Octavius Skriveportal for Viby Gymnasium Stx
  • Overblik
  • FAGLIG SKRIVNING
    • Humanistiske Fag >
      • Dansk >
        • Opgaver >
          • Eksamensopgaven i dansk
          • Den analyserende artikel
          • Den debatterende artikel
          • Den reflekterende artikel
          • Tilladte hjælpemidler (dansk)
        • Skrivehjælp >
          • Skrivehandlinger i dansk
          • Flyums 5-punkts metode
          • Skriv med Words punktopstilling
        • Dansk i SRP
      • Engelsk >
        • Opgaver Engelsk >
          • Engelsk A
          • Engelsk B
          • Engelsk B HF
        • Skrivehjælp >
          • Overgange Engelsk
          • Checkliste skriftlig engelsk
          • Eksempler på byggestene til det engelske essay
        • Værktøj >
          • Analyse af non-fiction
          • Analyse af fiction
          • Ordliste til analyse af non-fiction
          • Analyse af tale
          • Retorisk analyse
      • Historie
      • Kinesisk >
        • Kinesisk i samspil
      • Musik >
        • Skriftlig musik
        • Arrangementer delprøve 2
        • Musik i samspil
      • Religion
      • Spansk >
        • Skriftlig Spansk >
          • Genrer delprove 2
        • Spansk i samspil >
          • Eksempler på opgaveformleringer med spansk
      • Tysk >
        • Tysk A-Niveau
        • Tysk B-Niveau
    • Naturvidenskabelige Fag >
      • Biologi >
        • Journal
        • Rapport >
          • Rapportstruktur
        • Eksamensopgave A-niveau
        • Typeord i Biologi
        • Biologi i samspil
      • Bioteknologi >
        • Journal i bioteknologi
        • Rapportskrivning i bioteknologi
        • Eksempel på besvarelse
        • Typeord og gode råd
        • Figurmateriale bioteknologi
        • Grafer bioteknologi
        • Bioteknologi - SRP
      • Fysik >
        • Journal (fysik)
        • Rapportvejledning (fysik)
        • Grafer (fysik)
      • Idræt >
        • Idræt i samspil
      • Kemi >
        • Rapportskrivning Kemi
        • Journalskrivning Kemi
        • Figurer Kemi
      • Matematik >
        • Eksempel på besvarelse
        • Fagrelevante værktøjer
        • Matematik i samspil
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen (matematik)
      • Naturvidenskabeligt grundforløb NV >
        • Journal
        • Rapportvejledning
        • Grafer og figurer
    • Samfundsvidenskabelige Fag >
      • Psykologi
      • Samfundsfag >
        • Opgavetyper i skriftlig samfundsfag
        • Synopsis (eksamen)
        • Tabellæsning
        • Formelsamling
        • Om at skrive sammenhængende
        • Samfundsfag i samspil
        • Materialesøgning (samf)
        • Eksamensråd til skriftlig eksamen
        • Eksamensråd til mundtlig eksamen
  • DHO
    • Formalia >
      • Opbygning og sprog
      • Indholdsfortegnelse
      • Citater og henvisninger
      • Litteraturliste
    • Indhold >
      • Problemformulering og problemstillinger
      • Om at skrive tværfagligt
      • Opgavens røde tråd
      • Argumentation og dokumentation
    • Materialer >
      • Materialesøgning og materialebrug
      • Snyd og plagiat
    • Opgaveprocessen >
      • Opgavens faglige mål
      • Den mundtlige årsprøve
      • Tidsplan og aflevering
      • Bedømmelseskriterier
  • SRO
    • Formalia (SRO) >
      • Opbygning og sprog (SRO)
      • Indholdsfortegnelse (SRO)
      • Citater og henvisninger (SRO)
      • Litteraturliste (SRO)
      • Resumé (SRO)
    • Indhold (SRO) >
      • Problemformulering og problemstillinger (SRO)
      • Metoder og videnskabsteori (SRO)
      • Om at skrive tværfagligt (SRO)
      • Opgavens røde tråd (SRO)
      • Argumentation og dokumentation (SRO)
    • Materialer (SRO) >
      • Materialesøgning og materialebrug (SRO)
      • Snyd og plagiat (SRO)
    • Opgaveprocessen (SRO) >
      • Opgavens faglige mål (SRO)
      • Den mundtlige årsprøve (SRO)
      • Tidsplan og aflevering (SRO)
      • Vejledning (SRO)
      • Bedømmelseskriterier (SRO)
  • SRP
    • Fag og metoder (SRP) >
      • Valg af fag (SRP)
      • Den videnskabelige basismodel (SRP)
      • Fagenes metoder (SRP)
      • Den videnskabelige undersøgelsesmodel (SRP)
    • Vejledningsprocessen (SRP) >
      • Vejledning (SRP)
      • Vejledningsaktiviteter (SRP)
      • Problemformulering (SRP)
      • Materialesøgning og materialebrug (SRP)
    • Opgaven (SRP) >
      • Krav til opgaven (SRP)
      • Indholdsfortegnelse (SRP)
      • Citater og henvisninger (SRP)
      • Litteraturliste (SRP)
      • Resumé (SRP)
      • Råd og vink (SRP) >
        • Sprog, opsætning og den røde tråd(SRP)
        • Metode og den flerfaglige opgave (SRP)
    • Eksamen (SRP) >
      • Den mundtlige eksamen (SRP)
      • SRP - faglige mål (SRP)
      • Bedømmelseskriterier (SRP)
      • Snyd og plagiat (SRP)
      • Tidsplan (SRP)
  • Værktøj
    • Skrivehandlinger/spørgeord
    • Computer til eksamen
    • Fag i sammenspil (oversigt)
    • Word-vejledning
  • Hjælp
  • Til toppen
  • Forarbejde
  • Titel
  • Indledning
  • Hoveddel
  • Afrunding

Essayet

Om essayet
Essayet er den mest personlige af de tre opgavegenrer, og den der stiller de største krav til din viden om emnet — som altid er danskfagligt — og din holdning til det. Det er den genre hvor du kan give din personlige holdning udtryk, men også den hvor du lettest falder igennem hvis du ved for lidt om emnet, eller hvis din holdning er for snæver og unuanceret.
I essayet skal du nemlig ikke argumentere for en holdning, eller forsøge at overbevise nogen — men du skal afsøge et felt, undre dig, og kvalificere din undren til stadig større undren.
I essayet skal du ikke analysere og fortolke udgangsteksten, men forholde dig til dens udsagn om det som er essayets emne. Du skal altså have forstået teksten, men arbejdet med den ligger forud for essayet og skal ikke være et tema i det – modsat i kronikken og den litterære artikel.
I essayet skal du forholde dig personligt, men ikke privat, til det emne som udgangsteksten åbner. Det sætter grænser for hvor tæt du kan gå på dig selv og dine omgivelser i essayet. Det personlige giver engagementet, mens det private lukker af for abstraktionen og det løft i retning af det almene som essayet skal indeholde.
Modsat hvad mange tror, er essayet ikke den letteste genre!

Opskriften på det gode essay er nogenlunde sådan her. Det gode essay:

  • opfylder opgavens krav og anvisninger
  • undersøger, reflekterer
  • har emnefokus
  • har overblik over materialet
  • tager afsæt i materialet
  • udnytter materialet i sine refleksioner
  • inddrager skribentens egne overvejelser og evt. andet stof
  • afrunder i en åbning, hvor læseren kan fortsætte refleksionerne

Som forfatter til essayet skriver du dels for at folde tanken ud for dig selv og forhåbentlig bevæge dig i retning af større klarhed, dels for at invitere læseren til at deltage i rejsen.
Om omfanget: du forventes at skrive minimum 3 1/2 side. Angivelserne herunder ved de enkelte afsnit er selvfølgelig bare vejledende — men alligevel en god indikator på hvor du skal forberede dig på at lægge vægten.

AFSNIT

INDHOLD

OMFANG

Indledning

Skriv dig ind på emnet og præsenter teksten, så både du og læseren kommer i gang — og i samme retning!|
Åbningen bør være undrende, åben, undersøgende, sprogligt interessant — dvs.
 essayistisk

1/4-1/2 side

Hovedafsnit
huskeliste

Beskriv hovedemnet fra 3-5 vinkler:

·         Sørg for at præsentere og indarbejdet teksten fra opgaven

·         Indarbejd både abstrakte og konkrete sekvenser, dvs. både eksempler og refleksioner

·         Hold dig på måtten/til emnet!

·         Sørg for gode overgange.

·         Besvar (eller reflekter i det mindste) over alle de spørgsmål du stiller. Og omvendt: stil kun spørgsmål du kan besvare eller reflektere over.

·         Sørg for variation i eksemplerne.

·         Inddrag danskfaglig viden (og terminologi).

·         Kontroller at du har besvaret opgaven.

2-3 sider

Afrunding

Du skal i mål, og det skal læseren også. Rund essayet af i forhold til indledningen og det oplæg du gav der.

1/4 side

 

Baseret på Bødtcher-Hansen og Mose: Skriftlig eksamen i dansk (stx)

 
Forarbejde
”Essay” betyder ”forsøg” (fransk) og bruges til at udtrykke en tankerække, en refleksion – at tænke højt (her på papiret).

Et essay skal åbne op for indsigt og erkendelse, såvel hos afsenderen som læseren.

