Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Henvisninger
  • Citater
  • Eksempler på citater
  • Sådan skal du henvise
  • Andre materialetyper

Citater og henvisninger

Henvisninger
Når du arbejder fagligt (som i de store akademiske opgaver), er det meget vigtigt at du henviser til den litteratur der ligger til grund for arbejdet. Ved at henvise til relevant (fag-)litteratur viser du, at du har fundet og kan anvende fagets begreber, viden, teorier og metoder mv i din opgave, og at din opgave dermed er solidt fagligt funderet (standing on the shoulders of giants).

Når du fx i en redegørelse har anvendt en fagbog som baggrundsviden, skal du efter de relevante afsnit/sætninger, henvise til den fagbog (husk sidetal) du har brugt. Hvis du ikke anvender henvisninger vil din lærer/eksaminator/censor ikke kunne se, hvorfra du har din viden, og det vil kunne føre til mistanke om snyd/plagiat.

Citater
Du kan også i din opgave vælge at bringe kortere eller længere citater, som oftest i analysen, hvor det især i en tekstnær analyse vil være din mulighed for at dokumentere dine observationer. 

Når du laver citater er det vigtigt at: 
  • du klart og entydigt viser, at der er tale om et citat. Dette gøres ved at anvende citationstegn ” ” og kursivere teksten. Ved kortere citater (1-1½ linje) kan du bare bringe citatet inde i brødteksten, mens du ved større citater gerne må rykke teksten ind, og evt. lave mindre linjeafstand, for at tydeliggøre, at der er tale om et længere citat.  
  • overvejer længden af citatet. Pas på med alt for lange tekststykker. Du kan evt. klippe citatet ned, for kun lige at få de centrale ord/sætninger med. Brug […] til at angive, at der er klippet i citatet. Husk dog, at det stadig skal være meningsgivende for læseren. 

Eksempler på citater
Picture
Picture

Sådan skal du henvise

Ved både henvisninger og citater er det vigtigt, at du klart og entydigt angiver, hvilket materiale du har anvendt. Der findes en række forskellige traditioner for henvisninger:

  • henvisninger i brødteksten (i parenteser)
  • fodnoter (nederst på siden – din skriveprogram bør have en fodnotefunktion – se i vejledningen øverst til højre) 
  • slutnoter (bagerst i opgaven – se ligeledes i vejledningen øverst til højre). 

Det er dog nok tendensen, at de fleste anvender fodnoter – spørg evt. din lærer/vejleder. 

Uanset hvilken metode du anvender, skal henvisninger være helt entydige. Angiv fx efternavn på forfatter, årstal for udgivelse og sidetal
på de afsnit fra bogen du anvender – det er ikke nok bare at henvise til en hel bog. 

Ved henvisning til en hjemmeside, må du ikke bare bringe hjemmesideadressen (URL’en), men skal som ved bøger og andre materialer, finde frem til forfatter/afsender, virksomhed/udgiver, årstal m.v.. URL’en kan evt. tilføjes i litteraturlisten.

Ved henvisning til primære kilder (fx historiske kilder, litterære værker mv) der er opført i antologier/på hjemmesider, kan du godt henvise til fx Orla Lehman: Falstertalen 1841, linje 57-59, og så først i litteraturlisten angive, at talen er fundet på Danmarkshistorien.dk, Århus Universitet – institut for kultur og samfund. 


Andre materialetyper

I dit projekt vil du muligvis også få brug for at kunne henvise til andet end bøger og nettet. Det kunne fx være film, musik, noder, billeder og kunstværker, egne bilag (fx forsøgsopstillinger, data fra forsøg mv.). 

Under alle omstændigheder skal du forsøge at være så præcis som muligt i dine henvisninger. Hvem er producenten/forfatteren/instruktøren? Årstal, udgivelse, minuttal, takt-nummer, bilagsnummer og så videre. 
Herved giver du lærer/eksaminator/censor mulighed for at undersøge dine kilder. 


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du få vejledning til, hvordan du skal lave citater og henvisninger. 

Læs også

  • Litteraturliste
  • Argumentation og dokumentation
  • Materialesøgning og materialebrug
  • Snyd og plagiat
  • Vejledning til MS-Word


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk