Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp

Eksamensråd til skriftlig eksamen

Denne vejledning skal alene forstås som lærerens gode råd til dig. Du skal også orientere dig om eksamenen i forhold til skolens ”almindelige” eksamensvejledning. 

Forløbet

Eksamen foregår på baggrund af et eksamenssæt, bestående af to fællesopgaver og to delopgaver. Begge fællesopgaver samt en selvvalgt delopgave skal afleveres.

Eksaminationen er to-delt:

1. del (9.00-10.00) – opgavesættet udleveres, men uden bilag. I har i grupper*) mulighed for at diskutere opgaven, forståelse af opgavetypen, mulige faglige vinkler og andre elementer det er vigtigt at huske.

2. del (10.00-15.00) – i får udleveret hele opgavesættet (inkl. bilag), og skal nu skrive jeres personlige besvarelse af opgaven.

*) Så snart det offentliggøres hvilke elever der skal op, afholder din lærer et møde for at forme eksamensgrupperne.
Husk til eksamen

Medbring
  • Relevante grundbøger, kompendier (også digitale), en kopi af ”hvad er en samf-aflevering”, evt. ordbog. 
  • Download/print relevante sider fra skriveportalen, for at have vejledningen til de forskellige genrer m.m.. 
  • Denne vejledning


Gode råd og tips til besvarelsen

1) Hold fokus på spørgsmålet!
Spørgsmålene er det primære, mens bilag skal bruges til at besvare spørgsmålet. Man kan overveje, om man altid bør skrive spørgsmålene ind i opgaven – for at sikre sig en bedre forståelse. I mange opgaver kan man også lave en lille indledning, hvor man beskriver hvordan man vil besvare spørgsmålet.

2) Brug begreber – ALTID!!!
Brug dem til at forklare tendenser, standpunkter/holdninger og analyser!!! 

3) Hold fokus gennem opgaven – LÆS!! TÆNK!! SKRIV!! LÆS!!
Inden du begynder at besvare et spørgsmål – overvej, hvad er det du vil inddrage fra bilag, fra undervisningen (begreber og behandlede problemstillinger)?

I mange tilfælde vil du kunne starte med at svare overordnet på spørgsmålet, og så i en struktureret besvarelse, inddrage både bilag og begreber. Læs mere her

4) Overvej beregninger/grafik
Du vil ofte få ekstra ’point’ hvis du kan lave noget andet end ’bare’ indekstal – fx udregn arbejdsløshedsprocenter, hvis inflation er givet, så rens data for inflation, udregn EU’s konvergenskrav (offentlig gæld som andel af BNP) osv.. Overvej også om du kan vinde noget ved at gengive tallene grafisk (på en meningsfuld måde!!!). 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde information om den skriftlige eksamen, samt lidt gode råd og tips til besvarelsen. 

Læs også

  • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
  • Om at skrive sammenhængende
  • ​Skriftlig eksamen med åbent net


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk