Opgavens røde tråd
På grund af de tre grundlæggende niveauer i Blooms taksonomi, har akademiske opgaver i gymnasiet en tendens til at have tre hoveddele (redegørende, analyserende og vurderende/diskuterende) - men dette er ikke et krav - man kan fx sagtens forestille sig flere analyserende spørgsmål, en kort redegørelse/begrebsafklaring senere i opgaven osv..
Derimod er det et krav, at opgaven indeholder en indledning, som indeholder din problemformulering, og din disposition for opgaven (som tager udgangspunkt i problemstillingerne), ligesom opgaven skal indeholde en konklusion, hvori du samler op på opgavens hoveddele, for at kunne svare på din problemformulering - det spørgsmål som har været styrende for opgaven. En opbygning kan altså være: Indholdsfortegnelse 1.0 Indledning 2.0 Første kapitel – redegørelse/begrebsafklaring 3.0 Andet kapitel – analyse 4.0 Tredje kapitel – diskussion/vurdering 5.0 Konklusion 6.0 Litteraturliste 7.0 Bilag Det kan være rigtigt godt at bruge en kapitelinddeling som vist herover - og brug også gerne underafsnit/-overskrifter til at skabe en god struktur i besvarelsen. Overskrifter og kapitler
Det er vigtigt at du giver afsnittene mere sigende overskrifter end redegørelse, analyse og diskussion. Beskriv i kort form, hvad det er vi som læsere kan forvente at finde i afsnittet. Snak evt. med din lærer/vejleder om hvordan du kan Eksempel på overskrifter med kapitelinddelinger Den røde tråd
Den røde tråd skaber du ved, at du at hvert afsnit relateres til opgavens overordnede ramme – problemformuleringen. Dette gør du bedst ved at skrive afsnit, hvori du argumenterer for, hvordan dine afsnit/delkonklusioner hænger sammenmed opgavens overordnede ramme. Indledning Du skal i din indledning lave en disposition for opgaven, hvori du beskriver sammenhængen mellem opgavens problemstillinger og den overordnede problemformulering (må ikke bare blive en gengivelse af opgavens problemstillinger – du skal kort forklare sammenhængen imellem disse). Opgavens enkelte dele/kapitler Du bør i indledningen af alle opgavens kapitler lave korte overgange, hvori du angiver hvad formålet med afsnittet er (i forhold til opgavens problemformulering), og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til. Opgavens konklusion Du skal i konklusionen fokusere på at besvare din problemformulering, og ikke ’bare’ gengive hvilke afsnit du har skrevet. I konklusionen skal du altså besvare det spørgsmål der har været styrende for din opgave, og opgavens enkelte kapitler/dele er altså dokumentationen og argumentationen for, at dit svar er gyldigt, velbegrundet og velunderbygget. |
På denne side kan du læse om, hvordan du skaber rød tråd og sammenhæng i dit projekt.
Læs også |