Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den akademiske opgave (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Hvad indeholder assignment 1-4 og assignment 5
    • Assignment 1-4
    • Assignment 5
  • Hvordan skriver jeg et summary
  • Opbygning af et analytical esseay
  • Opgavens dele
    • Titel
    • Indledning
    • Sprog
    • Afslutning

Skriftlig eksamen på engelsk B-niveau

​Eksamensopgaven i engelsk på B-niveau består af 5 assignments/opgaver, som du har 5 timer til at besvare.
 
Assignment 1 – 4: hvor du løser nogle grammatisk-sproglige opgaver.
Assignment 5A eller 5B: hvor du vælger at analysere og fortolke en litterær(fiction)tekst eller en ikke-fiktionstekst(non-fiction).
Uanset om du vælger 5A eller 5B, så skal du skrive et summary af teksten på ca. 125 ord.
Det anbefales, at du skriver opgaverne i skabelonerne (”templates”).

 
Hvad indeholder assignments 1 – 4 og assignment 5?
 
Assignment 1-4:
 

Du skal arbejde med det engelske sprog på forskellige måder i denne del af opgaven, f.eks. grammatik, stavning, stilleje, ordforråd og semantik.

Denne del af den skriftlige eksamen udgør en mindre del af den samlede skriftlige eksamen på B-niveau. Det er dog vigtigt, at du også gør dig umage med denne del. Assignment 1-2 er faste, tilbagevendende opgaver, mens assignment 3-4 kan være forskellige opgavetyper.

Der anvendes grammatiske betegnelser på latin med danske i parentes.
Opgaveinstrukserne i denne del er både på dansk og engelsk. Det afhænger af, om der er fokus på grammatik og stilleje, eller om der er fokus på at skrive en kort tekst på engelsk/skrive på engelsk i en 
tekstsammenhæng. 
GODE RÅD TIL ASSIGNMENT 1-3
Brug ikke mere end en time tilsammen af din tid på at besvare disse tre opgaver.
Brug dine hjælpemidler: hvis du fx skal afgøre forskellige funktioner af ordet that, så oversæt det til dansk, slå det op i ordbogen og find ordklassen, slå derefter ordklassen op i ENGRAM og se, hvilke funktioner denne ordklasse kan have.
Brug eksempler fra teksterne i stedet for bare at lire regler af.
 
Assignment 5:
 
Består at et summary og et analytical essay
 
Opgaverne i denne del er altid bygget op over følgende skabelon: 

Assignment A – Fiction
1. Write a summary of [short story] in about 125 words.
2. Write a short analytical essay (600-900 words) in which you analyse and interpret the [short story].
You must focus on [analysis].
 
 Include the following analytical terms in your essay: [3 analytical terms]
 
In your essay you must include references to the text. 


eller: 

Assignment B – Non-fiction
1. Write a summary of [non-fiction text] in about 125 words.
2. Write a short analytical essay (600-900 words) about [non-fiction text]. You must focus on [analysis]. Discuss briefly…
 
Include the following analytical terms in your essay: [3 analytical terms]
 
In your essay you must include references to the text.


 
1. Hvordan skriver jeg et summary (ca. 125 ord)?
Et summary skal
• være skrevet i præsens (nutid)
• introducere tekstens titel og forfatter
• være objektivt og uden kommentarer til teksten
• være kort (ca. 125 ord)
• være uden citater fra teksten
 Et summary gengiver kort og objektivt tekstens vigtigste indhold.

 
2. Opbygning af et analytical essay
  1. Opgavens formål er at skrive et essay, hvilket i faget engelsk vil sige en analyserende artikel, hvori du præsenterer en analyse af teksten.
  2. Til hjælp for analysen får du 3 fokuspunkter som du skal komme omkring.
  3. Dit engelskfaglige arbejde består altså i at analysere, fortolke, kommentere og formidle.
  4. Modtageren er en læser der er bekendt med den tekst du skriver om, og som derfor ikke har brug for et referat af den.
  5. Byg dit essay op over denne model:
Picture
Det er afgørende at dit essay kommer til at fremstå som en sammenhængende skriftlig fremstilling. Så undgå afsnitsoverskrifter og punktopstillinger — men del selvfølgelig ind i afsnit.

Picture
​Sådan gør du
Skriv 600-900 ord. Færre er for lidt, og du har sjældent grund til at skrive flere. Hvis du har skrevet mere og har tid tilovers, så brug den til at skære ned og stramme op.
  • Skriv analysetekstens titel og forfatter ind i titlen på essayet
  • Skriv fem hovedafsnit: (the five paragraph essay)
    • indledning — bevæg dig fra emnet ind til teksten
    • hoveddel, 1 — præsenter teksten (Giv evt. et kort resume, men undgå et referat!)
    • hoveddel, 2 — analyser teksten, og husk fokuspunkterne
    • hoveddel, 3 — saml analysen op i en fortolkning
    • afslutning — følg læseren til dørs
Brug fokussætninger (topic sentences), en i hvert underafsnit, og underbyg de vigtigste pointer ved hjælp af citater fra opgavematerialet. Konkludér undervejs, og brug diskursmarkører til at holde sammen på teksten
Picture
Sådan gør du ikke
  • Skriv ikke et referat af teksten
  • Brug ikke for mange citater -- det må ikke blive en citatmosaik, dvs en sammenklipning af citater med en lille smule (eller slet ingen) forbindende tekst imellem
Anvisningerne her er selvfølgelig kun vejledende, og du er frit stillet til at gøre det anderledes. Men følger du anvisningerne, får du en god, gennemprøvet struktur i din besvarelse, og de enkelte afsnit får et passende omfang i forhold til hinanden. 

 
Opgavens dele
 
Titel
Brug den kedelige titel fra opgavesættet:
Assignment 5A – Fiction
Assignment 5B – Non-fiction
 
Indledning
Gør dig fortjent til at blive læst! Fang læserens opmærksomhed og antyd hvad essayet kommer til at handle om:
  • Skriv gerne en tragtindledning
  • Tag udgangspunkt i en almen erfaring
  • Tag udgangspunkt i et citat fra teksten
  • Start med et retorisk spørgsmål
  • …?

Opgaven handler ikke om dig! Undgå fokus på dig selv:
  • Undgå at referere til dig selv og dine egne meninger
  • Undgå metasprog, dvs. henvisninger til skriveprocessen. Du skal fx ikke skrive om at du sidder og skriver nu fordi du har fået til opgave at …
Eksempler
Eksempler på tragtindledninger (funnel introduction)
‒ Indledningen starter bredt og snævrer sig ind mod teksten

Ex. 1, indledning med udgangspunkt i et retorisk spørgsmål:
“Is it possible to execute a reckless deed solely for the fragile purpose of avoiding humiliation? The mysterious ways of human behaviour and development is the focus in the short story “Shooting an Elephant” by George Orwell from 1936 that is set in British Burma during the colonial time. The story is centred on a British police officer and an elephant at large, and through a modest gallery of characters we are consumed by a view on humanity in revolt.”

Ex. 2, indledning med udgangspunkt i en almen erfaring:
“Most people have an everyday routine. In most cases this is comfortable and gives you a feeling of structure and makes it easier to cope with life. However, there is a fine line between a well-planned and secure everyday life and a life of boredom and predictability that mechanically takes its course and distances you from life. This is exactly what the story “Stolpestad” by William Lychack from 2008 is about. It is about how the narrator’s day-to-day routine is so predictable that his life has become a condition of numbness.”

Ex. 3, indledning med udgangspunkt i et citat fra teksten
““[…] This is your life, Stolpestad.” (p. 2, l. 5). That is it, deal with it. A clearly negative second person narrator takes the reader through the life of the policeman Stolpestad; a non-motivated and truly stagnated husband and father from a small town in America. Stolpestad’s life is just passing by, and he is letting it. William Lychack takes us through the inner monologue of Stolpestad’s mind in the short story of the same name, written in 2008, describing Stolpestad’s battle of facing up to the truth of his life, sadly failing, losing his battle to Goliath symbolized in having to put down a dog for a young boy”.

Ex. 4, indledning med et retorisk spørgsmål
“How are we going to be remembered when we leave this earth? Are we going to be remembered at all? What about all of us normal people who are not Michael Jackson, Copernicus, or Shakespeare? Their names will live forever because of their huge achievements, but not many are going to be remembered like them. Most people grow up, get a job, start a family, and pass away. Big achievements create huge acknowledgement, and most people want to be acknowledged, but maybe it is not always that easy. Many people are sure they are going to turn out great and be remembered for a good job, but what if that is not the case? What is the point of living a life not doing what you thought you were supposed to do?”

Eksempler på metasprog
-- som du skal undgå!

Ex. 5, henvisning til opgaven:
“In this assignment I have been told to include an analysis of the narration and the title.”

Ex. 6, henvisning til skriveren selv:
”Now that I have introduced the story, I should like to go on …”
 
Sprog
Eksempler
Brug nogle af følgende forbinderord (diskursmarkører) til at koble sætningerne sammen og skabe overgange mellem afsnittene:
  • Strukturerende:
    first, second, third,next, finally, lastly
  • Tilføjende:
    moreover, in addition, furthermore, besides, equally, similarly
  • Forklarende:
    for example, for instance, e.g., in other words, however, nonetheless, nevertheless, in contrast, on the other hand
  • Opsamlende:
    so, therefore, as a result, because, thus
  • Argumenterende:
    but, on the contrary, however, nevertheless, on the one hand…on the other hand, in spite of

Dan overgange mellem afsnittene, fx ved at gentage ord eller fraser
Ex. 6:
The dog does not die immediately, and when the owners of the dog, father and son, want to bury her, they find her alive. In the ending when this is revealed, it gives the reader a great shock and allows him to gain insight into the thoughts and feelings of the policeman who is at the same time surprised.
   Another feature to gain insight is the second person narration that the text is written in and which means that the personal pronoun “you” replaces the more commonly used “he/she”.
 
Afslutning
I afslutningen skal du "følge læseren ud": du skal forbinde analysens resultat med din indledning. Hvis du har skrevet en tragtindleding, så vend tragten om her, sådan at du bevæger dig fra teksten ud i det generelle som du startede i.
Du kan fx bruge nogle af følgende diskursmarkører  til at skabe struktur i din afslutning:

  • therefore
  • to sum up
  • to summarize
  • in conclusion
  • in short
  • thus
  • consequently
  • in brief
  • as a result
 
 
Eksempler
Ex. 6: (sammenlign med ex. 2 ovenfor)
“Everyday routines can easily become a habit and make you forget to question what you want out of life. This is seen in the story “Stolpestad” where the main character lives a trivial and predictable life to such a degree that the outcome is a mental numbness that eliminates him from life in the end”. 
 
Ex. 7: (sammenlign med ex. 4 ovenfor)
“All in all the plot of this story is based on William’s conflict, which is present within him. He does not want to write biographies of pop singers, but he does it anyway. He does not pursue his dreams of becoming an acknowledged writer and is living in an empty space. We see a man who is living like a philistine. He does
not really relate to his life, but only does what is expected of him, which makes him believe that he is living a pointless life. His job is not exactly his first choice, and the entry of the elephant shows that he has a need for living on after he has died. Living like William in an empty space, living a pointless life without all the things that are important to him, like the elephant, does not help him get acknowledged and remembered”.


Kilder:
Lærerens Hæfte Reform 2017, NY STX B engelsk, Undervisningsministeriet.
​
Christensen, Tornøe: Skriftlig eksamen i engelsk – STX og HF, Gyldendal, 2019

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om engelsk b-niveau

Læs også

  • Checkliste skriftlig engelsk


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]