Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Oversættelse
  • Resumé
  • Kreativ opgave

Tysk B-niveau

På B-niveau i STX bruges den skriftlige dimension til at understøtte det mundtlige arbejde. Opgaverne vil oftest være centrerede om oversættelser, resuméer af tekster/film og kreative opgaver.

 
Oversættelse

Du skal koncentrere dig om det sproglige. Der forventes en højere grad af grammatisk korrekthed og nøjagtighed end hvis du skriver friere opgaver, f.eks. kreative opgaver. Dit fokus bør være på følgende grammatiske elementer: sætningsanalyse/kasus, verber, tempus(tid), kongruens og ordstilling. Inddrag din grammatikbog og dine grammatiknoter. Ordbogen (ordbog.gyldendal.dk) skal bruges.

 
Resumé

Formålet med at skrive resuméer er, at du bør være i stand til at gengive indholdet af en tekst – kort og præcist.
Picture
  • Du skal vise din forståelse af teksten ved loyalt at gengive hovedpunkterne i en kort og sammenhængende fremstilling. 
  • Man skal kunne mærke en disposition - dvs. at du skal fremlægge stoffet i en logisk rækkefølge. 
  • Undgå: forstyrrende spring, unødvendige gentagelser, uvæsentlige detaljer, egne meninger, tilføjelser af noget, som ikke står i teksten. 
  • Der forventes ikke samme grad af korrekthed og nøjagtighed som i f.eks. oversættelse, fordi du både skal koncentrere dig om indhold og sprog.

 
Kreativ opgave


De kreative opgaver, som du skal skrive i forlængelse af den daglige undervisning, bygger ofte på aspekter i tekster og film, som du skal arbejde videre med på egen hånd.
Picture
  • Husk at læse opgaveformuleringen grundigt. Det er vigtigt at besvare opgaven præcist.
  • Genre: du bør være opmærksom på hvilken type tekst, som du skal i gang med at skrive. Der er naturligvis forskel på, om det er et brev, en dagbog, en avisartikel, en avisleder, en jobansøgning, billedanalyse eller andet, som du skal udforme og aflevere.
  • Der forventes et forholdsvist nuanceret ordforråd. Konsultér ordbogen (ordbog.gyldendal.dk).
  • Husk at få grammatikken så korrekt som mulig. Der vil være særlig fokus på: sætningsanalyse, kongruens, kasus, tempus(tid), ordstilling og verbernes forskellige former. Brug din grammatikbog aktivt i skriveprocessen.
  • Sammenhæng: Du bør skrive, så der er en naturlig og meningsfuld sammenhæng mellem sætningerne. Desuden bør der være en rød tråd i hele din besvarelse.
  • Lav en god indledning og husk også at få afrundet din tekst på en god måde.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om, hvordan du kan bruges skriftlighed i Tysk B-Niveau. 

Læs også

  • Tysk A-niveau


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk