Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp

Psykologi

Kort vejledning til udarbejdelse af synopsis til eksamen i psykologi på B-niveau 


Hvad er en synopsis?  

En synopsis kan karakteriseres som en tekst, der ikke kan stå alene, men skal uddybes overfor lærer og censor ved selve eksaminationen. 
Picture
Den skal være et oplæg til diskussion/dialog. 
Den hjælper dig til at kunne strukturere den mundtlige eksamen. 
Før du går i gang med at lave synopsen 
Picture
Læs titlen. Sammenlign titlen med det, du har læst i timerne. 
Læs bilagsmaterialet. Find en rød tråd - det vil sige en væsentlig og central psykologifaglig problemstilling
i materialet. Skriv eventuelt stikord ned til hvert bilag om f.eks. temaer i teksterne, videnskabelige metoder, teorier m.m. og sammenlign bilagene.
 

Hvad skal synopsen indeholde? 
Problemformulering
På baggrund af den røde tråd eller psykologifaglige problemstilling, du har fundet i materialet, skal du lave en problemformulering. Den vil som regel indeholde et overordnet spørgsmål eller en antagelse, og den skal pege på noget, du gerne vil undersøge nærmere. Den skal være kort og præcist formuleret og ikke omfatte flere forhold, end at du kan nå at behandle den inden for eksaminationstiden. Hvis du arbejder i en gruppe, kommer hvert gruppemedlem med et bud på en problemformulering, og man diskuterer sig frem til enighed. 
Bilagsmaterialet
Præsentation af bilagsmaterialet med særligt fokus på den psykologfaglige problemstilling. Giv en ganske kort præsentation af bilagene og fokuser først og fremmest på den psykologifaglige problemstilling, du har fundet i dem: "Dette materiale handler om... og lægger op til at man ser på …" 
Begreber/teori
Præsentation af psykologisk viden, undersøgelser og teori. Gør rede for den psykologiske viden, de teorier/den teori og evt. de undersøgelser, du har valgt at anvende og argumentér for, hvorfor du har valgt dem. 
Analyse
Anvend den valgte viden/teori til at analysere problemstillingen og inddrag hele tiden eksempler fra bilagene. Hvis der er psykologiske undersøgelser i bilagene, bør du kommentere, hvilken metode der benyttes, og hvilke begrænsninger undersøgelsen eventuelt har. 
Konklusion
Her skal du besvare problemformuleringen. Du opsummerer og tager stilling til, om du har besvaret problemformuleringen
Diskussion
Overvej om problemformuleringen og konklusionen rejser nogle spørgsmål/emner, der er interessante at diskutere. Det er ikke en god ide at bygge diskussionen op omkring egen holdning. Det er vigtigt, at inddrage psykologisk viden. 
Perspektivering
Vend tilbage til den valgte teori og overvej om problemformuleringen kunne besvares ved brug af anden teori. Stil dig evt. følgende spørgsmål: Hvordan ville en anden psykologisk teori besvare problemformuleringen? Inddrag evt. andre videnskabelige undersøgelser. 
Til eksamen 

Husk at medbringe tre synopser til eksamen. Lærer og censor skal have en, og du skal selv have en til brug ved din fremlæggelse. 
Synopsen er et talepapir. Læs ikke direkte op fra det. Brug den som en disposition for din fremlæggelse. 
Du bliver ikke bedømt på synopsen, men på fremlæggelsen og dialogen til eksamen. 
Du må gerne medbringe og anvende andre papirer til eksamen. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan du bedst udarbejder en synopsis til eksamen i psykologi


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk