Synopsis (eksamen)
Den mundtlige eksamen i samfundsfag på B- og A-niveau, tager udgangspunkt i en synopsis, som eleven selv har lavet og medbringer til eksaminationen.
Eleven giver lærer og censor et eksemplar hver (også af sit selvfundne materiale) og fremlægger sin synopsis (ca. 10 min), hvorefter læreren begynder at spørge ind. Du kan downloade en synopsisskabelon her:
Synopsisens dele
Problemformuleringen og problemstillinger
Problemformuleringen Et spørgsmål – helst HV-spørgsmål, der bygger på en undren Problemstillinger Er inddelt i taksonomiske niveauer (behøver ikke starte med ”redegør”, ”undersøg” og ”diskuter” – må gerne bare være et hv-spørgsmål). Taksonomiske niveauer En redegørelse er en fokuseret udlægning af de vigtigste pointer, sammenhænge og konklusioner i et materiale (et bilag) eller en teori (som typisk ikke er med som bilag, men som det forventes at man kender fra undervisningen). I en redegørelse skal man være loyal over for materialet. Man skal altså ikke begynde at forklare eller diskutere det, men gengive de vigtigste pointer. Nøgleordet er HVAD. Hvad står der i materialet?/ Hvad siger teorien om x? En undersøgelse er en forklaring på noget. Nøgleordet er HVORFOR, og det handler om at finde årsager til, hvorfor tingene er som de er. I en undersøgelse skal man bruge sin faglige viden fra undervisningen (trække på pensum). Selvom man bliver bedt om at tage udgangspunkt i et eller flere bilag, skal man altså også inddrage sin viden fra undervisningen. En særlig form for undersøgelse er sammenligningen. Her er det vigtigt, at man sammenligner præcis det, man bliver bedt om, og gør det systematisk. En diskussion er en argumentation for og imod et eller flere synspunkter/løsninger. En god diskussion er velargumenteret og veldokumenteret. Dvs. at den bygger på teoretiske eller empiriske belæg (dvs. enten teorier fra undervisningen eller generel viden, fx det som bilagene viser). I diskussionen skal man inddrage viden fra undervisningen. Det er godt at starte sin diskussion med at kridte banen op: hvad er problemet/uenigheden, før man går i gang med at diskutere. Nøgleordet er typisk HVORDAN og vil ofte handle om fx løsninger på emnets problemstilling: "Hvordan kan man løse x problem". Eksempler på problemstillinger
Eksempler med EU:
Eksempler med velfærdsstaten
Husk
|
På denne side kan du læse om, hvordan du bedst laver en synopsis til eksamen i samfundsfag A- eller B-niveau.
Læs også |