Den analyserende artikel
Om den analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du analysere og fortolke en tekst og formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten. Din rolle er at undersøge et eller flere aspekter i teksten og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Som led i din ’åbning’ af teksten skal du gøre brug af relevante analytiske begreber og din viden om emnet. Til en opgave vil der typiske høre en eller flere tekster. Som regel vil det være enten skrevne tekster eller levende billeder, men kan også være andre modaliteter, fx klip fra radioen eller hybrider fra nettet. Den skrevne tekst kan fx være
De levende billeder kan fx være
Opgaven skal indeholde:
Desuden vil du som regel blive bedt om at lave enten en perspektivering eller en vurdering
I den analyserende artikel skal du vise, at du kan…
Ovenstående afsnit er skrevet af Nicolai Rekve Eriksen, og er bragt på denne side med hans accept. Opbygning
Den analyserende artikel bør indeholde 5 hovedafsnit – som du godt kan underinddele for fremstillingens skyld, men læseren skal have en klar fornemmelse for hvornår du bevæger dig fra hovedafsnit til hovedafsnit. Det betyder ikke at du skal lave underrubrikker, men du kan sagtens lave et ekstra linjeskift mellem hovedafsnittene hvis du synes det tydeliggør strukturen.
.
Omfang
Du forventes at skrive 3-4 sider. Hvis vi tager udgangspunkt i 4 sider, kan hovedafsnittene fx fordeles således: De stiplede linjer i grafikken angiver at grænserne er flydende og selvfølgelig bør indrettes efter indholdet. Grafikken er rent vejledende. Husk at du ikke skal lave overskrifter til afsnittene!
.
Forarbejdet
Inden du skriver skal du planlægge din skrivning så du ved hvad du vil med de enkelte afsnit. På den måde sikrer du dig en rød tråd gennem besvarelsen. Samtidig vil det gå meget hurtigere at skrive selve opgaven, fordi du ved hvad der skal stå hvor, og hvilke pointer du vil skrive dig frem til i de enkelte afsnit. Du kan downloade et skema til forarbejdet i kolonnen til højre. Det kan du begynde skrivearbejdet i. Start med at læse venstre side i skemaet, og skriv stikord til hvad en form- og indholdsanalyse kan indeholde. Udfyld derefter højre-siden (Du behøver ikke nødvendigvis tage punkterne i rækkefølge). .
Titel
Titlen skaber det første indtryk hos læseren. En sjusket udført eller ligegyldig titel stemmer forventningerne lavt. .
Indledning
Gør dig fortjent til at blive læst! Fang læserens opmærksomhed og antyd hvad dit fokus vil være i analysen og fortolkningen. På den måde styrker du strukturen og opmærksomheden, ikke kun hos læseren, men også hos dig selv. Her præsenterer du din vinkling på den tekst der danner udgangspunkt for dit analysearbejde, og du gør stoffet vedkommende for din læser inden du runder af med at introducere analyseteksten med titel, forfatternavn og udgivelsesdata. .
Analyse
Analysens opgave er at fremdrage de virkemidler i materialet som fører frem til den endelige fortolkning eller vurdering. Derfor kommer analysen typisk ind på størrelser som komposition, sprog, tid og sted, fortæller, synsvinkel, fremstillingsform, personkarakteristik, og dermed kommer analysen til at kvalificere og underbygge fortolkningen eller vurderingen. Du skal gå ud fra at læseren ikke kender materialet, så du bør indlede analysen med en ganske kort indføring i den, et resume, men ikke et referat. Det vil være en dårlig ide at gennemgå alle elementer i en analysemodel — vælg i stedet de vigtigste, dvs. de mest relevante ud, og arbejd grundigt med dem. Og dokumenter de vigtigste pointer med et par velvalgte og skarpt tilskårne citater. .
Fortolkning eller vurdering
Fortolkningen er kronen på værket i analysen. Her samler du dine analyseresultater til en kvalificeret og begrundet forståelse af tekstens udsagn. Her vover du at give et bud på hvad forfatteren har villet vise — eller i hvert fald på hvad teksten synes at sige. Her vil du også kunne sige noget om hvilke værdier teksten afspejler, eller ligefrem gør sig til talsmand for. Din fortolkning skulle gerne rime med det oplæg (den fortolkningshypotese) du har formuleret eller bare antydet i indledningen. Hvis ikke, må du skrive indledningen om. Formålet med en vurdering er på baggrund af en analyse og fortolkning at foretage en faglig afvejning. Det kan fx være at vurdere, hvem der er modtagere af en bestemt reklame. Eller det kan være at vurdere, hvilken betydning en dokumentars filmiske virkemidler har for fremstillingen af et bestemt emne. En vurdering vil derfor også som oftest være på baggrund af både en analyse og fortolkning, fordi der skal være et grundigt fagligt udgangspunkt at vurdere på. Både for afsenderen selv og for modtageren. .
Perspektivering
Her vil du ofte blive bedt om at sætte materialet i forhold til genren, perioden eller temaet — med det formål at du skal demonstrere din forståelse og din danskfaglige viden. Perspektiveringen indebærer at du også kan argumentere for hvorfor perspektiveringen gælder. Afrunding
Afrundingen kan være sidste del af perspektiveringen. Den skal blot følge læseren til dørs, markere at nu er du færdig, og artiklen er slut. Det kan du fx gøre ved at opsummere hvad du fandt ud af, eller ved at vende tilbage til dit fokus i indledningen |
Her får du en kortfattet, skematisk oversigt over den analyserende artikel med vejledende angivelser af omfang.
Læs også |