Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Grafer
  • Eksempel graf
  • Figurer
  • Eksempler figurer m.m.

Grafer og figurer

 
Grafer

Grafer er en overskuelig måde at præsentere data på. Man kan bruge forskellige programmer til at lave grafen. Fx Excel, Graph eller Logger pro, som bruges til dataopsamling.

Når man laver en graf skal man først afgøre hvad der er x-værdier og y-værdier.

  • Uafhængige variable (den man ændrer) på 1. aksen (x-aksen) fx volumen.
  • Afhængige variable (den man måler) på 2. aksen (y-aksen) fx massen.

Husk
Picture
  • Titler på akserne med enhed
  • Titel på grafen 
  • Figur-nummer og figurtekst

 
Eksempel
Picture
Figur 1: Graf over masse som funktion af volumen.
Når grafen er lavet skal man i resultatafsnittet:
  • Angive hvad det er en graf over. Det skal ikke fylde meget, blot så læseren er orienteret, det kan evt. være som figurtekst. Man skal desuden henvise til grafen i brødteksten i en rapport
    Beskrive forløbet af grafen (hvad ser man på grafen) 
  • Er der noget, der stiger/falder? 
    Er der datapunkter der falder ved siden af ?

Man skal i diskussionsafsnittet:
  • Tolke/analysere grafen (forklare, hvad man ser) 
    Hvorfor ser man det, man ser 
    Begrunde hvis man vælger at se bort fra målepunkter 
    Sammenligne med teori 
    Evt. tilføje tendenslinje.

 
Figurer, tabeller og grafer

Alle grafer, tabeller o. lign skal være forsynet med enheder på akserne, overskrifter eller andre forklaringer, der kan hjælpe læseren til hurtigt at fortolke dem

Alle figurer/tabeller/grafer (både under teorien og resultater) skal have et figurnummer og en tekst.
  • Man kan med fordel sætte en 2x1 tabel ind hvor man placerer figuren i det øverste felt og figur teksten i det nederste felt (på den måde vil det forblive sammen og ikke ”hoppe” rundt når man skriver videre i dokumentet). Man kan så fjerne kanterne i tabellen, så man ikke kan se at det er en indsat tabel.

 
Eksempel figur
Picture
Figur 1: Beskrivelse af figuren – husk kildeangivelse (hvis man ikke selv har taget billedet/lavet figuren).

Eksempel tabel
Picture
Figur 2: Resultatet af titrering med 0,100 M AgNO3 ned i 1,5 mL fortyndet øjenskyllevæske (5*fortyndet).

Eksempel med graf
Picture
Figur 3: Graf over masse som funktion af volumen.
Man skal desuden henvise til figurerne i selve rapportens tekst, f.eks.: ”Resultaterne af undersøgelsen ses i Figur 1”.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan du skal anvende og udforme grafer i NV

Læs også

  • Journal
  • Rapportvejledning


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk