Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den akademiske opgave (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Metodebehandling i opgaven
    • Argumentation og dokumentation
  • Metodebehandling i den mundtlige eksamen

Metode og den flerfaglige opgave

I arbejdet med den flerfaglige opgave, er en af målene, at få de to deltagende fags metoder til at fungere sammen, og herved nå til en bedre/stærkere/mere udfoldet konklusion, end de to fag havde kunnet gøre hver for sig.

Det du skal gøre i arbejdet med den fjerfaglige opgave er således at inddrage forskellige fags metoder og fagenes forskellige værktøjer i én samlet besvarelse af din problemformulering.

Samtidigt er det et krav, at du i arbejdet med dit projekt gør dig metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser om dit arbejde. Du kan eventuelt tage udgangspunkt i den videnskabelige undersøgelsesmodels to bokse om vurdering af dit projekt: 

1) Videnskabsteoretiske overvejelser: 
Hvad har du rent praktisk gjort i din undersøgelse? 
Hvad er fordele/ulemper (eller muligheder/begræsninger) ved dit valg af metode/teori/empiri? 


2) Vurdering af undersøgelsen: 
I hvilket omfang er din konklusion pålidelig? 

I arbejdet med at afgrænse projektet og formulere projektets problemformulering, bør du sammen med vejledere overveje, hvordan fagene metoder og teorier kan anvendes til at besvare den samlede problemformulering. 

 
Metodebehandling i opgaven

​Der er ikke et egentligt krav om, at der skal være et afsnit i din SRP-opgave, hvor du præsenterer og diskuterer de metoder og faglige tilgange du anvender i projektet. 

Det er dog vores anbefaling, at du i opgaven belyser, hvordan du arbejder med fagene, og at du viser en bevidsthed om dit valg af analyseopbjekt, analysetilgang/metode, teorivalg med videre. 

Placering i opgaven
Du kan placere dine metodiske overvejelser flere steder i opgaven, fx:

- som en del af indledningen og din disposition for opgaven
- de steder i opgaven, hvor du rent faktisk anvender metoderne/teorier mv.
- som et selvstændigt metodeafsnit, fx lige før konklusionen
- evt. som en del af konklusionen

​Snak med din vejleder om, hvor dine metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser kan placeres mest hensigtsmæssigt. 
 
Argumentation og dokumentation​

Samtidigt er det vigtigt, at du i formidlingen af dit projekt er omhyggelig i det faglige arbejde, så du får 'ført bevis' for dine konklusioners rigtighed. Der er flere forskellige muligheder for at påvise rigtigheden af dine konklusioner: 

Ved at fremlægge den nødvendige dokumentation
Du kan underbygge dine konklusioner/argumentationer ved at bruge fagets metoder til at føre bevis. Fx ved at bruge centrale citater i en sproglig analyse, forsøgsopstillinger og bearbejdning af data i naturvidenskab, eller på anden måde henvise til dit analysearbejde i din opgave.  

Det er meget vigtigt at du er omhyggelig med at dokumentere dine egne konklusioner, for at eksaminator/censor kan undersøge, om de er fagligt set korrekte (valide).

Ved at henvise til andre kilder/faglitteratur
Du kan også underbygge din opgave, ved at henvise til andres arbejde i din opgave, fx ved at henvise til faglitteratur m.v..

Når du anvender andre kilder, bygger du din opgave på deres arbejde, og er derfor afhængig af kvaliteten af deres konklusioner. Det er derfor MEGET VIGTIGT at du anvender gode/relevante kilder, der har et passende højt fagligt niveau, og som hvor DU kan stå inde for kildens kvalitet.

Læs i øvrigt mere om citater og henvisninger her.

 
Metodebehandling i den mundtlige eksamen

Når du skal til den mundtlige eksamen i studieretningsprojektet, vil en del af både din præsentation og den efterfølgende dialog omhandle, hvordan du har arbejdet med fagene og fagenes metoder, hvordan du har brugt dine fag til at besvare projektet problemformulering. 

Du kan læse mere om den mundtlige eksamen her. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde en introduktion til, hvordan du skal arbejde flerfagligt i din opgave

Læs også

  • Problemformulering
  • Fagenes metoder
  • Den videnskabelige undersøgelsesmodel
  • Skrivehandlinger/spørgeord


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]