Essayet
Om essayet
Essayet er den mest personlige af de tre opgavegenrer, og den der stiller de største krav til din viden om emnet — som altid er danskfagligt — og din holdning til det. Det er den genre hvor du kan give din personlige holdning udtryk, men også den hvor du lettest falder igennem hvis du ved for lidt om emnet, eller hvis din holdning er for snæver og unuanceret. I essayet skal du nemlig ikke argumentere for en holdning, eller forsøge at overbevise nogen — men du skal afsøge et felt, undre dig, og kvalificere din undren til stadig større undren. I essayet skal du ikke analysere og fortolke udgangsteksten, men forholde dig til dens udsagn om det som er essayets emne. Du skal altså have forstået teksten, men arbejdet med den ligger forud for essayet og skal ikke være et tema i det – modsat i kronikken og den litterære artikel. I essayet skal du forholde dig personligt, men ikke privat, til det emne som udgangsteksten åbner. Det sætter grænser for hvor tæt du kan gå på dig selv og dine omgivelser i essayet. Det personlige giver engagementet, mens det private lukker af for abstraktionen og det løft i retning af det almene som essayet skal indeholde. Modsat hvad mange tror, er essayet ikke den letteste genre! Opskriften på det gode essay er nogenlunde sådan her. Det gode essay:
Som forfatter til essayet skriver du dels for at folde tanken ud for dig selv og forhåbentlig bevæge dig i retning af større klarhed, dels for at invitere læseren til at deltage i rejsen. Om omfanget: du forventes at skrive minimum 3 1/2 side. Angivelserne herunder ved de enkelte afsnit er selvfølgelig bare vejledende — men alligevel en god indikator på hvor du skal forberede dig på at lægge vægten.
Baseret på Bødtcher-Hansen og Mose: Skriftlig eksamen i dansk (stx)
Forarbejde
”Essay” betyder ”forsøg” (fransk) og bruges til at udtrykke en tankerække, en refleksion – at tænke højt (her på papiret). Et essay skal åbne op for indsigt og erkendelse, såvel hos afsenderen som læseren. Formen:
Du kan downloade et skema til forarbejdet i kolonnen til højre. Det kan du begynde skrivearbejdet i. Titel
Brug opgavens titel som titel på dit essay — medmindre du ligefrem bliver bedt om at finde på en titel selv. Indledning
Indledningen præsenterer emnet og skal gerne gøre det nærværende og interessant for læseren fra starten. Ofte vil man vælge at give et konkret eksempel på det som man undrer sig over i resten af essayet. Som i resten af essayet bør eksemplet være personligt, men ikke privat. Et essay om klicheer i kunsten kunne fx starte med at du undrer dig over en skulptur af Jeff Koons, som du lige har set. — Eller over en film du lige har set, hvor helten forsvinder ud i aftensolen til sidst. Du kan lave en klassisk tragtindledning, som fx De fleste af os kender en kliche når vi ser den. Eller hører den. De fleste af os er parate til at håne klicheen, og endnu mere dens ophavsmand, så hvorfor er det egentlig at vi holder så meget af dem at vi læser de samme kioskbaskere med forskellige titler, hvorfor ser vi de efterfølgende stadigt tyndere opkog på en oprindeligt god film, og hvorfor gider vi lytte til den ene sang efter den anden hvor hjerte rimer på smerte? Hoveddel
Åbning Her fortsætter du linjen fra din indledning og åbner den mod den undersøgelse du vil foretage i essayet. Det kan du fx gøre ved at præsentere den tekst du skal tage afsæt i. Du kan også præsentere den senere, men du får en klarere struktur i dit essay ved at præsentere den her — så overvej det. Præsentationen af teksten er skarpt vinklet: du skal ikke analysere eller fortolke den, men fremhæve hvad det er du vil arbejde videre med i den. Husk at angive tekstoplysningerne: titel, forfatter, kilde. Ex.: Nogle af de samme tanker har NN gjort sig i … hvor han gør sig til talsmand for det synspunkt at … Undersøgelse Nu er du klar til at undersøge, overveje, reflektere over essayets emne i en blanding af konkrete eksempler og abstrakte refleksioner. Skriv så læseren kan se eksemplerne for sig! Dine refleksioner skal indeholde danskfaglige elementer (fx viden om periode, genrekoder, sprog, m.m.) og gerne viden fra andre fag og områder. Din sprogtone må gerne være personlig — men skal også kunne forstås og accepteres af din læser. Din tilgang til emnet skal have præg af (struktureret) højttænkning: du skal holde døren åben for nye vinkler og synsmåder.
Afrunding
Afrundingen skal være åben og ikke konkluderende. Dvs, den skal samle op på refleksionerne, understrege linjerne i undersøgelsen, og holde døren åben for videre refleksion. Samtidig skal den gøre det klart for læseren at nu slutter du — det skyldes ikke en fejl at der ikke står mere på siden. |
Her får du en kortfattet, skematisk oversigt over essayet med vejledende angivelser af omfang.
Læs også![]()
|