Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Sproget
  • Opsætning
  • Overskrifter og kapitler
  • Problemformulering, problemstillinger og den røde tråd
    • Eksempler på indledning og konklusion

Sprog, opsætning og den røde tråd

 
​Sproget 

Du bør i opgaven forsøge at forholde dig objektivt til de problemstillinger du arbejder med. Samtidigt skal du tænke på, at du har en læser, som du gerne vil overbevise om, at det er en god og velskrevet faglig opgave du sidder med.

Det kan måske være svært at give klare anvisninger til, hvordan du skal skrive let og flydende, fagligt og objektivt på en gang, men her følger et par gode råd:

Forhold dig objektivt
Du skal I din opgave skrive som en fagperson, der objektivt behandlinger en faglig problemformulering. Du kan fx forsøge med at undgå de personlige stedord (”jeg” og ”vi”), og i stedet anvende passive former.
Picture
”I denne opgave vil det blive undersøgt, hvorvidt….”
”På baggrund af den empiriske analyse, kan det nu konkluderes, at…”
Picture
”Jeg tror ikke, at forfatterens formål er, at...” 
”Jeg synes, at på den ene side har Obama ret i sit syn på..."
Ved at anvende passive former kan du virke mere velargumenteret og mindre påstående - sådan at din konklusion er rigtig, ikke fordi du siger det, men fordi du har argumenteret for det. Du kan dog også bruge et personligt "jeg" i fx din opsamling eller lignende. Snak evt. med din vejleder om de faglige traditioner i dit fag.
Brug fagets begreber og termer korrekt
Picture
Brug fagbegreber, og undgå at bruge for meget dagligdagssprog - du er fagmand, der skriver til fagfolk.
Varier brugen af fagbegreber. Find en ny måde at formidle det du har læst dig til. ​
Picture
Undgå blot at gentage nøglebegreber og termer blindt. Vis at du kan bruge fagets begreber selvstændigt. 
Det er en faglig opgave du skriver, og derfor er det vigtigt, at du anvender et fagligt sprog. 

​Sælg din opgave
Picture
Hjælp læseren godt igennem besvarelsen. Vær tydelig i din argumentation, og lad ikke læseren være i tvivl om sammenhængen i din argumentation eller i besvarelsen som helhed. 
Picture
Undgå forstyrrende sprogfejl, fejl i tider (skriv som udgangspunkt i nutid - der er dog faglige traditioner der måske peger i en anden retning - snak evt. med din vejleder), m.v.
Selvom det måske ikke er en grammatisk opgave, hjælper god stavning, god sætningsopbygning og korrekt tegnsætning m.v. med til at skabe en god besvarelse. 

 
Opsætning

Med udgangspunkt i Blooms tre grundlæggende taksonomiske niveauer, har akademiske opgaver i gymnasiet en tendens til at have tre hoveddele (redegørende, analyserende og vurderende/diskuterende) - men dette er ikke et krav - man kan fx sagtens forestille sig flere analyserende spørgsmål, en kort redegørelse/begrebsafklaring senere i opgaven osv., ligesom nogle af fagenes metoder anvender en anden taksonomi end Blooms. 

Derimod er det et krav, at opgaven indeholder en indledning, som sætter for rammen for din opgaven og din disposition for opgaven (som tager udgangspunkt i problemstillingerne), ligesom opgaven skal indeholde en konklusion, hvori du samler op på opgavens hoveddele, for at kunne samle op på din det spørgsmål som har været styrende for opgaven. 

En opbygning kan altså være: 

Indholdsfortegnelse
1.0   Indledning
2.0   Første kapitel – redegørelse/begrebsafklaring
3.0   Andet kapitel – analyse
4.0   Tredje kapitel – diskussion/vurdering
5.0   Konklusion
6.0   Litteraturliste 
7.0   Bilag


Det kan være rigtigt godt at bruge en kapitelinddeling som vist herover - og brug også gerne underafsnit/-overskrifter (ex 3.1 Personkarakteristik og miljø) til at skabe en god struktur i besvarelsen. 

Det anbefales at du også præsenterer de anvendte metoder i opgaven. Læs mere her. 

Overskrifter og kapitler

Det er vigtigt at du giver afsnittene mere sigende overskrifter end redegørelse, analyse og diskussion. Beskriv i kort form, hvad det er vi som læsere kan forvente at finde i afsnittet. Snak evt. med din lærer/vejleder om hvordan du kan  

Eksempel på overskrifter med kapitelinddelinger
Picture

Problemformulering, problemstillinger og den røde tråd

Som nævnt i afsnittet om den videnskabelige basismodel og i afsnittet om problemformulering, er problemformuleringen udgangspunktet for dit projekt og dermed også din SRP-opgave. I den gode SRP-opgave er det således (ofte) problemformuleringen som skal skabe sammenhængen mellem opgavens fagfaglige dele. 

Den røde tråd skaber du ved, at du at hvert afsnit relateres til opgavens problemformulering. Dette gør du bedst ved at skrive afsnit, hvori du formulerer hvordan de enkelte afsnit/delkonklusioner hænger sammenmed opgavens overordnede ramme. 

Indledning
Du skal i din indledning lave en disposition for opgaven, hvori du beskriver sammenhængen mellem opgavens problemstillinger og opgavens overordnede mål (problemformulering). Indledingen skal ikke bare være en gengivelse af opgavens problemstillinger. 
Overvej at lave en todelt indledning til opgaven: 
  1. Præsentation af opgavens problemformulering, hvor du udfolder de grundlæggende faglige elementer i opgavens område. 
  2. Præsentation af din disposition for besvarelse af problemformuleringen, og en præsentation af opgavens dele/elementer/kapitler. Du vil ofte kunne tage udgangspunkt i opgaveformuleringens problemstillinger. 

Opgavens enkelte dele/kapitler
Du bør i indledningen af alle opgavens kapitler lave korte overgange, hvori du angiver hvad formålet med afsnittet er (i forhold til opgavens problemformulering), og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til. 

Opgavens konklusion
Du skal i konklusionen fokusere på at besvare opgavens problemformulering, og ikke ’bare’ gengive hvilke afsnit du har skrevet. I konklusionen skal du altså besvare det spørgsmål der har været styrende for din opgave. Opgavens enkelte kapitler/dele er altså dokumentationen og argumentationen for, at dit svar er gyldigt, velbegrundet og velunderbygget.
Det vil i øvrigt sige, at din konklusion hovedsaligt skal fokusere på at besvare den første del af indledningen (problemformuleringen). 
 
Eksempler på indledning og konklusion

Her nedenfor kan du se tre eksempler på forbindende afsnit, der binder opgavens elementer sammen. Eksemplerne er fra en opgave skrevet i Samfundsfag A og Religion B om radikalisering i Danmark. 
Indledning
Konklusion
Picture
Picture

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde råd og vink til sproget i den akademiske opgave, og hjælp til  hvordan du skaber rød tråd og sammenhæng i dit projekt. 

Læs også

  • Metode og den flerfaglige opgave


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk