Om at skrive sammenhængende
Som tidligere beskrevet, er opgavesættene til skriftlig samfundsfag del i en Fællesdel (med to spørgsmål 1a og 1b) samt tre Delopgaver, hvoraf du skal vælge en af dem til besvarelse.
Skrivningens forskellige faser
Uanset om det er fællesdelen eller delopgaver, er det vigtigt, at du laver et grundigt forarbejde til din besvarelse. Læs-tænk-skriv-læs "Læs"
"Skriv"
"Læs"
I boksen til højre kan du finde et skema til bilagsbehandling. Fællesdelen
I Fællesdelen er der en begrænsning på længden af din besvarelse. Du må IKKE aflevere mere end de angivne 700 ord. Uanset hvilken opgavetype der er tale om, bør du derfor sørge for, at være så præcis som muligt, sådan at du ikke ”spilder” pladsen på afsnit, hvor du ikke ”scorer point”. Du kan fx: - bruge punktopstilling (fx i opstil hypoteser eller opstil model), - undlade at lave lange indledninger/konklusioner i forhold til spørgsmålet, men bare ”gå i gang” med besvarelsen. Delopgaven
I delopgaven er der til gengæld ingen begrænsninger på længden. Her bør du derfor også tænke på, hvordan du binder besvarelsen sammen, og får en god struktur. Uanset hvilken opgavetype du vælger, bør du overveje, hvordan du bedst får kombineret 1) opgavens spørgsmål, 2) opgavens bilag og 3) de relevante faglige begreber og teorier. Struktur
I menuen til højre kan du finde en tjekliste til delopgaver. Derudover kan du også finde et skema til struktur i delopgaverne du kan bruge, hvis du har svært ved at ramme strukturen i de samfundsfaglige afleveringer (du bør nok IKKE ANVENDE SKEMAET TIL EKSAMEN). Snak evt. med din lærer, inden du bruger skemaet. |
På denne side kan du finde hjælp til, hvordan du bedst skriver sammenhængende i din opgave.
Læs ogsåDownload
|