Formen:
  • Essayet er personligt og åbent så læseren kan tænke med.
  • Essayet blander det almene med det konkrete og indeholder derfor både personlige erfaringer og konkrete eksempler som mere almene betragtninger.
  • En essayist skal så at sige ”tænke højt” gennem sproget. Essayet bliver derved på en gang en personlig tilkendegivelse, en undersøgelse og et sprogligt forløb, der åbner op for indsigt og erkendelse.
  • Et essay skal derfor rumme både beskrivelse, påstande, argumenter, vurdering og sammenfatning samt eventuelt en perspektivering.
  • Dertil skal essayet være skarpt fokuseret, det skal mene noget og derfor er en forudsætning for et godt essay, at skribenten har noget på hjerte.

Du kan downloade et skema til forarbejdet i kolonnen til højre. Det kan du begynde skrivearbejdet i.



 
Titel
Brug opgavens titel som titel på dit essay — medmindre du ligefrem bliver bedt om at finde på en titel selv.


 
Indledning
Indledningen præsenterer emnet og skal gerne gøre det nærværende og interessant for læseren fra starten. Ofte vil man vælge at give et konkret eksempel på det som man undrer sig over i resten af essayet. Som i resten af essayet bør eksemplet være personligt, men ikke privat. Et essay om klicheer i kunsten kunne fx starte med at du undrer dig over en skulptur af Jeff Koons, som du lige har set. — Eller over en film du lige har set, hvor helten forsvinder ud i aftensolen til sidst.

Du kan lave en klassisk tragtindledning, som fx
De fleste af os kender en kliche når vi ser den. Eller hører den. De fleste af os er parate til at håne klicheen, og endnu mere dens ophavsmand, så hvorfor er det egentlig at vi holder så meget af dem at vi læser de samme kioskbaskere med forskellige titler, hvorfor ser vi de efterfølgende stadigt tyndere opkog på en oprindeligt god film, og hvorfor gider vi lytte til den ene sang efter den anden hvor hjerte rimer på smerte?

Picture
Start med et konkret eksempel, og undr dig over det.
Sørg for at vække læserens nysgerrighed fra starten.
Picture
Undgå metasprog: start aldrig med I denne opgave …


 
Hoveddel
Åbning
Her fortsætter du linjen fra din indledning og åbner den mod den undersøgelse du vil foretage i essayet. Det kan du fx gøre ved at præsentere den tekst du skal tage afsæt i. Du kan også præsentere den senere, men du får en klarere struktur i dit essay ved at præsentere den her — så overvej det.
Præsentationen af teksten er skarpt vinklet: du skal ikke analysere eller fortolke den, men fremhæve hvad det er du vil arbejde videre med i den. Husk at angive tekstoplysningerne: titel, forfatter, kilde.

Ex.: Nogle af de samme tanker har NN gjort sig i … hvor han gør sig til talsmand for det synspunkt at …

Undersøgelse
Nu er du klar til at undersøge, overveje, reflektere over essayets emne i en blanding af konkrete eksempler og abstrakte refleksioner. Skriv så læseren kan se eksemplerne for sig!
Dine refleksioner skal indeholde danskfaglige elementer (fx viden om periode, genrekoder, sprog, m.m.) og gerne viden fra andre fag og områder.
Din sprogtone må gerne være personlig — men skal også kunne forstås og accepteres af din læser.
Din tilgang til emnet skal have præg af (struktureret) højttænkning: du skal holde døren åben for nye vinkler og synsmåder.

Picture
Brug tekstmaterialet til noget — det er ikke nok at nævne det
Skriv gerne billedskabende
Skriv gerne personligt (men vær bevidst om din sprogtone og dit ordvalg)
Brug uafklarethedsmarkører, som fx hvis, måske, vist, sikkert, muligvis, sandsynligvis, nok, vel også, en slags, nærmest, eventuelt, osv.
Brug gerne retoriske spørgsmål (med måde!)
 
Picture
Undgå at blive privat
Undgå at blive plat
 

 
Afrunding 
Afrundingen skal være åben og ikke konkluderende. Dvs, den skal samle op på refleksionerne, understrege linjerne i undersøgelsen, og holde døren åben for videre refleksion.
Samtidig skal den gøre det klart for læseren at nu slutter du — det skyldes ikke en fejl at der ikke står mere på siden.

Picture
Picture
Følg læseren til dørs

Undgå at konkludere


Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Her får du en kortfattet, skematisk oversigt over essayet med vejledende angivelser af omfang.

Læs også

  • Den litterære artikel
  • Kronikken
  • Skrivehandlinger


forarbejde-essay.doc
File Size: 37 kb
File Type: doc
Download File


Picture
Viby Gymnasiums skriveportal er udformet af lærere på skolen.
Der er i udformningen af materialet hentet inspiration fra forskellige faglige kilder. Skulle vi have glemt henvisning, eller have fejlciteret, er man velkommen til at kontakte os.
Materialet må i sin nuværende form frit anvendes af andre uddannelsesinstitutioner med kildeangivelse, så længe at materialet ikke fjernes fra vores web-portal.
Har du kommentarer til portalen, kan du skrive til octavius@vibygym.dk