Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Problem- formulering
  • Eksempler
  • Problemstillinger

Problemformulering og problemstillinger

Som beskrevet i Valg af sag, fag og metoder, skal du ud fra årets opgavetitel finde frem til, hvilken sag du vil undersøge i dit projekt. 

 
Problemformulering

Ud fra dit valg af sag skal du udforme problemformuleringen for dit projekt. Problemformuleringen er det spørgsmål, som du vil undersøge med dit projekt. 

En god problemformulering: 
  • Er konkret og præcis
  • Har et klart fokus
  • Er åben

En god problemformulering vil ofte være på de højeste taksonomiske niveauer og kan med fordel enten tage udgangspunkt i et paradoks, eller et ja/nej-spørgsmål (se eksempler nedenfor). 

Du bør forsøge at udforme en problemformulering, hvor du kan bruge begge fag til at belyse emnet - ligesom ved eksemplerne nedenfor. 

 
Eksempler

Opgaven: Kampen for det gode liv (AT-opgaven 2013)
Sagen: Klima og energi
Fag: Fysik og samfundsfag
Problemformulering: Kan Atomkraft være fremtidens bæredygtige energiløsning? 
Eleven brugte fysik til at redegøre for Atomkraft og muligheder/begrænsninger ved brug af dette som klimavenlig energi, og brugte samfundsfag til at undersøge, hvilke konsekvenser en overgang til Atomkraft kunne have for den internationale verdensorden. 

Opgave: Kampen for det gode liv (AT-opgaven 2013)
Sagen: Menneskerettigheder
Fag: Filosofi og historie
Problemformulering: Er menneskerettighederne af 1789 universelle eller et unikt historisk levn fra 1789? 
Eleven brugte de to fags tilgang til en diskussion af, hvordan fagene vil se forskelligt på menneskerettighedserklæringen fra 1789. 

Opgave: Kampen for det gode liv (AT-opgaven 2013)
Sagen: Ekstremsport
Fag: Idræt og samfundsfag
Problemformulering: Er ultraløb sundt?
Eleven arbejdede i idræt med, hvordan ekstremsport påvirker kroppen, og om det er sundt for kroppen. I samfundsfag undersøgte eleven, hvordan ekstremsport kan være sundt for det enkelte individ, ud fra en sociologisk teoretisk vinkel. 

 
Problemstillinger

Problemstillinger er de faglige spørgsmål du skal besvare for at kunne besvare din problemformulering. Problemstillingerne skal have udgangspunkt i de taksonomiske niveauer, og herved også i fagenes teorier og metoder. 
Picture
  • Brug centrale teorier og fagbegreber eller materialer i dine problemstillinger
    -  herved viser du, at du har styr på brug af begreber og materialer. 
  • Prøv at skrive problemstillingerne som spørgsmål. For det første kan de være lettere for dig at besvare, og for det andet kan du bagefter bruge fagenes metoder til at validere dit svar. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om problemformuleringer og problemstillinger i forbindelse med AT. 

Læs også

  • Valg af fag, sag og metoder
  • Synopsis og talepapir


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk