Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den akademiske opgave (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Valg af beregning
  • Indekstal
  • Procentvis vækst
  • Relative andele og andre udregninger
  • Lineær regression
  • Konfidensintervaller
  • Hypotesetest

Formelsamling til Samfundsfag og Excel

Denne vejledning er lavet i forhold til brug af Microsoft Excel 2010 i sommeren 2013. Dog er funktionerne de samme i både tidligere og senere versioner. 

Hvis du selv vil lave nogle af eksemplerne, skal du anvende filen ”data til formelsamling til Samfundsfag og Excel” (filen downloades til din computer). 

Husk: Du vil ikke have mulighed for at afspille videoerne til en eventuel skriftlig eksamen i samfundsfag

 
Valg af beregning? 

I en lang række af de skriftlige opgaver (især fællesdel og delopgave 1), vil der være krav om, at du anvender relevante (!) beregninger, som dokumentation for din argumentation. 

Du vil her have mulighed for at vælge imellem en række forskellige beregninger, og du må derfor nøje overveje, hvilke typer af beregninger, der kunne være relevante i forhold til opgaven og tabelmaterialet. Typisk kan du vælge mellem disse tre beregniner: 
Indekstal
Er god til at give overblik over udviklingen på enkelte parametre over tid - fx tidsseriedata over arbejdsløshed, BNP mv. 
Procentvis vækst
Er godt til vise udviklingen i de enkelte år, og også til sammenligning af forskellige lande, fx udviklingen i BNP blandt EU-landene. 
Relative andele
Er god til at vise forholdet mellem to parametre, fx. andel af unge med sociale problemer etc. Kan bruges både i et enkelt år, og på tidsseriedata. 
Dog er der også mulighed for en lang række andre beregninger, som fx. at rense BNP for inflation, udregne lineær- eller ekspotentiel regression, samt statistisk usikkerhed
Picture
Uanset hvilken type beregning du vælger at lave, er det altid en god ide at gengive den grafisk, enten som tabel, eller som diagram. 

 
Indekstal

Bruges til at vise procentvise ændringer i fx BNP, set i forhold til et basisår. 
Picture
Se eksempel med udregning af Indekstal for hhv. ’BNP’ og ’Statsgæld’ i videoen nedenunder. 

 
Procentvis vækst

Bruges til at vise den årlige vækst i procent.
Picture
Se eksempel med Udregning af Indekstal for hhv. ’BNP’ og ’Statsgæld’ i videoen nedenunder: 

 
Relative (procentive) andele og andre udregninger. 

Udover indekstal og procentvis vækst, kan det ofte være en god ide at kigge på de relative andele, for at kunne analysere den relative andel mellem to parametre. 

Video med udregning af arbejdsløshedsprocent, forhold mellem indtægter og udgifter på betalingsbalancens løbende poster, overskud på offentlig budget. 
Video med udregningen af forholdet mellem offentlig gæld og BNP i forhold til EU’s konvergenskrav jf. nedenstående formler nedenfor:
Picture
Formel for at tilbageregne fx BNP i løbende priser til faste priser, og dermed rense tallet for prisudviklingen ser sådan ud:
Picture
Video med eksempel på at gå fra løbende til faste priser – fraregnet inflationen:

 
Lineær regression (og ekspotentiel regression)

Som udgangspunkt kræves i samfundsfag, at I skal kunne lave (og fortolke) på en lineær regression (og R2 – målet for spredningen), men ofte vil sammenhængen være ekspotentiel (fx befolkning, vækst i BNP m.m.), og det vil derfor ofte være lige så relevant at undersøge og fortolke på ekspotentiel vækst. 

Marker data, vælg: indsæt, punktdiagram. Højreklik på dataserien, klik tilføj tendenslinje, vælg lineær regression (eller eks. regression), vælg vis ligning i diagram, og vælg vis r-kvadreret værdi i diagram
Normalt vil man i matematik sige, at man arbejder med en R2-værdi på over 0,95, men pga. de mange faktorer arbejder vi ofte i samfundsfag med en meget lavere værdi (<0,50). Husk dog at diskutere brugen af denne, afhængig/uafhængig, hvad påvirker hvad m.m.. 

Eksempel (jf. data-filen – fanen ’lineær regression): Lineær regression og ekspotentiel regression: 
Se youtube-video med eksempel på lineær regression – og ekspotentiel regression

 
Konfidensintervaller
Når du anvender en meningsmåling (fx meningsmålinger til folketinget), er der en statistisk usikkerhed i forhold til, i hvilket omfang din meningsmåling afspejler hele populationen. 

For at udregne den statistisk usikkerhed, kan du udregne et konfidensinterval, dvs. en beregning af, indenfor hvilket interval du med 95% sikkerhed kan sige, at den faktiske værdi i population vil være. 

For at udregne konfidensinterval skal du have to værdier: 
  • p (eller p-hat) - andelens størrelse 
  • n - stikprøvens størrelse
Derudover
  • z (eller SE) - konfidensniveau - også kaldet standardfejl. I samfundsfag anvender vi 1,96

Formlen for udregning af konfidensintervallet er angivet som: 
Picture
Fx vil udregning af konfidensinterval for en meningsmåling, hvor et politisk parti har fået 17,4 % af vælgerne, i en meningsmåling med 863 vælgere se således ud: 
Picture

 
Hypotesetest

*) Hypotesetest var et krav i læreplanen frem til reformen i 2017. Vi har dog beholdt forklaringen her i vores formelsamling, men det er ikke et krav at du skal kunne den til fx en eksamen. 

Kan kun laves med absolutte tal – giver ikke mening med relative tal (procenttal). 

Hypotese og nulhypotese: 
Jeres nul-hypotese (H0) er, at der ikke er forskel. I skal altså nu udregne, hvordan ville mænd og kvinder fordele sig, hvis der ikke var forskel på kønnene. Hvis du kan afvise din H0-hypotese, har du statistisk bevist, at der er forskel på fordelingen på de variable, du undersøger. 

Video med eksempel på hypotesetest nedenfor: 
Nedenstående gennemgang er lavet i forhold til data til formelsamling til Samfundsfag og Excel, fanen hypotesetest. 
  1. Udregn først, hvor mange procent af respondenterne der er hhv. kvinder/mænd. Kopier tabellen, og indsæt den nedenunder. Slet værdierne under ’mand’ og ’kvinde’. Udregn nu hvordan fordelingen af mænd og kvinder ville være, hvis der ikke var nogen forskel. 
  2. Vælg i menu-linjen: formler/flere funktioner/statistik/CHI2.test
  3. Marker de observerede værdier (DU SKAL IKKE MEDTAGE DE SUMMEREDE VÆRDIER) og forventede værdier (DITTO).

Du får nu en p-værdi. P-værdien fortæller, hvorvidt du kan forkaste H0-hypotesen om, at der ikke er nogen forskel mellem mænd og kvinder. 
Normalt siger vi at når p-værdien er mindre end 0,05 (mindre end 5 %) kan vi forkaste H0-hypotesen, og der er således en statistisk forskellighed. 

N.B. – vigtige noter!!!

  1. Man kan ikke sige, at fordi p-værdien er 0,08, at så er det tæt på at være en forskel. 
  2. Man kan ikke sige noget om retningen af den forskel du finder. Overvej dette scenarie: Du har undersøgt, hvordan vælgerne fra de politiske partier forholder sig til en given sag – fx offentlighedsloven. Du har fået en meget lav P-værdi, og kan afvise, at der ikke er nogen forskel på vælgerne fra EL, SF, S, RV, K, V, DF og LA. Men du kan ikke entydigt sige noget om, hvilke partiers vælgere der går i den ene eller anden retning. 

Overvej her: 
  • kan jeg evt. ved at lave en grafisk præsentation, og dermed alligevel se nogle tendenser om hvilken retning? Argumentér!
  • kan jeg gruppere vælgerne i to grupper – rød/blå? Hvis der stadigvæk er forskel, må man vel kunne sige, at jo mere rød, eller jo mere blå, jo større er sandsynligheden for at være tilhænger/modstander. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du finde formler og video-eksempler på en række af de mest almindelige beregninger i samfundsfag. 

Læs også:

  • Tabellæsning


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til [email protected]