Fagenes metoder
Som vist i den videnskabelige basismodel, skal dit studieretningsprojekt udover den fagfaglige fordybelse i dine fag, også omhandle, hvordan du arbejder med fagene. Det er altså et krav i læreplanen, at du inddrager metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser i dit projekt (læs mere om metode og opgaven her).
Du er i undervisningen blevet introduceret til, hvordan fagene arbejder, og hvilke metoder I anvender. I de flerfaglige forløb i løbet af tre år, er du blevet introduceret til en række begreber, som du måske kan bruge til at afdække, hvilke videnskabsteoretiske overvejelser du har brugt. Når du skal beskrive din opgaves metode, er det ekstremt vigtigt, at du tager udgangspunkt i det du rent faktisk har gjort. Hvis du så kan koble dine metoder, med nogle af begrebsparrene fra 'Vidensmønstre' er det fint, men det er ikke meningen, at du skal inddrage alle otte begrebspar. Fagenes metoder
Du er (formentlig) blevet introduceret til de enkelte fags metoder i løbet af undervisningen, og du skal som udgangspunkt anvende den viden om fagene du har derfra.
Men herunder finder du en gennemgang af, hvordan størstedelen af gymnasiets fag arbejder metodisk, og hvilke af de otte begrebspar fra Vidensmønstre, der i høj grad kan bringe i anvendelse indenfor de enkelte fag. Husk! Snak med din vejleder/faglærer om fagets metoder. Du kan ikke alene behandle fagenes metoder ved hjælp af disse oversigter. Ikke alle fagene er på nuværende tidspunkt klar med deres beskrivelse af fagenes metoder. Vi arbejder på sagen :-)
Biologi
Bioteknologi
Dansk
Engelsk
Erhvervsøkonomi
Fysik
Historie
Idræt
Kemi
Kinesisk
Matematik
Musik
Psykologi
Religion
Samfundsfag
Spansk
Tysk
|
På denne side kan du i meget kort form, læse om fagenes metoder.
Læs også |