfortegnelse
1.0   Indledning
2.0   Første kapitel – redegørelse/begrebsafklaring
3.0   Andet kapitel – analyse
4.0   Tredje kapitel – diskussion/vurdering
5.0   Konklusion
6.0   Litteraturliste 
7.0   Bilag


Det kan være rigtigt godt at bruge en kapitelinddeling som vist herover - og brug også gerne underafsnit/-overskrifter (ex 3.1 Personkarakteristik og miljø) til at skabe en god struktur i besvarelsen. 

Overskrifter og kapitler

Det er vigtigt at du giver afsnittene mere sigende overskrifter end redegørelse, analyse og diskussion. Beskriv i kort form, hvad det er vi som læsere kan forvente at finde i afsnittet. Snak evt. med din lærer/vejleder om hvordan du kan  

Eksempel på overskrifter med kapitelinddelinger
Picture

Den røde tråd

Den røde tråd skaber du ved, at du at hvert afsnit relateres til opgavens overordnede ramme – problemformuleringen. Dette gør du bedst ved at skrive afsnit, hvori du argumenterer for, hvordan dine afsnit/delkonklusioner hænger sammenmed opgavens overordnede ramme. 

Indledning
Du skal i din indledning lave en disposition for opgaven, hvori du beskriver sammenhængen mellem opgavens problemstillinger og den overordnede problemformulering (må ikke bare blive en gengivelse af opgavens problemstillinger – du skal kort forklare sammenhængen imellem disse). 

Opgavens enkelte dele/kapitler
Du kan i indledningen af alle opgavens kapitler lave korte overgange, hvori du angiver hvad formålet med afsnittet er (i forhold til opgavens problemformulering), og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til. 

Opgavens konklusion
Du skal i konklusionen fokusere på at besvare din problemformulering, og ikke ’bare’ gengive hvilke afsnit du har skrevet. I konklusionen skal du altså besvare det spørgsmål der har været styrende for din opgave, og opgavens enkelte kapitler/dele er altså dokumentationen og argumentationen for, at dit svar er gyldigt, velbegrundet og velunderbygget.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan du skaber rød tråd og sammenhæng i dit projekt. 

Læs også

  • Problemformulering og problemstillinger
  • Om at skrive tværfagligt
  • Argumentation og dokumentation


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk