Skrivehandlinger/spørgeord
På tværs af gymnasieskolens fag er der en lang række spørgeord eller angivelse af forskellige skrivehandlinger. Betydning af de forskellige skrivehandlinger/spørgeord er væsentlig, da de kan angive det taksonomiske niveau for spørgsmålet, men samtidigt også angive hvilken type opgave der er tale om, herunder hvilken faglig metode og hvilken type materiale/empiri m.v. du skal anvende.
Pga. fagenes forskellige metoder og genstandsområder, vil betydning af de forskellige skrivehandlinger/spørgeord ikke altid være den samme på tværs af fag. I beskrivelserne herunder vil der derfor være eksempler på forskellige betydninger afhængigt af fag.
KILDER:
Denne liste er udformet af bl.a. Linda Charlotte Heiede Laursen for Silkeborg Gymnasium, og er blevet revideret til brug på denne side. https://sites.google.com/site/danskfag/skriftlighed/begreber-i-skriftlig-dansk Politikens Nudansk Ordbog. Politikens Forlagshus A/S, 19. oplag 2005. Politikens Matematiske Opslagsbog, Politikens Forlag, 6. oplag 1991. Skriftlig eksamen i samfundsfag - knæk koden. Lasse Ørum Wikman, Systime 2011. “Opgavetyper og kvalitetskriterier til skriftlig prøve i samfundsfag”, emu.dk. |
På denne side kan du finde forklaringer på gymnasieskolens spørgeord.
|