Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Eksempler på SRP- eller SRO-emner
  • Eksempler på SRP-opgave- formuleringer

Samfundsfag i samspil

Samfundsfag er et fag, der spiller godt sammen med andre fag både inden for det humanistiske og det naturvidenskabelige hovedområde. Faget vælges ofte i forbindelse med SRP, SSO og SRO.

Hvis man vælger samfundsfag er det et krav, at man inddrager relevante samfundsfaglige teorier og begreber. Det er således ikke nok, at det problem man behandler er et aktuelt, samfundsmæssigt problem, hvis man ikke kan belyse det ud fra samfundsfaglige teorier og begreber. Relevante teorier kunne f.eks. være teorier om senmoderne samfund, socialiseringsteorier, økonomiske teorier, teorier om partiers adfærd, teorier om beslutningsprocesser eller teorier om international politik.

På den anden side skal det problem man vælger have en aktuel dimension. Hvis man vælger samfundsfag er det således ikke nok at anvende samfundsfaglige begreber på den økonomiske krise i 1930’erne eller Cubakrisen i 1962. Det er heller ikke tilstrækkeligt at anvende samfundsfaglige teorier og begreber på fiktivt materiale som f.eks. en roman. Man skal også inddrage empirisk materiale (konkrete undersøgelser eller lign.) om aktuelle forhold.

Samfundsfag som SRP- eller SSO-fag

For at vælge samfundsfag til SRP skal man have faget på mindst B-niveau, (og mindst ét af de fag man vælger være et studieretningsfag på A-niveau). Til SSO anbefaler skolen, at man skriver i ét fag, men opgaven kan også skrives i en kombination af 2 eller evt. 3 fag, (hvoraf mindst ét skal være på B-niveau).

Eksempler på SRP- eller SSO-emner 

  • Diabetes (samf.-biologi)
  • Social arv (samf. I kombination med f.eks. dansk)
  • Etnicitet og integration i f.eks. Storbritannien eller USA (samf.-engelsk)
  • Energiforsyning (samf-.fysik)
  • Kinas rolle i verden (samf.-historie)
  • EU’s kemikaliedirektiv (samf-kemi)
  • Vælger- og partiadfærd (samf-matematik)
  • Ungdomskultur (samf.-musik)
  • Dobbeltsocialisering (samf.psykologi)

Eksempler på SRP-opgaveformuleringer

Område: Fedme (samf-biologi):

Hvorfor bliver flere unge fede og hvad kan man gøre ved det?
  • Redegør for hvad man empirisk ved om problemet unges fedme i Danmark mht. til omfang, udvikling og sociale karakteristika.
  • Undersøg mulige samfundsmæssige og biologiske årsager til denne udvikling, og forklar mulige samfundsmæssige konsekvenser. Herunder skal du komme ind på særlige karakteristika ved ungdomsperioden i senmoderne samfund.
  • Diskuter i hvilken grad offentlige foranstaltninger kan forebygge og imødegå det voksende fedmeproblem. 

Område: Integration af unge med anden etnisk baggrund (samf-dansk)
  • Hvordan danner man sin identitet som ung med anden etnisk baggrund i et multikulturelt samfund?
  • Gør rede for hvordan unge med anden etnisk baggrund end dansk integreres i det danske samfund.
  • Lav en analyse og fortolkning af Yahya Hassans digtsamling Yahya Hassan med særligt fokus på jegets identitetsdannelse. Kom herunder ind på begrebet autofiktion og dets relevans i forhold til digtsamlingen.
  • Diskuter om Yahya Hassans digte især er en kritik af den kultur han kommer fra eller af det danske integrationssystem. Inddrag sociologiske teorier om identitetsdannelse i senmoderne samfund i diskussionen.

Område: Overvågningssamfundet (samf.-engelsk):
  • Bevæger vi os i retning af et totalitært samfund?
  • Gør rede for totalitarismebegrebet.
  • Giv en analyse og fortolkning af George Orwells roman ”1984” med fokus på, hvordan overvågningssamfundet påvirker befolkningen, og hvilke metoder til kontrol af befolkningen der anvendes.
  • Diskuter om man kan genfinde nogle af de træk i samfundsudviklingen som George Orwells ”1984” var en advarsel imod i den aktuelle samfundsudvikling. Du kan inddrage eksempler fra samfunds-udviklingen i USA, men også fra andre dele af verden.

Område: Israel-Palæstinakonflikten (samf.-historie)
  • Står de israelske bosættelser på Vestbredden i vejen for fred mellem Israel og Palæstina?
  • Giv en kort redegørelse for udviklingen i konflikten mellem Israel og palæstinenserne med hovedvægt på perioden fra slutningen af 1980’erne til 2000.
  • Analyser de to parters syn på bosættelserne på Vestbredden. Inddrag de to vedlagte tekster. Diskuter ud fra realistisk og idealistisk teori om det er muligt at skabe fred mellem Israel og Palæstina. Hvilken rolle kan forskellige aktører spille i en fredsproces?

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan samfundsfag kan indgå som et af fagene i de store skriftlige projekter. 

Læs også

  • SRO
  • SRP
  • AT


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk