Den akademiske opgave
Den videnskabelige basismodel
I løbet af studieretningsprojektet skal du undersøge en faglig problemstilling med brug af dine fag og fagenes metoder. Din undersøgelse kan ikke bare begrænses til de 14 skrivedage, men strækker sig fra valg af fag i januar til den endelige mundtlige eksamen i juni.
For at forbinde det spørgsmål du vil undersøge med dine fag og fags metoder, og sikre at du arbejder systematisk med opgavens elementer, kan du tage udgangspunkt i den videnskabelige basismodel. Du kan læse om modellen i "Vidensmønstre" (systime), eller du kan se den nedenstående med Esben Nedenskov Petersen, der her forklarer modellen, og hvordan du kan bruge den i projekter som SRP. Esben Nedenskov Petersen, lektor i filosofi, institut for kulturvidenskaber, Syddansk universitet
Den videnskabelige undersøgelsesmodel
Til at hjælpe dig med at holde fokus på projektets SRP'ens mange elementer, skal du bruge den videnskabelige undersøgelsesmodel. Modellens indhold afspejler i høj grad elementerne i den videnskabelige basismodel. Modellens anvendelse
Ideen med modellen er, at du anvender den som oversigt over dit projekt hele vejen fra starten i december til eksamen i juni. I den indledende fase Så snart du har lagt dig fast på et emne, kan du begynde at skrive ind, hvad du tænker dit projekt kommer til at handle om. I forbindelse med dit arbejde med at udarbejde problemformulering, og senere dine vejlederes opgave med at udforme den endelige opgaveformulering, kan modellen bruges til at skabe overblik over projektets indhold (læs mere om vejledning her). I skriveperioden Når du får udleveret din opgaveformulering, og skal igang med at arbejde med opgaven, kan modellen måske bruges til at hjælpe dig med at overveje, hvordan du fx får inddraget overvejelser om de anvendte metoder (læs mere her), ligesom den kan hjælpe dig med at holde fokus på sammenhængen mellem din problemformulering og dine konklusioner (læs mere her). Inden den mundtlige eksamen Når du har afleveret opgaven, og skal til at gøre klar til den mundtlige eksamen, er det oplagt, at du anvender modellen til at hjælpe dig med at fokusere dit oplæg, og finde frem til, hvad det egentlig er dit projekt har handlet om, hvilket svar du er kommet frem til - og hvordan (læs mere om den mundtlige eksamen her). Det kan endda være en god ide, at du medbringer en udfyldt videnskabelig undersøgelsesmodel til at supplere din præsentation af SRP'en. Modellens elementer
Modellen er primært bygget op af tre elementer i de tre kolonner: Undersøgelsens design Omhandler i hovedsagen om dit forarbejde: Hvad skal opgaven handle om? Hvilke spørgsmål skal du besvare? Med hvilke materialer/empiri og med hvilke redskaber/metoder? Undersøgelsens resultater Hvad er din hovedkonklusion, og hvordan underbygges konklusionen af dine delkonklusioner? Vurdering af undersøgelsen Oversigt over dit arbejde med fagene og fagenes metoder, evt. koblet med relevante videnskabsteoretiske begreber, samt en vurdering af din konklusions videnskabsteoretiske validitet og styrke. |
På denne side kan du læse om, hvordan du skal arbejde fagligt i din SRP.
Læs også
|