Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp

Problemformulering

Problemstilling, problemformulering eller opgaveformulering? 

I arbejdet med studieretningsprojektet, anvendes der tre relaterede begreber, der her kort defineres: 
Problemformulering:
Det spørgsmål, som dit projekt overordnet forsøger at undersøge og besvare. Det er din opgave (i samarbejde med dine vejledere) at formulere jeres problemformulering, som skal afleveres i lectio efter anden vejledning.  
Problemstillinger:
De spørgsmål du er nødt til at besvare, for at kunne nå frem til en besvarelse af din overordnede problemformulering. 
De enkelte problemstillinger vil oftest følge blooms taksonomi i en eller anden grad (redegør/analyse/diskussion/vurdering), og vil indeholde anvisninger af de faglige, metodiske, teoretiske og/eller empiriske elementer der skal anvendes i besvarelsen af de enkelte problemstillinger. 
Vejledningen vil i høj grad handle om at I i fællesskab formulerer de enkelte problemstillinger. 
Opgaveformulering:
Opgaveformuleringen er den endelige beskrivelse af opgaven, som dine vejledere udformer, og som du får udleveret på den første skrivedag. 
Det er således denne opgave du skal besvare. 
Problemformulering

Det er din opgave at formulere den overordnede problemformulering for dit projekt. Der vil selvfølgelig kunne være forskel på, hvordan de enkelte fag og faglige traditioner formulerer problemformuleringer. Men her kan du læse et par gode råd til overvejelser, når du skal lave din egen problemformulering. 

Du skal aflevere din problemformulering til dine vejledere i forbindelse efter den anden obligatoriske vejledning. 

​Afleveringen vil blive oprettet i lectio, og du skal anvende denne skabelon. 
Picture
  • Find frem til den undren din opgave handler om. Tænk evt. det grundlæggende undersøgelsesspørgsmål i den videnskabelige basismodel. 
  • Brug hv-spørgsmål (evt. ja/nej-spørgsmål, som lægger op til et på-den-ene-side vs. på-den-anden-side svar), så du sikrer et åbent spørgsmål. 
  • Sørg for at alle fagene kan bidrage til besvarelsen af problemformuleringen. 
Picture
  • Undgå at bruge spørgeord (redegør/analyser/sammenlign) mv. 
  • Undgå at angive metoder/empiri
Eksempler på de to typer problemformulering: 

Hvordan påvirkede rumkapløbet og den teknologiske udvikling den kolde krig (his/fys)?

Kan aktiv finanspolitik og de keynesianske økonomiske modeller (multiplikatoren) bruges til at styre den økonomiske udvikling (sa/ma)?

​

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om studieretningsprojektets problemformulering. 

Læs også

  • Vejledning
  • Vejledningsaktiviteter i studieretningsprojektet

aflevering_af_problemformulering.docx
File Size: 17 kb
File Type: docx
Download File


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk