Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Assignment 1-5
  • Assignment 6
  • Struktur
  • Sådan gør du
  • Indledning
  • Sprog
  • Afslutning

Engelsk B HF

​Den skriftlige eksamensopgave består af 6 assignments (opgaver).
Assignment 1-5 fokuserer på grammatik og sprog mens assignment 6 er en prøve i skriftlig fremstilling og tekstanalyse.
 
Du har fem timer til at besvare de seks opgaver.
 
Det samlede prøvemateriale udleveres ved prøvens start, og der afleveres én samlet besvarelse ved prøvens afslutning. Det betyder, at man selv skal disponere sin tid. Du har 5 timer til besvarelse af prøven. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-6. Det anbefales, at man skriver sin besvarelse i skabelonen (“Template”).

 
Assignment 1-5

Opgaverne 1, 2 og 4 vil indgå som faste opgavetyper i eksamensopgaven. Opgave 1 prøver i verbernes hovedtider (fx at identificere alle verber i præsens i en tekst og omskrive dem til præteritum). Opgave 2 prøver elevens evne til at identificere ordklasser (fx at identificere fire hhv. pronominer, præpositioner, substantiver og verber i en lydfil). Og i opgave 4 består prøven i at samle fx 10 skrevne sætninger/ytringer, som står i vilkårlig rækkefølge, til 2 korte sammenhængende tekster.
 
I opgave 3 og opgave 5 kan forekomme forskellige prøver. Du kan fx blive bedt om at producere en kort tekst på engelsk (fx 50-75 ord), som beskriver eller passer til et billedoplæg, eller som svar på en jobannonce. Der kan i opgaveinstruksen til sådanne opgaver indgå et antal ord fra bestemte ordklasser, som du skal anvende i besvarelsen.
 
GODE RÅD TIL ASSIGNMENT 1-5
  • Brug ikke mere end en time tilsammen af din tid på at besvare disse fem opgaver.
  • Brug dine hjælpemidler: hvis du fx skal afgøre forskellige funktioner af ordet that, så oversæt det til dansk, slå det op i ordbogen og find ordklassen, slå derefter ordklassen op i ENGRAM og se, hvilke funktioner denne ordklasse kan have.
  • Brug eksempler fra teksterne i stedet for bare at lire regler af.

 
Assignment 6
6A – short story (fiktion)
6B – non-fiction (sagprosa)
6C  - short film (fiction)
 
Uanset om du vælger 6A, 6B eller 6C skal du skrive 700-1000 ord, og alle opgavetyper indeholder:
  1. summary
  2. short analytical essay
  3. discussion
 
De tre dele besvares hver for sig. Giv dem overskriften:
6A Summary
6A Short Analytical Essay
6A Discussion
Etc.

​Assignment A – Fiction
1. Write a summary of [short story] in about 150 words.
2. Write a short analytical essay (at least 300 words) about [short story]. You must focus on [analysis].
    Include the following analytical terms in your essay:
    [4 analytical terms]
3. Taking your starting point in the short story, discuss [discussion topic].
    Use at least two of the phrases from the box below in your discussion.
    [Box with linkers and connectors]  
 
All sources must be documented.
 
Assignment B – Non-fiction
1. Write a summary of [non-fiction text] in about 150 words.
2. Write a short analytical essay (at least 300 words) about [non-fiction text]. You must focus on [analysis].
    Include the following analytical terms in your essay:
    [4 analytical terms]
3. Taking your starting point in one of the texts, discuss [discussion topic].
    Use at least two of the phrases from the box below in your discussion.
    [Box with linkers and connectors]  
 
All sources must be documented.
 
Assignment C – Fiction
1. Write a summary of [short film] in about 150 words.
2. Write a short analytical essay (at least 300 words) about [short film]. You must focus on [analysis].
    Include the following analytical terms in your essay:
    [4 analytical terms]
3. Taking your starting point in the film, discuss [discussion topic].
    Use at least two of the phrases from the box below in your discussion.
    [Box with linkers and connectors]  
 
All sources must be documented.

Hvad er et summary?
Et summary skal 
  • være skrevet i nutid
  • introducere tekstens titel og forfatter
  • være objektivt og uden kommentarer til teksten
  • være kort (150 ord)
  • være uden citater fra teksten
Et summary gengiver kort og objektivt tekstens vigtigste indhold.  
Hvad er et analytical essay?
  • en kort, men sammenhængende tekst
  • har en rød tråd og afrundes til sidst
  • er tredelt med en indledning, en hoveddel og en afrunding/konklusion 
​Hvad er en discussion?
​Med udtrykket discuss menes at fremdrage holdninger om et emne. Emnet vil fremgå af opgaveformuleringen. En diskussion sammenstiller forskellige og ofte modsatrettede synspunkter med argumentation for disse, og den kan afsluttes med argumenteret personlig stillingtagen.

 
Struktur

Anvisningerne her er selvfølgelig kun vejledende, og du er frit stillet til at gøre det anderledes. Men følger du anvisningerne, får du en god, gennemprøvet struktur i din besvarelse, og de enkelte afsnit får et passende omfang i forhold til hinanden.
Opgavebesvarelsen og dens opbygning
  • Opgavens formål er at skrive et analytical essay, hvilket i faget engelsk vil sige en analyserende artikel, hvori du præsenterer en analyse af teksten, oftest med et eller to fokuspunkter. Dit engelskfaglige arbejde består altså i at analysere, fortolke, kommentere og formidle.
  • Modtageren er en læser der er bekendt med den tekst du skriver om
  • Struktur ‒ byg dit essay op over denne model:
Picture
​Det er afgørende at dit essay kommer til at fremstå som en sammenhængende skriftlig fremstilling. Så undgå afsnitsoverskrifter og punktopstillinger — men del selvfølgelig ind i afsnit.

 
Sådan gør du
  • Skriv mindst 300 ord. Færre er for lidt, og du har sjældent grund til at skrive flere. Hvis du har skrevet mere og har tid tilovers, så brug den til at skære ned og stramme op.
  • Skriv tre hovedafsnit: 
    • indledning
    • hoveddel — analyse af teksten
    • afslutning

    • Brug en fokussætning (topic sentence), dvs. en analytisk påstand, og underbyg de vigtigste pointer ved hjælp af citater fra opgavematerialet. Konkludér undervejs, og brug diskursmarkører til at holde sammen på teksten.

 
Indledning

Gør dig fortjent til at blive læst! Fang læserens opmærksomhed og antyd hvad essayet kommer til at handle om:​
  • Skriv gerne en tragtindledning
  • Tag udgangspunkt i en almen erfaring
  • Tag udgangspunkt i et citat fra teksten
  • Start med et retorisk spørgsmål
  • …?

Opgaven handler ikke om dig! Undgå fokus på dig selv:
  • Undgå at referere til dig selv og dine egne meninger
  • Undgå metasprog, dvs. henvisninger til skriveprocessen. Du skal fx ikke skrive om at du sidder og skriver nu fordi du har fået til opgave at …
 
Eksempler
Eksempler på tragtindledning (funnel introduction)
‒ Indledningen starter bredt og snævrer sig ind mod teksten

Ex. 1, indledning med udgangspunkt i et retorisk spørgsmål:
“Is it possible to execute a reckless deed solely for the fragile purpose of avoiding humiliation? The mysterious ways of human behaviour and development is the focus in the short story “Shooting an Elephant” by George Orwell from 1936 that is set in British Burma during the colonial time. The story is centred on a British police officer and an elephant at large, and through a modest gallery of characters we are consumed by a view on humanity in revolt.”

Ex. 2, indledning med udgangspunkt i en almen erfaring:
“Most people have an everyday routine. In most cases this is comfortable and gives you a feeling of structure and makes it easier to cope with life. However, there is a fine line between a well-planned and secure everyday life and a life of boredom and predictability that mechanically takes its course and distances you from life. This is exactly what the story “Stolpestad” by William Lychack from 2008 is about. It is about how the narrator’s day-to-day routine is so predictable that his life has become a condition of numbness.”

Ex. 3, indledning med udgangspunkt i et citat fra teksten
““[…] This is your life, Stolpestad.” (p. 2, l. 5). That is it, deal with it. A clearly negative second person narrator takes the reader through the life of the policeman Stolpestad; a non-motivated and truly stagnated husband and father from a small town in America. Stolpestad’s life is just passing by, and he is letting it. William Lychack takes us through the inner monologue of Stolpestad’s mind in the short story of the same name, written in 2008, describing Stolpestad’s battle of facing up to the truth of his life, sadly failing, losing his battle to Goliath symbolized in having to put down a dog for a young boy”.

Ex. 4, indledning med et retorisk spørgsmål
“How are we going to be remembered when we leave this earth? Are we going to be remembered at all? What about all of us normal people who are not Michael Jackson, Copernicus, or Shakespeare? Their names will live forever because of their huge achievements, but not many are going to be remembered like them. Most people grow up, get a job, start a family, and pass away. Big achievements create huge acknowledgement, and most people want to be acknowledged, but maybe it is not always that easy. Many people are sure they are going to turn out great and be remembered for a good job, but what if that is not the case? What is the point of living a life not doing what you thought you were supposed to do?”
​
Eksempler på metasprog
-- som du skal undgå!

Ex. 5, henvisning til opgaven:
“In this assignment I have been told to include an analysis of the narration and the title.”

Ex. 6, henvisning til skriveren selv:
”Now that I have introduced the story, I should like to go on …”

 
Sprog
 

Eksempler
Brug nogle af følgende forbinderord (diskursmarkører) til at koble sætningerne sammen og skabe overgange mellem afsnittene:
  • Strukturerende:
    first, second, third,next, finally, lastly
  • Tilføjende:
    moreover, in addition, furthermore, besides, equally, similarly
  • Forklarende:
    for example, for instance, e.g., in other words, however, nonetheless, nevertheless, in contrast, on the other hand
  • Opsamlende:
    so, therefore, as a result, because, thus
  • Argumenterende:
    but, on the contrary, however, nevertheless, on the one hand…on the other hand, in spite of

Dan overgange mellem afsnittene, fx ved at gentage ord eller fraser

Ex. 5:
The dog does not die immediately, and when the owners of the dog, father and son, want to bury her, they find her alive. In the ending when this is revealed, it gives the reader a great shock and allows him to gain insight into the thoughts and feelings of the policeman who is at the same time surprised.
   Another feature to gain insight is the second person narration that the text is written in and which means that the personal pronoun “you” replaces the more commonly used “he/she”.

 
Afslutning
I afslutningen skal du "følge læseren ud": du skal forbinde analysens resultat med din indledning. Hvis du har skrevet en tragtindleding, så vend tragten om her, sådan at du bevæger dig fra teksten ud i det generelle som du startede i.
Du kan fx bruge nogle af følgende diskursmarkører  til at skabe struktur i din afslutning:
 
  • therefore
  • to sum up
  • to summarize
  • in conclusion
  • in short
  • thus
  • consequently
  • in brief
  • as a result
 
 
Eksempler
Ex. 6: (sammenlign med ex. 2 ovenfor)
“Everyday routines can easily become a habit and make you forget to question what you want out of life. This is seen in the story “Stolpestad” where the main character lives a trivial and predictable life to such a degree that the outcome is a mental numbness that eliminates him from life in the end”. 
 
Ex. 7: (sammenlign med ex. 4 ovenfor)
“All in all the plot of this story is based on William’s conflict, which is present within him. He does not want to write biographies of pop singers, but he does it anyway. He does not pursue his dreams of becoming an acknowledged writer and is living in an empty space. We see a man who is living like a philistine. He does
not really relate to his life, but only does what is expected of him, which makes him believe that he is living a pointless life. His job is not exactly his first choice, and the entry of the elephant shows that he has a need for living on after he has died. Living like William in an empty space, living a pointless life without all the things that are important to him, like the elephant, does not help him get acknowledged and remembered”.

 
Kilder:
Lærerens hæfte Reform 2017, Undervisningsministeriet.
Tornøe & Christensen: ”Skriftlig eksamen i engelsk – STX og HF, Gyldendal, 2019.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om den skriftlige eksamen på Engelsk B HF

Læs også

  • ​Checkliste skriftlig engelsk


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk