Opgavens røde tråd
På grund af de tre grundlæggende niveauer i Blooms taksonomi, har akademiske opgaver i gymnasiet en tendens til at have tre hoveddele (redegørende, analyserende og vurderende/diskuterende) - men dette er ikke et krav - man kan fx sagtens forestille sig flere analyserende spørgsmål, en kort redegørelse/begrebsafklaring senere i opgaven osv..
Derudover er der nogle fag (især naturvidenskab) hvor Blooms taksonomi ikke umiddelbart kan anvendes, men redegørelsen fx er det højeste taksonomiske niveau. Men uanset hvad, er det et krav, at opgaven indeholder en indledning, som indeholder din problemformulering, og din disposition for opgaven (som tager udgangspunkt i problemstillingerne), ligesom opgaven skal indeholde en konklusion, hvori du samler op på opgavens hoveddele, for at kunne svare på din problemformulering - det spørgsmål som har været styrende for opgaven. En opbygning kan altså være: Indholdsfortegnelse 1.0 Indledning 2.0 Første kapitel – redegørelse/begrebsafklaring 3.0 Andet kapitel – analyse 4.0 Tredje kapitel – diskussion/vurdering 5.0 Konklusion 6.0 Litteraturliste 7.0 Bilag Det kan være rigtigt godt at bruge en kapitelinddeling som vist herover - og brug også gerne underafsnit/-overskrifter (ex 3.1 Personkarakteristik og miljø) til at skabe en god struktur i besvarelsen. Overskrifter og kapitler
Det er vigtigt at du giver afsnittene mere sigende overskrifter end redegørelse, analyse og diskussion. Beskriv i kort form, hvad det er vi som læsere kan forvente at finde i afsnittet. Snak evt. med din lærer/vejleder om hvordan du kan Eksempel på overskrifter med kapitelinddelinger Den røde tråd
Den røde tråd skaber du ved, at du at hvert afsnit relateres til opgavens overordnede ramme – problemformuleringen. Dette gør du bedst ved at skrive afsnit, hvori du argumenterer for, hvordan dine afsnit/delkonklusioner hænger sammenmed opgavens overordnede ramme. Indledning Du skal i din indledning lave en disposition for opgaven, hvori du beskriver sammenhængen mellem opgavens problemstillinger og den overordnede problemformulering (må ikke bare blive en gengivelse af opgavens problemstillinger – du skal kort forklare sammenhængen imellem disse). Opgavens enkelte dele/kapitler Du kan i indledningen af alle opgavens kapitler lave korte overgange, hvori du angiver hvad formålet med afsnittet er (i forhold til opgavens problemformulering), og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til. Opgavens konklusion Du skal i konklusionen fokusere på at besvare din problemformulering, og ikke ’bare’ gengive hvilke afsnit du har skrevet. I konklusionen skal du altså besvare det spørgsmål der har været styrende for din opgave, og opgavens enkelte kapitler/dele er altså dokumentationen og argumentationen for, at dit svar er gyldigt, velbegrundet og velunderbygget. |
På denne side kan du læse om, hvordan du skaber rød tråd og sammenhæng i dit projekt.
Læs også |