Problemformulering og problemstillinger
Udgangspunktet for enhver god opgave er en god og præcis ramme for opgaven. Når vi arbejder med de akademiske opgaver, anvendes tre forskellige begreber i sammenhæng med opgavens rammesætning. For at modvirke forvirring, får du her en kort forklaring til de tre begreber:
Problemformulering
Problemformuleringen er det overordnede spørgsmål, som din opgave skal forsøge at besvare. Problemformuleringen er ofte et spørgsmål på det højeste taksonomiske niveau, og ligger i forlængelse af det diskuterende/vurderende niveau. Forløbet op mod SRO'en skulle gerne være med til at indkredse, hvad det er opgaven overordnet skal omhandle. Samtidigt er problemformuleringen med til at skabe sammenhæng i opgaven (læs mere om opgavens røde tråd her) I tværfaglige opgaver skal problemformuleringen gerne lægge op til at inddrage begge fags faglighed.
Opgaveformulering
Opgaveformuleringen gives fra lærer/vejleder til eleven, og er den stillede opgave som du som elev skal besvare med din opgave. Problemstillinger
Problemstillinger er de faglige spørgsmål du er nødt til at besvare, for at kunne besvare din problemformulering. Problemstillingerne har oftest udgangspunkt i de taksonomiske niveauer og spørgeord, men da fagene arbejder forskelligt med taksonomi, og arbejder ud fra forskellige spørgeord m.v., kan du ikke her finde en samlende beskrivelse af opgavens dele. Du kan dog evt. læse om de forskellige spørgeord her - link. |
På denne side kan du finde en introduktion til begreberne "Problemformulering", "Opgaveformulering" og "Problemstillinger".
Læs også |