Den litterære artikel
Om den litterære artikel
Den litterære artikel som opgavegenre handler om at analysere en eller flere fiktionstekster. Som i de andre opgavegenrer skal du forestille dig en læser der ikke kender materialet, men som er parat til at lade sig interessere. Derfor bør artiklen indeholde:
Som forfatter af artiklen er dit mål at delagtiggøre den interesserede læser i hvad du har fundet ud af omkring teksten, og at overbevise læseren om gyldigheden af det. Om omfanget: du forventes at skrive minimum 3 1/2 side. Angivelserne herover ved de enkelte afsnit er selvfølgelig bare vejledende — men alligevel en god indikator på hvor du skal forberede dig på at lægge vægten.
Baseret på Bødtcher-Hansen og Mose: Skriftlig eksamen i dansk (stx)
.
Forarbejde
Inden du skriver skal du planlægge din skrivning så du ved hvad du vil med de enkelte afsnit. På den måde sikrer du dig en rød tråd gennem besvarelsen. Samtidig vil det gå meget hurtigere at skrive selve opgaven, fordi du ved hvad der skal stå hvor, og hvilke pointer du vil skrive dig frem til i de enkelte afsnit. Du kan downloade et skema til forarbejdet i kolonnen til højre. Det kan du begynde skrivearbejdet i. Start med at læse venstre side i skemaet, og skriv stikord til hvad en form- og indholdsanalyse kan indeholde. Udfyld derefter højre-siden (Du behøver ikke nødvendigvis tage punkterne i rækkefølge). .
Titel
Titlen skaber det første indtryk hos læseren. En sjusket udført eller ligegyldig titel stemmer forventningerne lavt. .
Indledning
Gør dig fortjent til at blive læst! Fang læserens opmærksomhed og antyd hvad dit fokus vil være i analysen og fortolkningen. På den måde styrker du strukturen og opmærksomheden, ikke kun hos læseren, men også hos dig selv. Her præsenterer du din vinkling på den tekst der danner udgangspunkt for dit analysearbejde, og du gør stoffet vedkommende for din læser inden du runder af med at introducere analyseteksten med titel og forfatternavn. .
Analyse
Analysens opgave er at fremdrage de virkemidler i teksten som fører frem til den endelige fortolkning. Derfor kommer analysen typisk ind på størrelser som komposition, sprog, tid og sted, fortæller, synsvinkel, fremstillingsform, personkarakteristik, og dermed kommer analysen til at kvalificere og underbygge fortolkningen. Du skal gå ud fra at læseren ikke kender teksten, så du bør indlede analysen med en ganske kort indføring i den, et resume, men ikke et referat. Det vil være en dårlig ide at gennemgå alle elementer i en analysemodel — vælg i stedet de vigtigste, dvs. de mest relevante ud, og arbejd grundigt med dem. Og dokumenter de vigtigste pointer med et par velvalgte og skarpt tilskårne citater. .
Fortolkning
Fortolkningen er kronen på værket i analysen. Her samler du dine analyseresultater til en kvalificeret og begrundet forståelse af tekstens udsagn. Her vover du at give et bud på hvad forfatteren har villet vise — eller i hvert fald på hvad teksten synes at sige. Her vil du også kunne sige noget om hvilke værdier teksten afspejler, eller ligefrem gør sig til talsmand for. Din fortolkning skulle gerne rime med det oplæg (den fortolkningshypotese) du har formuleret eller bare antydet i indledningen. Hvis ikke, må du skrive indledningen om. .
Perspektivering
Her vil du ofte blive bedt om at sætte teksten i forhold til genren, perioden eller forfatterskabet — med det formål at du skal demonstrere din forståelse og din danskfaglige viden. Perspektiveringen indebærer at du også kan argumentere for hvorfor perspektiveringen gælder. Afrunding
Afrundingen kan være sidste del af perspektiveringen. Den skal blot følge læseren til dørs, markere at nu er du færdig, og artiklen er slut. Det kan du fx gøre ved at opsummere hvad du fandt ud af, eller ved at vende tilbage til dit fokus i indledningen |
Her får du en kortfattet, skematisk oversigt over den litterære artikel med vejledende angivelser af omfang.
Læs også
|