Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Modellens anvendelse
  • Modellens elementer

Den videnskabelige undersøgelsesmodel

Til at hjælpe dig med at holde fokus på projektets SRP'ens mange elementer, skal du bruge den videnskabelige undersøgelsesmodel. 

Modellens indhold afspejler i høj grad elementerne i den videnskabelige basismodel (læs mere her). 
Picture
Den videnskabelige undersøgelsesmodel er udtænkt under navnet 'den videnskabelige poster' af Morten Bech og Birgitte Hedegaard, Vejen Gymnasium.

 
Modellens anvendelse

Ideen med modellen er, at du anvender den som oversigt over dit projekt hele vejen fra starten i januar til eksamen i juni. 

I den indledende fase
Så snart du har lagt dig fast på et emne, kan du begynde at skrive ind, hvad du tænker dit projekt kommer til at handle om. 
I forbindelse med dit arbejde med at udarbejde problemformulering, og senere dine vejlederes opgave med at udforme den endelige opgaveformulering, kan modellen bruges til at skabe overblik over projektets indhold (læs mere om vejledning her). 

I skriveperioden
Når du får udleveret din opgaveformulering, og skal igang med at arbejde med opgaven, kan modellen måske bruges til at hjælpe dig med at overveje, hvordan du fx får inddraget overvejelser om de anvendte metoder (læs mere her), ligesom den kan hjælpe dig med at holde fokus på sammenhængen mellem din problemformulering og dine konklusioner (læs mere her). 

Inden den mundtlige eksamen
Når du har afleveret opgaven, og skal til at gøre klar til den mundtlige eksamen, er det oplagt, at du anvender modellen til at hjælpe dig med at fokusere dit oplæg, og finde frem til, hvad det egentlig er dit projekt har handlet om, hvilket svar du er kommet frem til - og hvordan (læs mere om den mundtlige eksamen her). 
Det kan endda være en god ide, at du medbringer en udfyldt videnskabelig undersøgelsesmodel til at supplere din præsentation af SRP'en. 

 
Modellens elementer

Modellen er primært bygget op af tre elementer i de tre kolonner: 

Undersøgelsens design
Omhandler i hovedsagen om dit forarbejde: Hvad skal opgaven handle om? Hvilke spørgsmål skal du besvare? Med hvilke materialer/empiri og med hvilke redskaber/metoder? 

Undersøgelsens resultater
Hvad er din hovedkonklusion, og hvordan underbygges konklusionen af dine delkonklusioner?

Vurdering af undersøgelsen 
​Oversigt over dit arbejde med fagene og fagenes metoder, evt. koblet med relevante videnskabsteoretiske begreber, samt en vurdering af din konklusions videnskabsteoretiske validitet og styrke. 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

På denne side kan du læse om den videnskabelige undersøgelsesmodel, som du skal anvende til at skabe overblik over dit studieretningsprojekt. 

Læs også

  • Fagenes metoder
  • Materialesøgning
  • Metode og den flerfaglige opgave​

den_videnskabelige_undersøgelsesmodel.docx
File Size: 23 kb
File Type: docx
Download File


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk