Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den akademiske opgave (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Idræt i SRP
  • Eksempler på opgaveformuleringer
    • Idræt-Engelsk
    • Idræt-Spansk
    • Idræt-Kemi
    • Idræt-Biologi
    • Idræt-Samfundsfag

Idræt i samspil

 
Idræt i SRP

Du kan, hvis du har idræt på B-niveau, vælge idræt som et af dine fag, så længe du vælger et andet studieretningsfag på A-niveau. 

Hvad er indholdet i en SRP opgave hvor idræt indgår?

Når idræt indgår i et studieretningsprojekt, så beskæftiger faget sig med at beskrive og analysere idrætter eller idrætslige problemstillinger og disses samspil med det omkringliggende samfund.
Det er altså ofte de teoretiske aspekter af faget, der bruges i opgaven. 

Hvilke dele af kernestoffet i idræt indgår i SRP opgaver?

Alle kernestofområder i idræt kan og bliver inddraget i studieretningsprojekter. Hvilke kernefaglige områder, som inddrages i forskellige projekter, afhænger dog i høj grad af det andet fag.

  • I samarbejder med biologi er idræts fokus typisk på de samfundsvidenskabelige, humanistiske eller træningsmæssige aspekter af faget.
  • I samarbejder med samfundsfag er idræts fokus typisk på de biologiske, humanistiske eller træningsmæssige aspekter af faget.
  • I samarbejder med matematik er idræts fokus typisk på de biologiske, samfundsvidenskabelige eller træningsmæssige aspekter af faget.
  • I samarbejder med humaniora [...] er idræts fokus typisk på de biologiske eller samfundsvidenskabelige aspekter af faget.

Fra idræt i srp - www.emu.dk

 
Eksempler på opgaveformuleringer med idræt
 
Idræt og Engelsk

Redegør kort for nogle udvalgte træk i cykelsportens- og dopingens historie.

Giv en analyse og fortolkning af børnebogen Alberto Contador – Querer es poder, specielt med henblik på det billede, der tegnes af ”el gran ciclista”. Inddrag i analysen Carlos Arribas interview med Alberto Contador i El País, 23.8.2009: ”Nunca dejaré de ser una persona para hacerme personaje” 

Diskuter i relation til ovenstående analyse hvad der gør dopingspørgsmålet så komplekst. Inddrag elementer fra debatten både i Spanien og i Danmark.
 
Idræt og Spansk

Redegør for John Rateys teori om forholdet mellem fysisk aktivitet og læring og kom ind på i hvilke sammenhænge hans studier har været anvendt

Du skal dernæst lave en analyse og fortolkning af argumentation og retoriske virkemidler i Michelle Obamas  tale ved lanceringen af Letsmove-kampagnenen med henblik på en undersøgelse af hendes sundhedsbegreb.

Diskuter om Ratey og M. Obama repræsenterer et særligt amerikansk sundhedsbegreb og inddrag sundhedsperspektiver fra den offentlige debat i Danmark.

 
Idræt og Kemi

Hvilken betydning har indtagelse af kulhydrater for præstationsevnen hos en idrætsudøver?

Redegør for stofgruppen kulhydrater, og forklar hvordan kulhydrater kan bruges til at forbedre en idrætsudøvers præstation.

Forklar hvilken betydning de forskellige typer af kulhydrater har for præstationsvenen.

Forklar desuden hvornår det er optimalt at indtage kulhydrater i forhold til præstationsevnen. Inddrag herunder betydning af insulin for reguleringen af blodsukkeret.

Analyser kemisk indholdet af kulhydrater i forskellige typer af energidrikke og vurder i hvor høj pågældende energidrik vil have en præstationsfremmende effekt.

Opstil på baggrund af egne undersøgelser en plan for kulhydratindtagelse hos en udholdenhedsidrætsudøver under og uden for konkurrence.

 
Idræt og biologi

Hvilke negative konsekvenser kan det få for kvindekroppen, hvis man i ønsket om at forbedre sin præstation overdriver træning og kost?

Forklar hvordan kost og træning kan have indflydelse på østrogenniveauet i kroppen.

Hvilken betydning kan lavt østrogenniveau hos en kvinde få for menstruationscyklus og knoglemasse?

Inddrag i besvarelsen den vedlagte artikel.

Forklar hvilke mekanismer, der kan ligge til grund for, at man som idrætsudøver overdriver sin træning og kost.


Artikel :
The female football player, disordered eating, menstrual function and bone health
Jorunn Sundgot-Borgen, Monica Klungland Torstveit
Br J Sports Med 2007;41(Suppl I):i68–i72.

 
Idræt og samfundsfag:

Redegør for hvordan man skal træne, hvis man vil forbedre sin styrke. Gennemgå herunder de fysiologiske forandringer i musklen ved styrketræning med og uden brug af steroider. Gør endvidere kort rede for udbredelsen af styrketræning/fitness i Danmark.

Giv et fysiologisk begrundet bud på den optimale kombination af styrketræning og indtag af steroider hvis målet er maximal muskeltilvækst.

Med udgangspunkt i Giddens og andres teorier om det senmoderne samfund, ønskes en diskussion af årsagerne til udbredelsen af styrketræning og brug af steroider. Inddrag herunder steroidernes indflydelse på misbrugernes adfærd.


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her kan du læse om Idræt, når det indgår i SRP. 

Læs også

  • Idræt
  • SRP


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]