Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Rapportens indhold
    • Titel
    • Formål
    • Teori
    • Materialer
    • Fremgangsmåde
    • Resultater
    • Diskussion
    • Konklusion
    • Litteraturliste og slutnoter
  • Gode råd

Rapportskrivning i bioteknologi

Hvorfor skriver man rapporter?

Formålet med en rapport er at fortælle sin læser om resultaterne og budskaberne (konklusionerne) fra den undersøgelse man har lavet. Dette skal gøres på en så kort, klar og entydig måde som muligt. Læseren, en udenforstående person med baggrundsviden svarende til jeres, skal kunne læse rapporten med fuldt udbytte og forstå formål, fremgangsmåde, resultater og konklusioner. 

 
En rapport skal indeholde (se beskrivelser nedenfor):

  • Titel
  • Formål 
  • Teori
  • Materialer
  • Fremgangsmåde
  • Resultater
  • Diskussion
  • Konklusion
  • Litteraturliste - slutnoter

 
Titel
Titlen skal lade læseren vide præcis hvad rapporten handler om og gerne være kort og tillokkende.

Titlen anføres på forsiden sammen med navn, klasse, dato og eventuelle holdkammerater.

 
Formål
Her skal formålet med forsøget angives. Hvad er det man vil undersøge?

 
Teori
Teori afsnittet er, sammen med diskussionen, rapportens vigtigste afsnit. Her gives en relevant beskrivelse af hvad man ved om emnet (baggrundsteori) og evt. hvilke resultater man forventer af forsøget – hypoteserne. 

Baggrundsteorien har til formål at give læseren den nødvendige baggrundsviden til at forstå de spørgsmål og hypoteser man behandler i rapporten. Husk at angive hvor du har fundet teorien, hvad enten det er i din bioteknologibog, artikler eller på nettet (evt. som fodnoter eller slutnoter)

En hypotese er det forventede udfald af forsøget med en helt kort begrundelse. Hypoteser formuleres før udførelsen af forsøget.


Teori-afsnittet må gerne indeholde illustrationer/tegninger.

Det er en fantastisk hjælp for den videre rapportskrivning, hvis teoriafsnittet er klart, logisk og velstruktureret.

I en rapport om ”Genetisk analyse” kunne teori-afsnittet eksempelvis omhandle opbygningen af DNA og relevante genetiske begreber samt princippet i den anvendte metode.

I en bioteknologisk rapport er det naturligt at inddrage kemiske strukturer og/eller kemiske reaktioner.

 
Materialer
Her anføres de anvendte materialer som f.eks. organismer, kemikalier, apparatur mm. Det kan ofte tages fra øvelsesvejledningen.


 
Fremgangs-måde
Fremgangsmåde dækker over forsøgsbeskrivelsen, som skal være kort, præcis, klar og i logisk rækkefølge. Ofte vil det være en god idé at bringe illustrationer/tegninger af forsøgsopstillingen. Brug evt. øvelsesvejledningen.

 
Resultater
I dette afsnit opstiller du jeres resultater på en overskuelig måde. Alle måleresultater skal med (evt. kan meget lange skemaer fra data-opsamling placeres bagerst i et bilag).  Det er oftest en fordel at skrive måleresultaterne i et skema. Husk enheder.

Typisk kan det desuden være på sin plads her at notere evt. yderligere observationer som fx bundfald, farveskift el. lignende. (Billeder fra forsøget er en god idé)

Resultaterne skal ikke tolkes og forklares i dette afsnit, det gøres først i diskussionen.

 
Diskussion
Under dette punkt skal de opnåede forsøgsresultater analyseres, fortolkes og vurderes. Man skal vurdere om de opstillede hypoteser kan bekræftes eller afvises på baggrund af de fundne resultater. Dette punkt er rapportens kerne. Eventuelle afvigelser fra hypoteserne diskuteres og forklares vha. f.eks. fejlkilder og usikkerheder samt eventuelle årsager til disse. I dette afsnit kan man også sammenligne sine resultater og konklusioner med resultater og konklusioner fra lignende forsøg (husk kildehenvisning)

 
Konklusion
Konklusionen afrunder diskussionen og opsummerer hvad forsøget har vist. Den skal være ganske kort og fortælle læseren hvad formålet med forsøget var, hvordan det i grove træk blev udført, hvad de væsentligste resultater viste og hvad forsøgets konklusioner var. Der må ikke diskuteres nye ting. Konklusionen kan sammenlignes med et resumé. Hvis det er relevant, kan man skrive om forsøget kunne være udført mere hensigtsmæssigt.

 
Litteratur-liste og slutnoter
Rapporten afsluttes med en liste over den litteratur du har anvendt (både bøger, artikler og hjemmesider).  Dette giver læseren mulighed for nemt at kontrollere de anvendte oplysninger eller studere emnet dybere.

 
Gode råd til udarbejdelse af rapporten
Picture
  • Start med rapporten i god tid
  • Følg den ovenfor beskrevne opbygning/struktur
  • Gør rapporten kort og præcis
  • Skriv formål og teori afsnittet først
  • Præsenter resultater og konklusioner i logisk rækkefølge
  • Vægt omtalen af resultater og konklusioner efter deres vigtighed
  • Tjek at du har fået svaret på alt det du ønskede at besvare
  • Husk kildehenvisning (litteraturliste med bøger, artikler og hjemmesider)
  • Læs korrektur før aflevering

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde hjælp til, hvordan du skal skrive din rapport i bioteknologi. 

Læs også

  • Journal
  • Eksempel på besvarelse
  • Typeord og gode råd
  • Figurmateriale bioteknologi
  • Grafer bioteknologi


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk