Bioteknologi i fagligt samspil
Bioteknologi er et fag, der normalt kobles fint til en stor del af gymnasieskolens fag. Herunder kan du finde fire eksempler på SRP-formuleringer med hhv. Dansk, Historie, Matematik og Fysik.
Fag: Bioteknologi A og Dansk A
Område: Fedme Opgaveformulering: Der ønskes en kort redegørelse for fedme-begrebet og årsager til den stigende fedme-forekomst. Undersøg hvilken viden man har om leptins rolle i den forbindelse og giv forslag til hvorledes man, med henblik på fedme-behandling, kunne fremstille dette peptidhormon med moderne bioteknologiske metoder. Vurder hvorvidt leptin kan forventes at have den samme virkning på alle modtagere. Med udgangspunkt i ovenstående bioteknologiske arbejde skal du udarbejde en populært formidlende artikel på 3-4 sider. Artiklens målgruppe skal være en typisk læser af ”…”. Opgaven skal desuden indeholde en meta-opgavedel, hvor besvarelsen skal begrunde den valgte formidlingsform i relation til målgruppen. Det skal ske gennem en inddragelse af relevante kommunikations- og argumentationsteoretiske overvejelser. Fag: Bioteknologi A og Historie A
Område: Transplantation Opgaveformulering: Redegør kort for transplantation og dens historie samt baggrunden for indførelsen af hjernedødskriteriet i Danmark i 1990. Med udgangspunkt i selvvalgt materiale ønskes en analyse af de samfundsmæssige og etiske problemstillinger der blev rejst i den forbindelse. Der ønskes en redegørelse af immunforsvaret og dets rolle ved transplantation af organer. Derudover ønskes en forklaring på hvordan man benytter immunsuppresiv medicin i forbindelse med transplantation. Diskuter hvilke udfordringer politikere og sundhedsvæsenet står overfor i forbindelse med organmangel og prioriteringer indenfor sygehusvæsenet i dag og vurder hvilke politiske tiltag der kan være med til at løse problemet. Afslutningsvis ønskes en diskussion af muligheder for i fremtiden at bruge stamceller og/eller xenotransplantion til at erstatte den nuværende organtransplantation. Fag: Bioteknologi A og Matematik A
Område: Epidemiologi Opgaveformulering: Gør rede for hvad en epidemi er og med udgangspunkt i en selvvalgt epidemi skal du gøre rede for udviklingen af en epidemi. Herefter ønskes en redegørelse af hvordan man kan forhindre en epidemi og hvorfor nogle epidemier er vanskelige at bremse. Der ønskes en analyse af forskellige matematiske modeller til at beskrive epidemier, specielt SIR-modellen. Foretag en simulering af en epidemi ved hjælp af SIR-modellen. Diskuter hvilke konsekvenser epidemier kan få i fremtiden for verden, og kom ind på hvordan matematiske modeller som SIR kan bruges til at forhindre og begrænse smitsomme sygdomme. Fag: Bioteknologi A og Fysik B
Område: Biobrændsel og brændselsceller Opgaveformulering: Redegør kort for forskellige alternative energikilder med særlig fokus på bioethanol. Redegør i den forbindelse for fremstillingen af bioethanol. Beskriv hvordan en brændselscelle med ethanol virker. Undersøg denne type brændselscelle ved at lave en karakteristik og effektkurve for den. Herunder skal du bestemme den elektromotoriske kraft og den indre resistans. Giv desuden et estimat af brændselscellens nyttevirkning. Diskuter og vurder hvorvidt bioethanol er et realistisk bud på en fremtidig bæredygtig energikilde. Herunder om en forbrændingsmotor eller en brændselscelle er mest energieffektiv. |
På denne side kan du se fire eksempler på tværfaglige opgaveformuleringer med bioteknologi A-niveau.
Læs også |