Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Synopsis
    • Synopsens indhold
  • Talepapir
    • Talepapirets indhold

Synopsis og talepapir

 
Synopsis

Når dit projekt er færdigt, skal det afleveres i form af en synopsis. Du skal i udformningen af din synopsis tænke på, at den skal give eksaminator/censor et indblik i, hvad dit projekt handler om, og hvordan du har behandlet sagen. 

Synopsen skal have et omfang på 3-5 sider, og du kan herunder finde hjælp til, hvordan du sætter din synopsis op. Du kan i boksen til højre også downloade en synopsisskabelon, som du også kan bruge til at aflevere i. 
 
Indhold synopsis

Titel og fagkombination
Opgavens titel samt din fagkombination

Problemformulering
Præsentation og afgrænsning af din sag.
En god problemformulering:
  • Er konkret og præcis
  • Har et klart fokus
  • Er åben
Læs mere om problemformulering her

Præsentation af underspørgsmål/
problem-formuleringer
Underspørgsmål til problemformuleringen. De helt konkrete spørgsmål du vil undersøge i arbejdet med sagen for at belyse problemformuleringen. Begge fag skal tænkes ind i problemstillingerne.

Der skal være ca. 3-5 problemstillinger, og alle taksonomiske niveauer skal repræsenteres; redegørelse, analyse/undersøgelse, diskussion/vurdering.
Du kan evt. finde inspiration ved at bruge spørgeordene. 
Læs mere om problemstillinger her.

Delkonklusioner
Opsamling på arbejdet med problemstillingerne, tag en problemstilling af gangen.

Skriv hvad du har fundet frem til og hvordan du kan dokumentere det.
Henvis meget gerne til litteratur (som i SRP)

Teksten behøver ikke skrives i fuld tekst, men skal (!) som minimum være meningsbærende (det skal være muligt for eksaminator/censor at finde frem til, hvad det er du mener). 

Anvendte metoder
Beskriv hvordan du har arbejdet med problemstillingerne.

Hvis du alene arbejder teoretisk (fx i naturvidenskab eller samfundsfag), beskriv da det metodiske fundament for teorierne. 

Du skal kun diskutere metoder i sammenhæng med sagen.

Læs mere om metode her

Samlet konklusion
Opsamling på arbejdet i forhold til problemformuleringen. Hvad er svaret? (det er ikke sikkert at det er entydigt)

Kom eventuelt med forslag til videre arbejde med sagen.

Konklusionen bør skrives i fuld tekst. 

Perspektivering
Perspektiver til problemstillinger fra studierapporten. 
Overvej om du kan perspektivere til metoder du tidligere har anvendt. 

Materialer
Liste over ALT anvendt materiale - læs evt. mere her Litteraturliste (SRP) 

 
Talepapir

Når du skal til eksamen, er det ikke meningen, at du skal præsentere din synopsis fra ende til anden - både censor og eksaminator har jo læst synopsen. 
Samtidigt skal de uddybninger af projektet du har lavet efter at have afleveret synopsen præsenteres. Endeligt kan det give mere sammenhæng i præsentationen, hvis du følger nedenstående disposition for dit oplæg: 

Spørgsmål/problemformulering 
-> Konklusion (påstand) 
-> Argumentation (delkonklusioner) 
-> Underbygning (metoder)

Herunder finder du hjælp til, hvordan du skal udforme dit talepapir. Du kan også finde en skabelon til dit talepapir i boksen øverst til højre. 
 
Indhold talepapir

1. Sagen og problemformulering
Præsentation af det store spørgsmål, du gerne vil behandle.
Kobles til opgavens titel (hvorfor ligger din sag indenfor årets AT-eksamens titel?)

2. Konklusion
Din konklusion som påstand (som endnu ikke underbygget)

  • Ved at starte ud med din konklusion, bliver dit oplæg et forsvar for, at din konklusion er rigtig -> fokus på de faglige metoder, og din konklusions validitet. 

3. Vigtigste pointer
De vigtigste pointer, der kan understøtte, at din konklusion er korrekt. 

  • Det er ikke nødvendigt at gennemgå hele dit projekt. Fokuser på de væsentligste pointer/delkonklusioner undervejs. 

4. Fag, metoder og materialer
Den faglige behandling af teori, empiri mv. der gør, at dine konklusioner er valide. 

  • Hvad kan fagene bidrage med? 
  • Hvilke metoder har du anvendt i fagene? 
  • Hvilket materiale/empiri mv.? Husk - det er ofte relevant at medbringe materialer fra din undersøgelse. 

5. Begrænsninger og perspektiver 
Undersøgelsens begrænsninger og perspektivering. 

  • Har dit valg af fag/metode/teori/empiri/materiale begrænset dig i dit arbejde? 
  • Kunne du evt. have besvaret din problemstilling bedre/på en anden måde, ved at inddrage andre faglige tilgange? 
  • Kan du perspektivere til studierapporten (her tænkes især, om du tidligere har anvendt lignende metoder, eller om du tidligere har anvendt metoder, som kunne bidrage til din sag). 

6. Den videre dialog
Spørgsmål/problemstillinger til den videre dialog

  • Du kan, ved at foreslå emner til den videre dialog, måske påvirke hvad den følgende dialog skal omhandle. 
  • Det kunne være metodiske problemer, uafklarede spørgsmål, konsekvenser af dine valg. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan finde hjælp til, hvordan du skal udforme din synopsis og talepapir. 

Læs også

  • Valg af sag, fag og metoder
  • Problemformulering og problemstillinger

synopsisskabelon_at.docx
File Size: 19 kb
File Type: docx
Download File

talepapirskabelon_at.docx
File Size: 17 kb
File Type: docx
Download File


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk