Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Artikel
  • Brev
  • Dagbog
  • Læserbrev

Genrer til delprøve 2

Læs mere om, hvad du skal huske, når du bliver bedt om at skrive inden for en bestemt genre:

  • Artikel
  • Brev
  • Dagbog
  • Læserbrev

 
Hvordan skriver man en avisartikel?

Formålet med en avisartikel er, at du skal informere om et emne, der som oftest har en samfundsmæssig relevans, beskriver noget kulturelt eller lignende.

En god artikel vil indeholde svar på følgende spørgsmål:
Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?
 
En artikel indeholder:
  • Rubrik / Overskrift, der fænger læseren og peger på temaet
  • Underrubrik, der kort beskriver det vigtigste i artiklen
  • Byline (skribentens navn)
  • Evt. et billede og billedtekst
  • Brødtekst (selve teksten i artiklen)
  • Evt. mellemrubrikker (små overskrifter i selve artiklen)
  • Afslutning (kan f.eks. være en opsamling på emnet, en konklusion, et spørgsmål eller en personlig kommentar)
 
Du skal formidle emnet på en neutral og saglig måde.
Skriv derfor primært i 3. person, dog evt. suppleret af citater fra ’vidner’ i 1. person.

Skriv enkle, korte sætninger og afsnit.

Vær bevidst om hvilken type læser du henvender dig til. Dvs. at du fx skal forklare mere, hvis du skriver til en spansk læser om danske forhold.
 
Se en kort illustration af artiklers opbygning:
http://www.ht-1.dk/avis/opbygning.htm 

 
Hvordan skriver man et brev?                    

​Formålet med et brev er, at du skal fortælle din læser noget, fx om oplevelser, planer, ideer. Brevet kan have form som gammeldags skrift på papir eller som mail.
Alt efter sammenhængen (se opgaveformuleringen) kan du henvende dig med opfordringer, forespørgsler, lykønskninger o. lign. til din modtager.
Opgaveformuleringen fortæller dig hvem modtageren og afsenderen af brevet er.                    Du skal så vælge, om du henvender dig formelt (usted, 3. prs.) eller uformelt (tú, 2. prs.).

Et brev indeholder: (Se eksempler nedenfor)
  • Dato
  • Indledende hilsen
  • Hovedafsnit
  • Afslutningshilsen.

Dato
Madrid, 8 de enero (de) 2016
 
Indledende hilsen
  1. Uformelt – til familie og venner samt børn og unge:
Hola Juan / Querido Juan / Querida Clara / Queridos amigos / Queridas hijas
  1. Formelt – til alle andre:
Estimado Sr. Pérez / Estimada Sra. García
Muy señor mío / Muy señores míos
 
Hovedafsnit
  • Inddrag oplysninger fra baggrundsmaterialet
  • Opdel teksten i logiske og passende afsnit
  • Sørg for at opfylde de krav som opgaveformuleringen stiller
Afslutning
  • Marker at du vil slutte brevet
  • Udtryk hvis du vil bede om svar
  • Udtryk f. eks. ønsker, held og lykke, håb om at ses
  • Hilsner til eller fra andre
 
Afskedshilsen
  1. Uformelt:          Saludos / Un abrazo / Un beso
  2. Formelt:            Atentamente
Se eksempler: http://www.oxforddictionaries.com/words/spanish-sample-lette

 
Hvordan skriver man dagbog eller et blogindlæg? 

Formålet med dagbog/blogindlæg er, at du skal give personligt udtryk for dine tanker, holdninger og ønsker i et uformelt sprog.

Din tekst kan handle om dagligdagen, oplevelser eller mere generelle emner og problemstillinger.

Dagbog: Privat – man skriver til sig selv, evt. for at klare tankerne eller huske en vigtig begivenhed. Derfor ingen overskrift, men indled evt.: Querido diario

Blogindlæg: Offentligt – man skriver for at dele sine tanker med læsere, kendte såvel som ukendte, og evt. komme i dialog. Giv derfor indlægget en overskrift og supplér evt. med billeder (husk kilde).

Dagbog/blogindlæg indeholder desuden:
  • Dato og evt. sted                 Madrid, 8 de enero (de) 2016
  • Indledning, der kort redegør for situationen, fx hvordan skribenten (du) har det, og hvad der får dig til at skrive nu
  • Hovedafsnit delt op i mindre afsnit – sørg for at opfylde de krav, som opgaveformuleringen stiller, fx inddrage oplysninger fra materialet
  • Afslutning, hvor du opsummerer og evt. peger frem mod, hvad du vil, eller hvad din læser bør gøre i forhold til problematikken

Du kan blive bedt om at skrive, som om du var en bestemt person i en bestemt situation. Da skal du forestille dig, hvilke oplevelser og holdninger denne person ville have og skrive dagbog/indlæg ud fra denne vinkel.

Brug et enkelt, let forståeligt sprog. Ikke for lange sætninger.

Brug ytringsverber, fx Pienso que …,,(Jeg synes/mener at …), Me parece que …(Det forekommer mig at …), Pedro dice/ cuenta que … (P. siger/fortæller at …)

Hvis du bruger udtryk som fx Es interesante que …, Es necesario que …, Es malo que … skal verbet i que-sætningen stå i konjunktiv (se Tag tyren ved hornene, s. 191) ​

 
Hvordan skriver man et læserbrev?
 
Formålet med et læserbrev er, at du skal give udtryk for en holdning til et (ofte) samfundsrelateret emne. Det kan dog også have et personligt fokus.
 
Læserbrevet kan enten publiceres i den trykte avis eller på avisens blog.
 
Et læserbrev indeholder:
  • En overskrift, der peger på temaet (gerne fængende)
  • En indledning, der redegør for baggrunden for læserbrevet (hvad er problematikken? Hvorfor blander du dig i debatten?)
  • Din holdning til problematikken
  • Argumenter for din holdning, fx
    - Saglige argumenter i form af kendsgerninger
    - Eksempler
    - Personlige oplevelser og følelser
    Sørg for at opfylde de krav, som opgaveformuleringen stiller, fx at inddrage oplysninger fra baggrundmaterialet
  • Afslutning, hvor du opsummerer og evt. anviser løsninger på problemet
 
Du kan skrive i et sagligt eller personligt sprog alt efter sammenhængen, men ofte er en blanding af de to typer sprog en god idé i et læserbrev for at overbevise modtageren med både logos, etos og patos.
 
Du kan blive bedt om at skrive, som om du var en bestemt person i en bestemt situation. Da skal du forestille dig, hvilken holdning denne person ville have og skrive læserbrevet ud fra denne vinkel.
 
Anvendelige udtryk:
Pienso que                  Jeg synes, at
Opino que                   Jeg mener, at
En mi opinión             Efter min mening
Me parece                  Det forekommer mig

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om kravene til de fem genrer indenfor delprøve 2 til spansk skriftlig eksamen

Læs også

  • Skriftlig spansk


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk